• pappa1976

Är de okej att personer i barnböcker röker

Är de okej att personer i barnböcker röker

• Svar på tråden Är de okej att personer i barnböcker röker
  • Halkatla

Ja. Varför inte? Tror vi att det innebär att barnen lär sig att det är OK att röka? Inte jag. Jag tror att barnen tar mer influenser från sin vardag runtomkring, än av barnböcker.

(=Fan, vi kan ju inte censusera bort Alfons Åbergs enastående pappa heller!)

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Butterscotch
    Halkatla skrev 2010-12-09 14:03:38 följande:
    Ja. Varför inte? Tror vi att det innebär att barnen lär sig att det är OK att röka? Inte jag. Jag tror att barnen tar mer influenser från sin vardag runtomkring, än av barnböcker. (=Fan, vi kan ju inte censusera bort Alfons Åbergs enastående pappa heller!)
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)

Jag håller med. Så länge rökningen inte glorifieras utan är mer en detalj i det stora hela spelar det ingen roll för min del i alla fall.
  • Hayati

Tror inte heller barn blir påverkade av det men däremot så undrar jag Varför rökande personer skall finnas med i barnböcker.

• lövet2
    Hayati skrev 2010-12-09 14:17:57 följande:
    Tror inte heller barn blir påverkade av det men däremot så undrar jag Varför rökande personer skall finnas med i barnböcker.
    Kanske för att en del böcker handlar om vanliga människor. Vanliga människor gör allt möjligt som inte barn får göra; kör bil t ex ...
  • pappa1976

jag håller med er men hörde på radion att en del inte tycker de är ok

• Halkatla
    pappa1976 skrev 2010-12-09 14:53:26 följande:
    jag håller med er men hörde på radion att en del inte tycker de är ok
    Radio däremot är ofta allt annat än barntillåtet!
  • Filoso Fisken

NEJ. det är inte okej. Precis som det inte är okej att personer i barnböcker är fulla, röker hasch, misshandlar och våldtar. Man kan ju iallafall försöka lära barnen rätt och fel.

• puss

den som är emot kan välja andra böcker.
    fast jag anser ju att tex alfons hör till varje barns allmänbildning.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • pappa1976

jag har läst att en del klagar på alfons pappa men gunilla bergström bryrs sig inte för alfons pappa skall INTE vara perfekt

• Butterscotch
    Filoso Fisken skrev 2010-12-10 12:56:36 följande:
    NEJ. det är inte okej. Precis som det inte är okej att personer i barnböcker är fulla, röker hasch, misshandlar och våldtar. Man kan ju iallafall försöka lära barnen rätt och fel.

Jag tycker att det är skillnad på olagligheter och dumheter. Om någon gör något olagligt i en barnbok bör det komma en konsekvens.

Men om Sunes pappa blir lite på lyset och mår dåligt dagen efter så ser jag inget fel i det. Det är ju en negativ konsekvens, som barnen kan dra lärdom av. Däremot skulle jag reagera om någon blev full i en barnbok för små barn, typ "Max mamma full. Max mamma kräks." Man får ju anpassa texterna efter barnens ålder, och vad de kan förstå och eventuellt ha upplevt i verkligheten.
  • TheReLe

Vi håller på och läser Viveca Lärns böcker om Mimmi , Anders och nu då även lillebrodern Eddie och där förekommer helt vanliga människor, alkisar (Anders och Eddies pappa bl.a) m.m..
    Tycker böckerna är jättebra och barnen älskar de.. Varför ska man inte läsa om sånt?

• Filoso Fisken
    Butterscotch - Fast nä, jag tycker faktiskt inte det. Varför ska BARN dra lärdommar av dumheter i stuk med att röka och dricka? Då kan man väll anpassa det till deras ålder, när det gäller att lära sig konsekvenser av dåligt beteende. T.ex. "Lina slog sin kompis" "Kompisen blev ledsen" "Lina kände sig dum, gav kompisen en kram och sa förlåt för att hon gjorde så kompisen fick ont"
    Hajar du hur jag menar? Jag tycker inte barn har behov av att beblanda sig med cigaretter, fyllor och annat som hör vuxenvärlden till.
  • Filoso Fisken

Nu syftade jag på dagisbarn och barn i unga skolåldern. En 10-15 åring och uppåt har kanske nytta av att lära sig att cigg och alkohol inte är det bästa att hålla på med! Men en 3-4-5-6 åring? Dem har inget behov av det, anser jag.

