• Endast jag

Frågor om att byta bilstol mm.

Har för mig att jag hört/läst att man ska byta från babyskyddet till bakåtvänt när barnet sitter stadigt själv, stämmer det? Det är inte säkert att byta innan?

Sonen är lite mer än 4mån och väger 8,7kg och 67cm lång, så babyskyddet börjar bli lite trångt men visst gör det inget om fötterna sticker ut bara inte huvudet gör det?
    Har en Brio så plockade bort dynan i botten och även den saken som ger stöd för huvudet, så det blev mer plats. Kan man göra det eller finns dom där av nåt säkerhetsskäl?

• Svar på tråden Frågor om att byta bilstol mm.
  • Joico

Det går bra att byta innan, det viktiga är att barnet sitter bra och att bältet hamnar rätt. Så det måste ni prova så ni köper rätt stol! Men prova också så stolen passar bra i bilen, det är jätteviktigt. Alla stolar passar inte alla bilar.

Jag antar att du har plockat bort "babyinläggen", det går jättebra att göra. Sålänge huvudet inte sticker ovanför kanten, överhuvudtaget, så är det lugnt!

• Kina79

Min dotter är iofs något äldre (7mån), men lika stor. Och det är 3 månader sen det blev jättetrångt för henne i Brios babyskydd, trots att jag plockat ur babyinläggen.

Som Annnan säger, kolla så att bältet hamnar rätt och att han sitter bra i den bilstol ni väljer. Och att den sitter bra i er bil.
    Min dotter sitter i en Britax Hi-Way (satt i en Free-Way från 3 till 6 månaders ålder) och hon sitter kanon i den, bältet hamnar jättebra.

• hondär

Det finns ju till och med de bilstolar som funkar från nyfödd.
    Men du har rätt med fötterna och huvudet, bara huvudet inte sticker över kanten e de lugnt :) men den kan ju vara lite trång för de!
    Min dotter är 11 månader, ca 9.3 kg och kanske 75+ cm och hon kan faktist sitta i sitt babyskydd än(brio primo(?)), använder de när sambon e på jobbet och jag åker någonstans med nån vän, men en bilstol är jätte mycket säkrare för barnet att sitta i och det fins rekomendationer om att byta så fort som möjligt till bilstol!

Jag har en brio zento, funkar bra för oss och våran bil.
    Men be om att få prova stolen i bilen innan ni köper den! Oftast ska man ha den i baksätet och det brukar bli att man måste köra fram framsätet så mycket att man inte får plats med benen. Så var det med våran om man skulle få någon form av lutning på den... Men jag klarade inte av att sitta så där fram så vi bullade ihop en handduk och la under framdelen på bilstolen och satte den längst bak i sätet, de som monterade in den satte den långt ut på sätet och drog åt banden så den lutade lite över kanten (guuud va svårt att förklara!!). Men nu är det en liten lutning och jag får plats med benen! :)

• Endast jag

Jättetack för era svar!
    Jag som trodde att dom var tvungna att kunna sitta stadigt innan man bytte stol!

Har en brio zento till dottern i bilen om man skulle testa att sätta sonen där i för att se om han sitter bra. Den är ju godkänd från 0-25kg så då kan det inte vara någon fara. Vill att barnen åker så säkert som möjligt!

Svar på tråden Frågor om att byta bilstol mm.