K-vitaminspruta till nyfödda
Sitter med förlossningsbrevet och funderar på det här med K-vitaminspruta.
Vad tycker du? Är det bättre för barnet att få sprutan eller att slippa den?
Sitter med förlossningsbrevet och funderar på det här med K-vitaminspruta.
Vad tycker du? Är det bättre för barnet att få sprutan eller att slippa den?
Vi tänker inte låta nästa barn få sprutan, alldeles för stor dos. Så personligen tror jag det är bättre att barnet slipper både den sprutan samt även vacciner.
Läs gärna Linda Karlströms blogg, hon skriver bla om k-vitaminsprutan och vacciner.
www.alternativjournalen.se/obesprutat
Ojoj vad är problemet med K-vitamin?
Jag överväger absolut att inte ge den, men tänker diskutera saken med förlossningsläkaren innan vi bestämmer oss. Sambon är inte heller så påläst ännu, så vi har en bit kvar till beslut.
Jag frågade min barnmorska om detta idag faktiskt och nu är jag väldigt förvirrad. Jag ska förlösas med kejsarsnitt om elva dagar och har alltså lika många dagar på mig att ta ett beslut. Hur f*n ska jag kunna göra det??? Denna Linda Karlström (som jag inte vet något om), hur påläst är hon egentligen? Och kan jag hitta mer information om detta någon annanstans? Det känns ju inte speciellt lönt att ta en diskussion med vårdpersonalen eftersom de har sin uppfattning. Jag är inte speciellt sugen på att låta vaccinera mitt barn men det finns ju för- och nackdelar med det också. Hur tar man ett beslut?
liksom värför inte ge ? vad är de negativa ?? min son fick den och har inte sett nån negativt i de , smatidigt inge positivt heller men why ?
Bl.a. så här står det om K-vitamin (Konakium Novum) på Fass.se :
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19890428000113&DocTypeID=7
1. VAD KONAKION NOVUM ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR
Konakion Novum innehåller vitamin K1 (fytomenadion), som är nödvändigt för att blodet skall kunna levra sig (koagulera).
Konakion Novum används vid blödningar och risk för blödningar som beror på K-vitaminbrist.
Konakion Novum ges även som förebyggande behandling till nyfödda.
2. INNAN DU ANVÄNDER KONAKION NOVUM
Ta inte Konakion Novum
om du är allergisk (överkänslig) mot fytomenadion eller mot något av övriga innehållsämnen i Konakion Novum.
Men hur ska man kunna veta om barnet är allergiskt mot det?
Förstår inte problemet. Varför ska er bebis INTE få sprutan?? Och vaddå för stor dos ?? Nyfödda bebisar får ju den dos som är anpassad för spädbarn det är ju inte på måfå man bara ger en mängd.
K-vitamin är viktigt för att blodet ska kunna levra sig normalt. Ett litet antal bebisar (ungefär 1 av 10.000) som inte får K-vitaminprofylax får blödningar orsakade av K-vitaminbrist, Morbus hemorrhagicum neonatorum eller MHN. De kan få näsblödningar, blödningar från munnen, eller invärtes blödningar vilket kan vara livshotande.
Vi får K-vitamin i kosten, men det kan också tillverkas av vissa tarmbakterier. Nyfödda barn har ännu ingen tarmflora, vilket gör att detta inte är möjligt den allra första tiden.
Goda skäl att låta bebisen få spruta, men valet att låta bebisen få skydd eller inte är till varje förälder.
Varför ska man haka upp sig på allt: jag tänker på frågan om sen avnavling, k-vitamin osv.
Hur orkar man bry sig och tänka på allt. varför inte lita på den kunskap som finns hos bl.a förlossningsläkare, barnmorskor. Saker gör inte bara av en slump el av chansning. Nej det finns forskning bakom ..sen kan ju allt hända, och i situationer som förlossning kan det ju finnas en förklaring till allt. Nåja.
var och ens beslut men ta reda på fakta innan.
Lycka till!
Min mormors andra dotter dog just pga att de glömde ge sprutan (detta hände i Hallands urskogar på 1940-talet). Min numera 91-åriga mormor kan fortfarande knappt tala om det utan att ögonen tåras och orden stockar sig.
Man kan tyvärr inte veta vilka barn som verkligen behöver sprutan (och denna flicka hade alltså behövt den för att överleva). Såväl min mamma, hennes överlevande syster och jag och min lillayster har varit i det närmaste hysteriska kring att säkerställa att våra barn har fått K-vitaminsprutan