"ursäkta, men fungerar mitt eurocard platinum mastercard hos er??"
Jag har upptäckt en ganska underhållande sak på mitt jobb! Jag har jobbat i butik tidigare fast i en mindre stad, nu pendlar jag till en av Sverige största städer och jobbar. Och man kan väl säga att jag står i en form av butik som precis ALLA någon gång besöker, de flesta har ju barn någonstans i sin omgivning :), och speciellt nu i juletid!
Väldigt många betalar med kort *SKÖNT* och ofta drar folk sitt kort och så är det bra med det. Men jag blir lika full i skratt varje gång detta inträffar:
"Ursäkta, men jag har AMERICAN EXPRESS/EUROCARD PLATINUM MASTERCARD/"vad det nu må vara men jag tror ni fattar", fungerar det här??".
"Jadå, det är bara att dra kortet, inga problem!"
"Men så bra, det är ju inte alltid AMERICAN EXPRESS fungerar. Annars så är det bara att jag drar MITT VANLIGA bankkort".
Och sen kommer nästa person, drar ett kort, säger inte ett ljud. Vi väntar bra länge, inget händer. Då visar det sig att personen dragit nåt lokalt presentkort som var "inne" för några år sedan och som det KAN finnas pengar på. För att inte tala om alla dessa rikskuponger, rabattkuponger, tidningsannonserbjudanden etc etc, det är MYCKET sällan som någon frågar om det "gäller" hos oss. Jag menar inte att man ska skrika ut inför hela kön att man är "fattig" men det måste ju vara mer pinsamt om de gamla papperslapparna inte fungerar och jag måste tala om det för dem, alternativt be någon om hjälp och det har ju hänt att vi stått tre stycken och inte fattat vad det är för uråldriga plastkort folk kommer med.
Och varför har man sånt behov av att fråga om en's "Gold card" fungerar?? Okej kanske för några år sedan, då var det inte alltid sånt där som fungerade, men idag gör det oftast det och gör det inte så har "de" som sagt ett "vanligt" VISA också som det bara är att dra med ett "Oj" ungefär.
Är det någon mer som tänkt på detta fenomen eller är det bara jag??
(Och NÄE, jag är inte "avundsjuk" eller liknande, jag har bara börjat se ett visst mönster och tycker det är lite intressant!)