• woopie

Är detta aga?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8256411.ab?cId=1915684#abArticleComments

Jag tycker INTE dettaa är aga! Jag tycker det är en tydlig tillrättavisning! Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-11 00:31
    Jag personligen tycker ju att barn/ungdomar ska lära sig hemifrån att vuxna är auktoriteter. att man ska lyssna på vad vuxna säger och veta att handling får konsekvens. om man lär barnen från början vart gränsen går så behöver ju inte lärarna ta i... hela livet är en skola och de första lektionerna i livskunskap får man hemma.
    självklart ska barn/ungdomar få testa gränser,de ska vara nyfikna och busiga MEN vuxenvärlden måste också våga tillrättavisa! hur ska barnen annars lära sig hur långt de kan gå?
    Om du inte vågar tala om att det är fel att sitta med fötterna på sätet i tunnelbanan hur ska då barnen/ungdomarna lära sig att det inte är ok?
  • Svar på tråden Är detta aga?
  • AnnaT

skulle någon göra så på mina barn skulle jag fan inte bli glad, men aga är det väl inte men det är inte okej

• norgesessan

Beror på hur hårt det var...Men känns mer som att eleverna överdriver...

Det andra fallet som beskrevs tycker jag dock var att ta i...(örfilen). Låter knasigt med uppsägning innan utredning.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Anna, bara nyfiken...Vad kunde han gjort om det var din son?

• norgesessan

Att ta i , i mitt första inlägg, menar jag att hon gjorde väldigt fel. Det ska mycket till för att försvara en örfil...Såpass mycket att det handlar om självförsvar eller liknande som läraren kan anmäla eleven för...

• Fruktisar

När jag gick i högstadiet så tog min lärare tag i en klasskompis arm riktigt hårt (han fick blåmärken) och tog ut honom ur klassrummet. Det blev väldigt tryckt hemskt stämning i hela klassen o jag kan fortfarande inte glömma incidenten även om jag inte drabbades fysiskt av det. Jag blev livrädd och kände mig maktlös och det var hemskt.

Aga eller inte - det är inte ok av en lärare att göra så!

• AnnaT

han kan försöka prata med honom, men lärare är ju ganska duktiga på att ryta till direkt.
    Skrik, prata men inte röra

• Hannah76

Jag skulle inte tycka att det var ok om någon tog i mitt barn så hårt, och skulle någon ge mitt barn en örfil så skulle jag bli oxtokig.

• norgesessan

Man måste nog  vara där för att avgöra om det var rätt eller inte. Ser för mig potensiella fall av båda sorterna.

• Miss Cee

KOmmenterar enbart det första fallet nu...

NEJ det var inte aga. Som jag uppfattade det så använde han den styrka och handgriplöighet som behövdes för att eskortera en väldigt bråkig elev ut ur rummet. Jag tycker givetvis inte att det var en bra situation, och allt blir ju ännu värre av att eleven saknade medicinering just denna dag och att läraren saknade info om elevens problem. Lärare OCH eleven utsattes för en riktigt taskig situation och är på ett sätt båda offer i det här.

Aga är när man använder fysiska medel för att tillrättavisa/straffa/markera eller vilken snuttifierad omskrivning man vill använda. Om målet med handlingen är att eleven skulle få ont/känna ebehag så vore det aga. Nu var målet att få ut barnet ur rummet, och så vida han inte tryckte till extra för att han var förbannad så var det olämpligt ja, men inte aga.

• woopie

Puffar lite

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Flickan och kråkan

Jag jobbar som lärare på en högstadieskola.....jag är liten på alla håll och kanter och kan inte lyfta ut en 15-årig pojke eller flicka som inte vill gå ut ur klassrummet.....men jag har fått ta hjälp av kollegor som varit tvungna att lyfta ut en elev för att han inte skulle skada vare sig sig själv eller övriga kamrater. Det är absolut inte en önskväed situation men ibland kan man behöva se till att en elev kommer ur en situation, ur ett klassrum. Man måste veta mer om situationen för att säga något egentligen. Jag har som höggravid haft en elev som riktigt hotfullt gått fram och hota mig......jag älskar mitt arbete, men det är inte alltid jättelätt.....och sällan svart-vitt.

Örfil är ALDRIG någonsin Ok.

• Dieselmom

Ang. det första fallet:

Ni som tycker att läraren gjorde FEL, vad skulle han ha gjort istället?
    -prata? Tror ni verkligen inte att en lärare försöker prata med en elev först? Allvarligt talat?
    -skrika? Lyssnar barn/elever bättre till skrik tror ni?
    -Slå? Självklart INTE!
    -ta ut eleven ur situationen? Tror ni på allvar att en elev går ut självmant i det tillståndet? Sällan!

Som ni märker är man riktigt utsatt som lärare och det är ett mirakel att folk överhuvudtaget fortfarande utsätter sig för detta yrke som det ser ut idag! Vi ska vara evigt tacksamma för att det finns människor (lärare/pedagoger) som vill jobba inom skolan/förskolan/fritids med tanke på hur många ouppfostrade ungar som ränner där! Dessa lärare försöker se till så att eleverna LÄR sig något, får en POSITIV upplevelse, och INTE kommer till SKADA! Jag vill passa på att TACKA alla UNDERBARA PEDAGOGER därute som tar hand om mitt och andras barn. Hoppas innerligt att ni ALDRIG tappar tron och passionen för det ni gör! NI behövs! För att knyta ihop säcken, jag hade tackat den här läraren som tog ut pojken ur klassrummet innan han hann skada sig själv eller ännu värre, MITT BARN! (om det nu hade gått där!)

• Equal

Jag är väl en av de få som tycker att läraren hade all rätt i världen att visa pojken ut ur salen även fast han fick använda sin styrka, vem vet vad som hade kunnat skett?

Dock får man aldrig någonsin slå, ge en örfil eller på annat sätt bruka våld....mot någon.

• fialotta28

Jag tycker att det var rätt av läraren. Hur skulle han annars fått pojken ut ur salen.

Svar på tråden Är detta aga?