• MollyS

Gravidkudde

Är i v 19 och funderar på att investera i en gravidkudde men har så svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja, gravidkudde.se har två olika: "snoogle" och "comma", och på mammashop.se finns den något dyrare "dreamgenii". Nån här som har provat nån av dessa? Är nog mest inne på dreamgenii eftersom den sägs ge stöd åt ryggen, men tvekar då den ska underlätta för en att sova på vänster sida. Vill gärna kunna sova lika bra på båda sidorna...

• Svar på tråden Gravidkudde
  • Bellini2

Ser den inte like bökig ut? Och dyr? Jag har tagit två vanliga, rätt hårda, kuddar och pallar upp mig med. Det är ju skönt när man sover att få lite stöd, men jag tror vanliga kuddar är flexiblare, och snällare mot plånboken.

• Cecese

Jag själv skulle inte köpa någon så dyr kudde utan hellre köpa några vanliga kuddar att ha extra i sängen. När jag väntade andra, tredje och fjärde barnet så har jag inte heller kunnat sova på sida pga foglossning så jag har varit tvugen att sova på rygg och då är ju en sån här kudde helt onödig. Vid amning och även flaskmatning så har jag haft vanliga huvudkuddar under barnet och under armen som stöd och det har funkat jättebra.

• skånska

Jag har en dreamgenii! Köp den!
    En lite dyrare kudde men är fantastisk skön och värd alla pengar! Klart man kan använda den då man sover på bägge sidor... det gjorde jag! Utan att behöva vända på den!  Även om man inte är gravid är den super skön! (funkar även till då man sover på rygg... Min nyligen höftopererade mamma hade inte sovit, om hon inte haft min dreamgenii, så ni förstår säkert att jag lovordar denna! ; )  
    Jag fick min av en vän i EnglandOskyldig, som en grattis till graviditeten present, där den är mycket vanlig och populär.
    Det fungerar säkert med andra kuddar, men tar man vanliga kuddar stannar de ju inte kvar hela natten som en dreamgenii gör. Glad 
    Klart man ska unna sig saker som förenklar och gör graviditeten skönare... hoppa hellre över massa bebis tillbehör, som man ändå får av vänner och bekanta då barnet föds... typ skallror, bebis kläder, leksaker, inredning till barnrum osv. Mår inte mamman bra i graviditeten, pga av för lite sömn, foglossning etc... hur ska då bebisen i magen ha det skönt?!

Det finns en användnings demo på youtube.se (skriv dreamgenii) så ser ni hur man använder den bäst, och sover på bägge sidor Skrattande.

Lycka till med era magar!!! Gravid   Hjärta  Tomte

• skånegås

Har du ett behov av en eller är det bara för att man "ska" ha en??
    Väntar mitt 4:e barn och har för första gången köpt en amningskudde som jag har när jag sover, då jag har rätt ont annars och kände att det inte funkade med vanliga kuddar. (amningskudde är billigare och funkar bra för mig)

Testa vanliga kuddar först och har du problem kan du ju skaffa någon slags kudde. Det är inte klokt vad mycket onödigt som luras på gravida...

• MollyS

Tack för alla svar!! Har nyligen blivit medlem och har inte riktigt kommit i gång med familjeliv än, därav mitt sena svar..Glad Har redan svårt att sova pga foglossning och försöker bulla upp med vanliga kuddar men dom har en tendens att försvinna och varje gång man ska byta sida blir det så bökigt. I slutet av min förra graviditet hade jag fem kuddar som jag flyttade runt... Håller med skånska om att sömnen är viktig och finns det en chans att jag kan sova bättre med en gravidkudde är det värt varenda krona. Nu gäller det bara för mig att bestämma mig för vilken jag ska ha... lutade åt en comma men efter att ha läst skånskas inlägg blev jag sugen på en dreamgenii.Glad

• skånska
    skånegås skrev 2010-12-30 16:38:29 följande:
    Har du ett behov av en eller är det bara för att man "ska" ha en??
    Väntar mitt 4:e barn och har för första gången köpt en amningskudde som jag har när jag sover, då jag har rätt ont annars och kände att det inte funkade med vanliga kuddar. (amningskudde är billigare och funkar bra för mig)

Testa vanliga kuddar först och har du problem kan du ju skaffa någon slags kudde. Det är inte klokt vad mycket onödigt som luras på gravida...
    Behov av att kunna sova ostört och avlastat blev ett måste, som jag insåg först efter jag fick min dreamgenii. 
    Klart att jag håller med dig om att det finns MASSOR av produkter som "prackas" på de flesta som öppnar en graviditets tidning/ hemsida eller går med i någon föräldrar grupp. Men ibland kan man också få värdefulla tips och idéer. Och det kan vara skönt att förekomma problemen...Glad
    Man får nog sålla mellan varven och se till ens egna behov, tid och pyssel faktor... för att inte tappa förståndet i graviditets och småbarns djungeln! Man är inte dålig förälder för man prioriterar annat eller inte hinner allt det "alla andra" gör.
     JAG fick ivarjefall massa glädje och har fortfarande (både hos min mamma efter höftoperationen, och mig själv som avlastning vid ond rygg och nack kudde) av min dreamgenii!
    Plus att min man tycker den är helt OK fortfarande (och använder den ibland!), då det INTE är något bebis tryck på, typ laban...
    Jag tycker däremot att en amningskudde inte är lika viktig... Så se hur olika det kan vara! Flört

Gott nytt år!!!!!!!

www.dreamgenii.se 
  • Klarabb

Jag köpte en snoogle gravidkudde från www.graviditetskudde.se super skön och jag sover hela natten nu!!! Lycka till med graviditet MollyS

Svar på tråden Gravidkudde