• t0va

hemorrojder hos små barn

Bytte precis blöja på min 4 månaders kille och såg att han blödde lite från analen, gissar att det är hemorrojder. Han har varit förstoppad ett tag nu, han är mjölkallergisk och läkaren skrev ut en ny sorts mat åt honom och då började problemen igen, bla. förstoppning. 

Vi är mitt emellan 2 bvc, har bytt för vårat gamla fungerade inte alls och vi är inte listade på det nya än, annars hade jag ju ringt dem. Men kan det vara så eller vad tror ni?

Det var bara pyttelite blod och syntes när han låg och krystade.
    Är det bara att avvakta om det inte verkar ge problem som med vuxna?  

• Svar på tråden hemorrojder hos små barn
  • pamilya

Hej,

Vill tipsa dig om denna tråd www.familjeliv.se/Forum-3-22/m51292270.html

Får ni någon medicin utskriven mot förstoppningen? Lactulos, movicol jr osv?

Blodet kan även komma från sprickor som är vanlig vid förstoppningsproblem. Har ni någon salva som ni smörjer analen med? Det finns olika som verkar bedövande.

kika gärna in i tråden och förhoppningsvis kan du få mer råd och tips.

• t0va

Nu var det inte blod i avföringen utan det syntes att det var i slemhinnan, när han krystade så såg man att det var som ett pyttelitet sår. Så det är nog en spricka eller liknande. 

Ska kolla i tråden tack för tipset.

Vi har gått tillbaka till den mat som fungerat problemfritt i 7 veckor men läkaren ansåg att vi skulle byta och testa en annan variant. Synd att han ska behöva lida för allt experimenterande. Får ge lite katrinplommon tills magen kommit igång tror jag.  

• pamilya

Ja, det låter mer som om blodet är från en spricka eller liknande. Det är väldigt vanligt hos förstoppningsbarn.

Min son har ätiti Nutra men senare bytte vi till Althera(?) och den tyckte vi bättre om.

Sonen var 3-4 månader när hans problem började. Han är 17 månader idag och med hjälp av rätt medciner och kost så mår han bättre men förstoppningen kvarstår.

Kan tipsa om att skippa majs och banan för det är stoppande.

• t0va

Min åt profylac, men så bytte bvc till nutra och han blev förstoppad och sjukhuset bytte till althera och då blev han ännu sämre och fick tillbaka sina symtom från mjölktiden, troligen var det laktosen han reagerade på också. Så nu är det profylac igen och han mår bra, men magen har inte riktigt återhämtat sig. Men nu har jag inte sett något mer blod så förhoppningsvis var det altheran som gjorde att han blev så förstoppad. 

Han har inte fått majs eller banan, tror jag ska ta det försiktigt med att introducera det.  

• pamilya
    t0va skrev 2010-12-11 15:45:01 följande:
    Min åt profylac, men så bytte bvc till nutra och han blev förstoppad och sjukhuset bytte till althera och då blev han ännu sämre och fick tillbaka sina symtom från mjölktiden, troligen var det laktosen han reagerade på också. Så nu är det profylac igen och han mår bra, men magen har inte riktigt återhämtat sig. Men nu har jag inte sett något mer blod så förhoppningsvis var det altheran som gjorde att han blev så förstoppad. 

Han har inte fått majs eller banan, tror jag ska ta det försiktigt med att introducera det.  

Det kan ta tid innan magen blir bra efter ett förstoppningsproblem.

Introducera inte banan eller majs förren magen är helt bra. Näör du ska börja mer med mat så kolla upp vilka produkter du ska undvika, alltså produkter som är stoppande.

• t0va

Precis, än så länge får han bara gröt och den har han ätit innan förstoppningen och den stoppar inte på honom. Är risgröt han får. Blir bara så trött på att vården ska byta ut hans mat när det har fungerat så bra, men det är väl av ekonomiska skäl.

• Ugge

Inte ovanligt att barn (små barn) får så kallade analfissurer vid antingen mycket diarrer eller vid förstoppning.
    Ser man kalrt och tydligt att det är färskt blod kan man lugnt avvakta ett tag.

/Ugge

Svar på tråden hemorrojder hos små barn