• star67

Hur man kopplar bänkdiskmaskinen??

hur ska man koppla bänkdiskmaskin vad behöver man att köpa``???

• Svar på tråden Hur man kopplar bänkdiskmaskinen??
  • Menhir

Beror på om ni kopplat in-vattnet via kranen (över diskbänken) eller under diskbänken och hur ni har tänkt ha avloppet (via slang i diskhon eller direkt ner i avloppsröret).

Bäst är att du pratar med försäljaren, mycket ingår säkert när du köper maskinen.

• star67

vi har redan köpt en begagnad och frågade inte hur ska vi koppla den under diskmaskin går inte tror jag så vi ska koppla den via kranen, men kanske vi ska fråga vaktmästare kanske han hjälper oss.

• Stormorsan

Har ni en köksblandare med avstängningskran? Då behöver man köpa till en sidoanslutning som kopplas in på baksidan av blandaren. Saknas denna anslutningsmöjlighet får man antingen köpa ny blandare, koppla direkt på kranen (brukar inte gillas av fastighetsägare), eller koppla in vattnet om anslutning finns under diskbänken.

• star67

det är den ska ringa imorgon vaktmstare men är inte säkert att han hjälper oss.
  • star67

jag vill helst ha den under diskbänken men en kompis kollade på och han sa att det går inte.

• hhönan

Man kan köpa en helt ny kran med avstängningskran, dom är ganska dyra dock. När vi skulle installera en bänkdiskmaskin här fick vi betala 5000 spänn för arbetet och kranen.

• Stormorsan
    star67 skrev 2010-12-09 21:30:19 följande:
    jag vill helst ha den under diskbänken men en kompis kollade på och han sa att det går inte.
    Skall du ha diskmaskinen inbygd eller uppe på en bänk?
  • star67
    Stormorsan skrev 2010-12-09 21:49:14 följande:
    Skall du ha diskmaskinen inbygd eller uppe på en bänk?
    under bänken om det går.
  • star67
    hhönan skrev 2010-12-09 21:35:10 följande:
    Man kan köpa en helt ny kran med avstängningskran, dom är ganska dyra dock. När vi skulle installera en bänkdiskmaskin här fick vi betala 5000 spänn för arbetet och kranen.
    oj så dyrt kan det bli, vi har betalt 300 kr för diskmaskinen.Skrattande
  • hhönan
    star67 skrev 2010-12-09 21:53:18 följande:
    oj så dyrt kan det bli, vi har betalt 300 kr för diskmaskinen.Skrattande
    Och i detta priset var inte ens diskmaskinen inräknad, den kostade 3000, så totalt 8000 för en jävla bänkdiskmaskin!
  • Stormorsan

Prata med vaktmästaren först. Bänkmaskiner är inte lika läckageskyddade som inbyggnadsmaskiner så kolla även med hemförsäkringen. 
    Ska den "byggas" in i ett skåp krävs ju även en elanslutning, om du inte vill ha sladden dragen ut genom skåpet. 

• star67

jag har ringd idag och de brukar ta 500 kr för koppling men vet inte om vi ska köpa koppling eller de har, men det låter bra 500 kr.

Svar på tråden Hur man kopplar bänkdiskmaskinen??