Inlägg från: snart tvåbarnsmamma |Visa alla inlägg
  • snart tvåbarnsmamma

Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?

Hej!

Jag har fött ett barn, och nu ska min fru föda vårt nästa barn - och jag skulle vilja amma det barnet också, tillsammans med henne. Men vet inte om det funkar? Har någon provat det, och fått det att fungera? Hur har ni gjort i så fall?

Jag och min fru har pratat om att jag i så fall blir "vid sidan om"-ammande, att hon heltidsammar, men att jag kan ta ibland, om hon är borta, eller vissa nätter osv. Tror ni det kan funka?

Ammade vår första son i 10 månader, och det kommer vara 15 månader sen jag ammade när nästa barn föds.

Hoppas nån har erfarenhet av det här, jag hittar ingen bra info om det nånstans.

• Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?
  • snart tvåbarnsmamma

Ja, det kommer fortfarande lite mjölk ur brösten på mig. Jag tänkte väl ungefär så, att låta bebisen suga igång det, precis som den gör på biologiska mamman. Men jag har inte sett nån skriva om det - mer hur det funkar att dela på det, eller om det kan ställa till det på nåt sätt med mjölkproduktion etc för den biologiska mamman som jag ska dra igång det för första gången. Det var så jag tänkte också.

• snart tvåbarnsmamma

Jo, den där artikeln har jag faktiskt läst, eller nåt liknande, om den kom från amningshjälpen. Men för mig är det annorlunda, för jag har redan ammat ett barn och haft mjölk i brösten. Då vet jag att det mycket lättare kommer igång. Men jag undrar mer hur mycket det kommer att komma.
    På slutet när jag ammade vårt första barn och han även åt annan mat så reglerade ju börsten ner sig osv. Om det kan funka att amma "lite grann". Det är som sagt mer allting runt omkring också. Hoppas nån ser det här som gjort det, som har lust att dela med sig lite hur det fungerade. Tack för engagemanget i alla fall!

• snart tvåbarnsmamma

Jag får prova mig fram helt enkelt. Hoppas på att det ska funka.

• snart tvåbarnsmamma

Mycket sent svar!

Det gick inte. Det var för svårt, och jag tror att anledningen  var att jag och min fru inte kunde bli helt ense om att vi skulle försöka. Hon säger så här i efterhand att hon nog var påverkad av att samhället tycker det är konstigt, plus nervös att den egna amningen skulle störas.
    Det var viktigt för mig också, att hennes amning skulle komma igång bra.
    Så vi väntade sju veckor innan jag började försöka på riktigt, och då var vår pojke så stor att han blev frustrerad när det inte kom nån mjölk. Och då kände jag mig bara konstig, som att jag ville plåga honom - när det fanns ett par bröst som fungerade.

Min fru var inte emot det, som hon säger, men kunde inte ge nåt stöd, hon behövde stödet själv, och jag hade behövt stöd för att fortsätta försöka. Och så hade vi behövt börja direkt, när barnet var typ nyfödd, och så vara lite mer ihärdig.
    jag fick igång så att brösten var så där svullna som strax innan det drar igång, och så kom det typ kanske några milliliter per tryck. Men jag gav det en vecka - hade jag hållit på två tror jag det gått.

Ingen framgångssaga för oss. Vi får se om vi ska ha en tredje, och om vi ska göra något normbrytande med den amningen - för nu har min fru också insett hur jobbigt det var att amma, och vara själv med det. det som man bara vet när man gjort det en gång. Vi får se.

Hej hej   

• snart tvåbarnsmamma

Nej, jag födde vårt första barn, det var därför jag tänkte att jag kunde dra igång amningen igen.
    Om vi ska ha ett tredje barn så är det antagligen jag som ska föda - men jag är äldre än hon så vi får se om det funkar. Om det inte går får får vi ta den fem år yngre magen...

Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?