• Kazeer

ni som fick en månad förtidigt

Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Det var en igångsättning, eftersom jag hade haft vattenavgång i fyra veckor tidigare.
    Sonen var tillväxthämmad och vägde 2095 g (-25%) och 46 cm lång. Åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3. Det var ett halvakut kejsarsnitt (bebisen i tvärläge, gick ej att vända rätt) och att det blev så tidigt berodde på att bebisen inte mådde bra i magen.
    Sonen var tillväxthämmad och vägde 1510 g (-44%) och ca 40 cm lång. Han var inskriven på neonatal i en månad. När han kunde hålla värmen själv, vilket han kunde efter 16 dygn, fick han komma hem med hemsjukvård. Han skrevs ut, när sonden togs bort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    saja08 skrev 2010-12-11 14:33:13 följande:
    V är född i v. 35+6 pga spontan vattenavgång. vattent forsade ut hemma vid 01,30. vi var inne på förlossningen vid 04,40 och där gick vi i ett dygn med värkar som kom  med 5 minuters mellanrum. sonen föddes vaginalt och vägde 2478g och var 45 cm mlång. vi låg inne i 6 dagar med solning, sondmatning och V fick ligga på en värmebädd i tre dygn för att hålla värmen. sedan fick vi komma hem i hemsjukvård i ytterligare 4 veckor. han hade sonden i tre veckor. amningen fungerarde sådär tyckte jag. jag fick använda en amningsnapp hela tiden och tillsut så gav vi flaska och det fungerade bättre. V var en långätare så vi spendare mycket tid på soffan och ammade de första fyra månaderna. det blev lättare att åka någonstans med flaskmatning.
    Min äldste tog också god tid på sig att äta. Ungefär 45 minuter per gång. Jag vet inte om det berodde på att jag använde amningsnapp eller om han bara tog tid på sig.

Andra barnet ammade jag bara en månad. Efter en månad med amningsträning, sondmatning och pumpning samt att O inte verkade få sin amningsteknik att funka, när han åt från vänster bröst, gjorde mig så fruktansvärt less på allting att jag lade ner amningen i samband med att sonden togs bort.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden ni som fick en månad förtidigt