Är de okej att personer i barnböcker röker
Ja. Varför inte? Tror vi att det innebär att barnen lär sig att det är OK att röka? Inte jag. Jag tror att barnen tar mer influenser från sin vardag runtomkring, än av barnböcker.
(=Fan, vi kan ju inte censusera bort Alfons Åbergs enastående pappa heller!)
Ja, hur så?
Tror inte heller barn blir påverkade av det men däremot så undrar jag Varför rökande personer skall finnas med i barnböcker.
jag håller med er men hörde på radion att en del inte tycker de är ok
NEJ. det är inte okej. Precis som det inte är okej att personer i barnböcker är fulla, röker hasch, misshandlar och våldtar. Man kan ju iallafall försöka lära barnen rätt och fel.
den som är emot kan välja andra böcker.
fast jag anser ju att tex alfons hör till varje barns allmänbildning.
jag har läst att en del klagar på alfons pappa men gunilla bergström bryrs sig inte för alfons pappa skall INTE vara perfekt
Vi håller på och läser Viveca Lärns böcker om Mimmi , Anders och nu då även lillebrodern Eddie och där förekommer helt vanliga människor, alkisar (Anders och Eddies pappa bl.a) m.m..
Tycker böckerna är jättebra och barnen älskar de.. Varför ska man inte läsa om sånt?
Nu syftade jag på dagisbarn och barn i unga skolåldern. En 10-15 åring och uppåt har kanske nytta av att lära sig att cigg och alkohol inte är det bästa att hålla på med! Men en 3-4-5-6 åring? Dem har inget behov av det, anser jag.
Jovisst, det skulle säkert vara nyttigt om det fanns böcker avsedda för just de barn som har det svårt hemma. Kanske att de finns hos barnpsykologer? Eller att man kan beställa sådana böcker till förskolor om man vet med sig att ett barn kanske inte har haft en toppenstart på livet. Absolut.
Men jag tycker ändå inte att det är nödvändigt för "genomsnitts-ungen" att läsa barnböcker om rökning. alkohol. misshandel. våldtäker - eller liknande. Jag tycker faktiskt inte det. Barnböcker ska ta upp sånt som gäller barn, som kan vara kul för dem att läsa om och samtidigt saker som är lärorikt. I mina ögon behöver inte småbarn lära sig närmre om vad rökning/alkohol innebär. Det känns lite tidigt för sånt.. bättre att lära dem rätt och fel på deras nivå. Situationer som kan inträffa för dem. Det är knappast så att en 4 åring behöver veta att "alkohol är dåligt så om någon erbjuder dig säg då nej, annars kan du bli full och spy och kanske våldtagen". Det känns mer passande för en 14 åring isånafall.
Jaja.. agree to disagree?
Att lära barn en sund syn på alkohol kan man isånfall göra i hemmet. Att föräldrarna bara dricker ett yttepyttelitet glas till maten, alltid håller sig nyktra och glada och om barnet undrar vad de dricker kan föräldrarna berätta och ev. låta barnet smaka en mini-klunk. Men det där tycker ju folk olika om! Så anser iallafall jag.
Lära barnen hur man ser på rökning? Ge fan i att rök. Då har de sin förebild att se upp till!
Nej, inte riktigt ok. Det är ohälsosamt att röka och det är bättre om barnen lär sig sunda vanor och värderingar.