• Anonym (Orolig)

Nån som kan det här med "geografisk tunga" Lingua Geografica ? Kan det vara det jag har?

Hej!

Jag har sen ca 2 månader sedan fått problem på tungan när jag äter syrliga godisar eller frukter oh även stark mat.
    Det är som att det fräter bort en bit av huden på tungan på ett eller flera ställen.
    Har suttit oh googlat en massa på internet och hittat en sjukdom som heter geografisk tunga som verkar stämma in rätt bra med symtomerna jag har.
    Samtidigt är jag livrädd att få till läkaren och kolla vad det är, är inställd på det värsta...typ tungcancer.

Ville bara chansa först och kolla om det är nån här som känner igen det jag har på tungan.
    Bifogar en bild så ni kan se.
  • Svar på tråden Nån som kan det här med "geografisk tunga" Lingua Geografica ? Kan det vara det jag har?
  • Anonym

NEJ geografisk tunga är medfött och ser ut som en karta!

• Anonym (tandläkaren)

Det där ser ut som ett solklart fall av lingua geografica.
    Cancer kan du vara lugn för att det inte är. Det kommer inte och går, gör inte ont och hoppar inte runt på olika ställen.

Finns inte så mycket att göra tyvärr, mer än att undvika sura godisar... ;)

Du kan kanske prova aloe vera produkter och se om det lindrar.

/Tandläkaren 

• Anonym (Tandsköterska)

Håller med tandläkaren. Du behöver inte vara orolig för cancer, det ser det definitivt inte ut som och på det du beskriver låter det definitivt inte som det. Har dock haft två patienter som haft cancer som det har svidit på så det kan visst kännas, men det såg INTE ut så som ditt.
    Har dock aldrig förr hört en tdl rekommendera aloe vera...

• enmamma

Ser ut som karta på tungan.
    Min dotter har det , kommer tillbaka vid förkylning stress mm.
    Trodde man föddes med det.

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar,, känner mig lite lugnare nu.
    Har försökt undvika stark kryddad mat och tomater och citrusfrukter nu i några dagar och nu börjar det bli bättre på tungan.
    Förstår inte varför jag fått det här problemet bara nu såhär mitt i allt, vad är det som är orsakar att man får geografisk tunga egentligen, nån som vet?
    Är gravid så funderar om det kan ha nåt med det att göra...hormonförändringar...stress osv?
    Ska iaf till tandläkaren i morgon och fixa mina tänder så ska passa på att höra om han vet vad han har att säga om mitt problem, han kanske vet vad det kan vara.

• Anonym (emmy)
    Anonym (tandläkaren) skrev 2010-12-09 02:52:08 följande:
    Det där ser ut som ett solklart fall av lingua geografica.
    Cancer kan du vara lugn för att det inte är. Det kommer inte och går, gör inte ont och hoppar inte runt på olika ställen.

Finns inte så mycket att göra tyvärr, mer än att undvika sura godisar... ;)

Du kan kanske prova aloe vera produkter och se om det lindrar.

/Tandläkaren 
    "Cancer gör inte ont"??? Enligt vad jag hört ska cancer i munnen vara den mest smärtsamma cancerformen.
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (emmy) skrev 2010-12-09 16:56:05 följande:
    "Cancer gör inte ont"??? Enligt vad jag hört ska cancer i munnen vara den mest smärtsamma cancerformen.
    Skrev ju att jag ifrågasatte om den personen verkligen är tandläkare...
  • Menhir
    Anonym (emmy) skrev 2010-12-09 16:56:05 följande:
    Rent allmänt är det luriga med cancer att det nästan alltid gör ont först i väldigt sent skede. Sår som inte gör ont är alltså mer troligt cancer än sår som gör ont (pga de är infekterade). Men givetvis finns det undantag. Jag har dock sett flera patienter med cancrar som varit riktigt stora utan att ge några som helst symtom. Tyvärr, för då hade de givetvis upptäckts tidigare. (Jag jobbar numer på ett universitetssjukhus så jag ser en del cancer i huvud och halsområdet).

Munslemhinneförändringar är inte min starka sida, det ska erkännas, men cancer är det inte på bilden, det kan jag säga med stor sannolikhet. Bra dock att din tandläkare tittar i morgon, man bör känna på tungans konsistens också och ibland tar man ett vävnadsprov för att ställa diagnos.

Menhir, leg tandläkare (och det är faktiskt sant! )
  • Birry

Sådär hade min fru, det är fortfarande kvar, men det har blivit jättemycket bättre sen hon slutade bita/tugga på naglarna! Vet inte hur det kommer sig, men om du gör det kan det kanske vara värt att försöka sluta.

Svar på tråden Nån som kan det här med "geografisk tunga" Lingua Geografica ? Kan det vara det jag har?