• Skogsstjärna
    Filoso Fisken skrev 2010-12-10 16:04:26 följande:
    Nu syftade jag på dagisbarn och barn i unga skolåldern. En 10-15 åring och uppåt har kanske nytta av att lära sig att cigg och alkohol inte är det bästa att hålla på med! Men en 3-4-5-6 åring? Dem har inget behov av det, anser jag.
    Filoso Fisken skrev 2010-12-10 16:03:06 följande:
    Jag tycker inte barn har behov av att beblanda sig med cigaretter, fyllor och annat som hör vuxenvärlden till.
    Fast ofta handlar det nog inte om att barnet ska dra lärdom, utan snarare känna igen sig i situationen. Barnet kanske har en pappa/mormor som dricker lite för mycket och beter sig underligt? Det kan vara skönt att kunna identifiera sig med barnet i boken som har det likadant, kanske ger boken en möjlighet att prata om det jobbiga med en vuxen. Jag tycker inte heller att barn har ett behov av att beblanda sig med sådant, men det händer ju ändå, hela tiden. Då tycker jag det är bra att det också förekommer i barnböcker, på en anpassad nivå. Det behövs barnböcker som speglar barns verklighet.

Angående rökning, rent spontant tänkte jag att nej, varför ska det rökas i barnböcker. Sen tänkte jag ett varv till och insåg att folk rökte i en massa böcker och filmer när jag var liten, det var inget jag brydde mig det minsta om och jag har under tonår/ i vuxen ålder aldrig varit i närheten av att börja röka. Ibland lägger vi nog för stort värde vid obetydliga detaljer.
  • Filoso Fisken

Jovisst, det skulle säkert vara nyttigt om det fanns böcker avsedda för just de barn som har det svårt hemma. Kanske att de finns hos barnpsykologer? Eller att man kan beställa sådana böcker till förskolor om man vet med sig att ett barn kanske inte har haft en toppenstart på livet. Absolut.

Men jag tycker ändå inte att det är nödvändigt för "genomsnitts-ungen" att läsa barnböcker om rökning. alkohol. misshandel. våldtäker - eller liknande. Jag tycker faktiskt inte det. Barnböcker ska ta upp sånt som gäller barn, som kan vara kul för dem att läsa om och samtidigt saker som är lärorikt. I mina ögon behöver inte småbarn lära sig närmre om vad rökning/alkohol innebär. Det känns lite tidigt för sånt.. bättre att lära dem rätt och fel på deras nivå. Situationer som kan inträffa för dem. Det är knappast så att en 4 åring behöver veta att "alkohol är dåligt så om någon erbjuder dig säg då nej, annars kan du bli full och spy och kanske våldtagen". Det känns mer passande för en 14 åring isånafall.

Jaja.. agree to disagree?

• Filoso Fisken

Att lära barn en sund syn på alkohol kan man isånfall göra i hemmet. Att föräldrarna bara dricker ett yttepyttelitet glas till maten, alltid håller sig nyktra och glada och om barnet undrar vad de dricker kan föräldrarna berätta och ev. låta barnet smaka en mini-klunk. Men det där tycker ju folk olika om! Så anser iallafall jag.
    Lära barnen hur man ser på rökning? Ge fan i att rök. Då har de sin förebild att se upp till!

• Butterscotch
    Filoso Fisken skrev 2010-12-11 17:51:55 följande:
    Jaja.. agree to disagree?
    Jag vet inte om vi är oense egentligen, den största skillnaden verkar vara att du definierar barnböcker som böcker för barn upp till ca fyra år. För mig kan det vara böcker för barn upp till tonåren.

Ska jag tolka det senaste inlägget som att en barnbok (säg för 4-åringar) som innehåller en bild/text om en trevlig middag där de vuxna dricker vin till maten och ingen blir full alltså är ok?
  • augustisten
    Filoso Fisken skrev 2010-12-10 12:56:36 följande:
    Filoso Fisken skrev 2010-12-10 16:04:26 följande:
    Fast jag anser att många barn har ett stort behov. Min unge ser "fullgubbar" på spårvagnen och han märker ju att barn har det olika. Att alla vuxna inte uppför sig precis som de "ska" osv.

Dessutom anser jag inte att något välmående barn tar skada av att läsa om lite "otäcksheter" - som tex hur Abbe och Mia och Mattis har det i sina hem i Madicken. Men för ett barn som självt har det dåligt hemma - som kanske blir slaget eller har föräldrar som dricker - och som inte har tillgång till någon barnpsykolog eftersom ingen vet hur barnet har det i sitt hem - för de barnen tror jag att det kan göra en värld av skillnad att deras verklighet beskrivs någon stans. Kanske vågar de till och med prata med en vuxen om det då.

Så min unge får gärna "oroas" lita av att barnböcker inte alltid är så tillrättalaggda. För jag tror att det finns ungar som har stort behov av att det är så!
  • Rödnäbba

Nej, inte riktigt ok. Det är ohälsosamt att röka och det är bättre om barnen lär sig sunda vanor och värderingar.

Svar på tråden Är de okej att personer i barnböcker röker