• Sofiero

"ursäkta, men fungerar mitt eurocard platinum mastercard hos er??"

Jag har upptäckt en ganska underhållande sak på mitt jobb! Jag har jobbat i butik tidigare fast i en mindre stad, nu pendlar jag till en av Sverige största städer och jobbar. Och man kan väl säga att jag står i en form av butik som precis ALLA någon gång besöker, de flesta har ju barn någonstans i sin omgivning :), och speciellt nu i juletid! 

Väldigt många betalar med kort *SKÖNT* och ofta drar folk sitt kort och så är det bra med det. Men jag blir lika full i skratt varje gång detta inträffar:
    "Ursäkta, men jag har AMERICAN EXPRESS/EUROCARD PLATINUM MASTERCARD/"vad det nu må vara men jag tror ni fattar", fungerar det här??".
    "Jadå, det är bara att dra kortet, inga problem!"
    "Men så bra, det är ju inte alltid AMERICAN EXPRESS fungerar. Annars så är det bara att jag drar MITT VANLIGA bankkort".

Och sen kommer nästa person, drar ett kort, säger inte ett ljud. Vi väntar bra länge, inget händer. Då visar det sig att personen dragit nåt lokalt presentkort som var "inne" för några år sedan och som det KAN finnas pengar på. För att inte tala om alla dessa rikskuponger, rabattkuponger, tidningsannonserbjudanden etc etc, det är MYCKET sällan som någon frågar om det "gäller" hos oss. Jag menar inte att man ska skrika ut inför hela kön att man är "fattig" men det måste ju vara mer pinsamt om de gamla papperslapparna inte fungerar och jag måste tala om det för dem, alternativt be någon om hjälp och det har ju hänt att vi stått tre stycken och inte fattat vad det är för uråldriga plastkort folk kommer med.

Och varför har man sånt behov av att fråga om en's "Gold card" fungerar?? Okej kanske för några år sedan, då var det inte alltid sånt där som fungerade, men idag gör det oftast det och gör det inte så har "de" som sagt ett "vanligt" VISA också som det bara är att dra med ett "Oj" ungefär.

Är det någon mer som tänkt på detta fenomen eller är det bara jag??

(Och NÄE, jag är inte "avundsjuk" eller liknande, jag har bara börjat se ett visst mönster och tycker det är lite intressant!)

• Svar på tråden "ursäkta, men fungerar mitt eurocard platinum mastercard hos er??"
  • Finduss

Hihi jaa jag har märkt samma sak på mitt jobb Tungan ute
    Är det ett vanligt VISAkort så drar dom (alt. sätter i chip) utan ett knyst men är det ett AMX eller liknande så ska dom alltid fråga och alltid ställa frågan liiiite högre så en hel del andra kunder i butiken hör Flört
    Är det "status" o ha AMX?? isåfall får man väll skaffa det Tungan ute

• Kjell2

Att fråga om ett AmEx funker eller inte är rätt relevant tycker jag. Det är betydligt färre affärer som accepterar AmEx än MC. Högre avgifter för affären och färre som har kortet gör att många avstår.

• gertie

Många butiker tar inte amex eller diners pga höga avgifter. Mastercard däremot funkar i alla butiker som tar kort.

• Pleco

Det är väl inte så konstigt att fråga innan man använder ett kort som faktiskt inte alla butiker accepterar. Bättre att fråga innan än att ta upp onödig tid med att försöka med kort efter kort efter kort. Jag som står bakom i kön blir iaf lite gladare om det går snabbare.

• puss

jag har guldkort. funkar jämt, jag behöver aldrig fråga. ganska självklart att det funkar, liksom.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Kimban

Är man fattig för att man använder rabattkuonger?

Ja har jobbat på ett par ställen där vi inte tagit dessa kort, så frågan är inte så konstig. Jag önskade mina gäster frågade om vi tog diners/am ex då hade ja sluppit springa fram och tillbaka.

• Hoppfull84

american express/diners förstår jag om folk frågar om, det är många butiker som inte accepterar dom, de har galet höga avgifter för handlarna så därför har många butiker valt att inte godkänna köp med just de korten.

att folk inte frågar om deras uråldriga presentkort fortfarande är giltiga fattar jag inte däremot. man vet ju troligtvis att det har elgat hemma och skramlat en tid så då vore det väl smart att fråga först om det fortfarande är giltigt. tror inte folk skämt över att handla med presentkort utan att de helt enkelt inte tänker på att de kan gå ut. vissa är tröga så är det bara (=

• Nidorina

Jag har Amex (men inte någon guldvariant) och jag brukar alltid fråga om de tar det för det är så få som gör det. Så jag tycker det är relevant, istället för att prova dra det, vänta och så säger maskinen att det inte går=tar tid, särskilt om det är kö bakom!

• Miss Lau

På ställen jag jobbat har vi inte tagit Amex så jag tycker det är relevant att fråga först. Är ju onödigt att ta det kortet om det ändå inte kommer fungera.

Svar på tråden "ursäkta, men fungerar mitt eurocard platinum mastercard hos er??"