Inlägg från: abraxe |Visa alla inlägg
  • abraxe

Blivande pappa, igen.

Vet inte hur det funkar där du bor men i Stockholm har man öppna föreläsningar på sjukhusen om förlossning. Ditt kan vem som helst gå och få lyssna på barnmorskor som berättar om förlossning och vad man skall tänka på vid det sjukhus man planerar att åka till.

En annan bra sak man skall prata igenom innan är vad din sambo tycker om olika smärtlindring, finns en uppsjö och när hon väll har riktigt ont så kan det bli så att hon inte själv kan berätta vad hon vill ha och vad hon absolut inte vill ha utan att du får ta dom besluten till henne. 

Som sagts tidigare, det finns en uppsjö med saker man kan köpa och det finns faktiskt bra listor här på FL  som tar upp nödvändiga saker och andra saker som kan vara bra att ha hemma, även på andra internet sidor finns råd. Barn vagn är en djungel men tänk igenom vad ni behöver och vilka funktioner ni vill ha. Finns även det en massa bra råd på olika sidor på internet där man kan läsa om olika funktioner, sedan får man kompromissa för den ultimata barnvagnen finns inte! Just det ja, tänk på vilken bil ni har och se till att barnvagnen får plats i bagaget.! Sen när man bestämt sig kan man leta på blocket och hitta en mycket billigare vagn! ;)

Till blocket, där finns en uppsjö med barn saker som mer eller mindre skänkes bort då de flesta föräldrar vill ha nya saker till sitt barn! 

Planera föräldrar ledigheten i mycket god tid. Ett tips som jag vill nästa gång är att dela arbete med föräldrar ledighet, typ 50% arbete 50% ledigt och samma för min sambo under en period av ledigheten. 

Till BVC, när du är med så fråga BVC sköterskan om det finns pappa grupper hos er. och säg som du sa här, att detta är första gången för dig och du är ingen expert på detta och vill vara delaktig! (jag gick på en del saker själv då min sambo mådde riktig dåligt under sin graviditet)

Lycka till och har du fler funderingar så fråga bara. 

Svar på tråden Blivande pappa, igen.