• snart tvåbarnsmamma

Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?

Hej!

Jag har fött ett barn, och nu ska min fru föda vårt nästa barn - och jag skulle vilja amma det barnet också, tillsammans med henne. Men vet inte om det funkar? Har någon provat det, och fått det att fungera? Hur har ni gjort i så fall?

Jag och min fru har pratat om att jag i så fall blir "vid sidan om"-ammande, att hon heltidsammar, men att jag kan ta ibland, om hon är borta, eller vissa nätter osv. Tror ni det kan funka?

Ammade vår första son i 10 månader, och det kommer vara 15 månader sen jag ammade när nästa barn föds.

Hoppas nån har erfarenhet av det här, jag hittar ingen bra info om det nånstans.

• Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?
  • sophialicious

Hur ska du kunna få bröstmjölk?

• MammaHela

Jag tror att du kan få igång mjölken om du låter bebisen suga. Jag kunde klämma ut mjölk 2 år efter jag slutade amma.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • snart tvåbarnsmamma

Ja, det kommer fortfarande lite mjölk ur brösten på mig. Jag tänkte väl ungefär så, att låta bebisen suga igång det, precis som den gör på biologiska mamman. Men jag har inte sett nån skriva om det - mer hur det funkar att dela på det, eller om det kan ställa till det på nåt sätt med mjölkproduktion etc för den biologiska mamman som jag ska dra igång det för första gången. Det var så jag tänkte också.

• sophialicious
    snart tvåbarnsmamma skrev 2010-12-09 20:42:31 följande:
    Ja, det kommer fortfarande lite mjölk ur brösten på mig. Jag tänkte väl ungefär så, att låta bebisen suga igång det, precis som den gör på biologiska mamman. Men jag har inte sett nån skriva om det - mer hur det funkar att dela på det, eller om det kan ställa till det på nåt sätt med mjölkproduktion etc för den biologiska mamman som jag ska dra igång det för första gången. Det var så jag tänkte också.
    jag trodde inte att man kunde få igång bröstmjölken utan att vara gravid...Men ge det ett försök helt enkelt, fungerar det så gör det annars får ni hoppa över den ide´n. Men tycker det är lite märkligt...att båda ska amma...
  • MammaHela
    snart tvåbarnsmamma skrev 2010-12-09 20:42:31 följande:
    Jo det går, jag vet att det går och att jag har läst det. Men nu verkar min hjärna stå still, för jag hittar inget.
  • HonSomVet
    sophialicious skrev 2010-12-09 20:48:16 följande:
    jag trodde inte att man kunde få igång bröstmjölken utan att vara gravid...Men ge det ett försök helt enkelt, fungerar det så gör det annars får ni hoppa över den ide´n. Men tycker det är lite märkligt...att båda ska amma...
    Det tror jag att man kan få. Jag har bestämt för mig att jag läst om en adoptivmamma som fick igång sin mjölkproduktion för att hon ville amma sitt adoptivbarn.
  • MammaHela

HIttade detta

Går det att amma ett adoptivbarn? Är det möjligt för en kvinna att amma ett barn hon inte själv har fött – till exempel ett adoptivbarn? Spelar det någon roll om kvinnan tidigare har blivit mamma?

Med rätt stimulans är de flesta kvinnor kapabla att producera mjölk – även om de inte har fött barn. Faktum är att man kan producera mjölk även om man saknar livmoder.
    Mjölkproduktion är betingad av två saker: hormonella signaler från hypofysen och stimulation av bröstet och bröstvårtan. Under en graviditet inträffar det förändringar i bröstet, som ställer in sig på att vara en aktiv mjölkproducerande körtel. Därför ligger den första måltiden mat klar i bröstet, redan när barnet kommer till världen. En adoptivmamma är inte hormonellt förberedd på samma sätt. Trots det kan hon i många fall amma, om man ser till att aktivera mjölkproduktionen. Det kan ske genom att man petar på och på annat sätt stimulerar bröstvårtan. Därvid går det signaler till hypofysen i hjärnan, som ökar produktionen av hormonerna oxytocin och prolaktin. Dessa hormoner påverkar på olika sätt bröstet så att det bildar mjölk.
    Det tar emellertid veckor eller månader för detta system att komma igång. Därför rekommenderar man att adoptivmammor som vill amma sitt barn börjar med bröststimulering i god tid. Trots det finns en tendens att adoptivmammor bildar mindre mjölk än biologiska mammor, och en del kan inte alls. Normalt är chanserna bättre om man tidigare har fött och ammat sina egna barn.

• MammaHela

Så om man läser den artikeln så tror jag att du har stor chans att amma =)

• Gaytjej
    sophialicious skrev 2010-12-09 20:48:16 följande:
    Jo, som jag har förstått det så kan det faktiskt gå!
    TS, vill du verkligen detta så läs på, det ska finnas en del skrivet! Jag har dock inte stött på ngn här på FL ännu som provat själv.
Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?