• Ann01

Gråter/Skriker vid amning

Hej.
    Vår tremånadersängel har nu i minst två veckor börjat skrika och gråta när hon ska äta. Detta gäller framförallt senare på eftermiddagen och på kvällen. De två första målen på dagen går i princip alltid bra.

Hon har alltid ätit snabbt och varit klar på ca. 10 min. Jag helammar och det har fungerat från det att hon föddes. Det är inte mjölkbrist.
    Hon har även alltid sovit bra och sover hela nätter. Somnar kring 00 och väcks ofta av min sambo vid 8-tiden när han ska till jobbet. Hon får då ny blöja, äter och somnar sedan om till 11-12-tiden.

Hon äter med ca. 2-3 timmars mellanrum och jag har provat med att både försöka ge henne innan hon hinner bli särskilt hungrig, väntat extra när hon börjat visa att hon är hungrig och naturligtvis även försökt ge henne så fort hon visar tecken på att vara hungrig.

Nu kan det även gå bra på eftermiddagarna och kvällarna och gnällas lite de första målen, men i huvudsak ser det ut som jag beskrivit ovan.

Ibland får jag intrycket av att jag måste spruta in mjölk för att hon ska förstå att hon ska äta. Då fungerar det ibland ett tag. Om jag byter sida, vaggar henne, rapar henne eller rör på mig (jag har provat det mesta) så kan det fungera en liten stund. Ibland suger hon fast direkt och äter i kanske tre minuter. Just så jag hinner tro att det är frid och fröjd, men så börjar hon att gråta.

Det verkar inte göra någon skillnad var vi sitter när hon ska äta.

När hon gråter ser det oftast ut som att hon suger några "tag", sen gråter hon, sen söker hon och suger lite för att gråta igen. Detta upprepar sig till antingen gråtandet eller ätandet tar över. Om gråtandet "vinner" går det rätt fort över när jag tar henne från bröstet och distraherar henne med något annat. Om ätandet vinner kan hon efter ett tag släppa och se hur nöjd ut som helst.

Enligt BVC växer hon som hon ska och jag upplever att hon får den mat hon behöver, då hon är rätt lugn i övrigt. Hennes humör kan jag nog inte påstå är värre eller bättre än för någon annan bebis.

Jag hör ibland hur det bubblar i hennes mage både när hon äter och efteråt. Men hon verkar inte ha ont i magen eller ha mer gaser än vanligt.

Har hört någonstans att det kan bli en krångelperiod med amningen vid tre månader, men jag tycker att den varat så länge nu.

Jag finner detta oerhört frustrerande då jag verkligen gruvar för att behöva amma henne någon annanstans än hemma och jag vill ju naturligtvis att hon ska vara nöjd.

Min fundering är ju nu naturligtvis, vad är det som händer och varför?
    Är det bara att härda ut, eller finns det något jag kan göra?

Högst tacksam för svar.

• Svar på tråden Gråter/Skriker vid amning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vilken super-redogörelse Glad 

Det verkar onekligen som att din dotter påverkas när hon äter.
    Min erfarenhet är att mycket av "amnings-krånglet" många kan uppleva, när barnen är runt tre-fyra månader, beror på barnet börjar komma underfund med sin egen existens. Allt som händer omkring barnen tolkas av alla sinnen - syn, lukt, känsel och hörsel. Detta kan påverka barnen mer eller mindre och de kan lätt bli överstimulerade. Det är en balansgång hur mycket man skall stimulera sitt barn och hur mycket lugn och ro de behöver, för att smälta dagens alla intryck. 

Din beskrivning, att detta verkar vara ett problem på em och kvällar, tycker jag styreker att det handlar om den utveckling jag beskriver ovan. Naturligtvis skall man inte bortse från att det kan vara något annat.
    Din dotter verkar dock må bra i övrigt, så jag skulle tro att om ni hittar en rytm om dagarna så lugnar sig detta inom några veckor. Upplever du dock annorlunda tycker jag att du skall prata med er BVC-sköterska igen.

MVH Christine 

Svar på tråden Gråter/Skriker vid amning