• Pigelinen

Billig men god festmat? Har du något förslag?

Ja vad har du förslag på billig men god festmat? Ska ha middag med ett tjejgäng och vill göra något jättegott men eftersom det snart är jul och nyår så tänkte jag hålla ner kostnaden lite.

Kom med ditt bästa förslag på god mat. Gärna något man kan förbereda och som passar nu i december.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:30
    Kommer köra på en älggryta o ris samt hembakat bröd... men vad ska jag ha för sessert?
  • Svar på tråden Billig men god festmat? Har du något förslag?
  • Ramborg

Köp nån billig styckningsdel nötkött och gör en gryta. Ett riktigt långkok på farmors vis, som ingen tar sig tid med numera. Och hembakt bröd till.

Det vore lyxigt att bli bjuden på, tycker jag!

• Pigelinen
    Ramborg skrev 2010-12-09 17:44:43 följande:
    Köp nån billig styckningsdel nötkött och gör en gryta. Ett riktigt långkok på farmors vis, som ingen tar sig tid med numera. Och hembakt bröd till.

Det vore lyxigt att bli bjuden på, tycker jag!
    hum... jag har älg i frysen, grytbitar... kanske skulle göra "älg i chokladsås" den brukar gå hem men detta gäng har aldrig fått den innan... tack!
  • Ramborg

Prova "nyttig hallonglass": mixa rejält med frysta hallon. Tillsätt 1dl naturell yoghurt och 1brk vaniljkesella. Florsocker efter smak. Mixa tills det blir slätt. Servera upplagt i vinglas ser trevligt ut.

• SuzR

detta kan du ha som förrätt:

väldigt poppis hemma hos oss

http://www.suite101.com/content/the-worlds-best-artichoke-dip-a12913

doppa med bröd.

Huvudrätt: gryta är alltid gott tycker jag. Du kan servera med en god aioli till, här är mitt goda recept på det:

Ingredienser:

1 äggula

½ msk vitvinsvinäger

1 tsk Dijon senap

1 dl Solrosolja

2 pressade vitlöksklyftor

2-3 finhackade sardeller (frivilligt)

Salt och peppar. Blanda alla ingredienser och droppa oljan i en tunn stråle under omrörning. Tillsätt vitlök och sardeller sist.

Svar på tråden Billig men god festmat? Har du något förslag?