Klinefelter syndrom!!
Min sambo håller på att utredas för Klinefelter syndrom just nu, på torsdag ska han ner till sjukan för att ta det provet.. Finns det någon här inne som lever med en som har de eller känner någon som har de?
Min sambo håller på att utredas för Klinefelter syndrom just nu, på torsdag ska han ner till sjukan för att ta det provet.. Finns det någon här inne som lever med en som har de eller känner någon som har de?
Ingen som känner till detta syndrom eller??
Min sambo har klinefelter, vad vill du veta?
Han får tillskott av testosteron var 3:e månad, säger själv att han känt sig piggare sedan han börjat med det.
Min sambo har klinefelter, vad vill du veta?
Han får tillskott av testosteron var 3:e månad, säger själv att han känt sig piggare sedan han börjat med det.
Ja, min sambo får tillskott av testosteron i spruta i rumpmuskeln var 3:e månad. Finns flera olika sätt att få tillskottet, och olika intervall man får det med men detta har fungerat bäst för honom. Han har vetat om att han haft Klinefelters många år nu, berättade för mig strax efter vi träffats (även om jag inte riktigt förstod innebörden av det då). När vi började fundera över barnbiten fick vi höra många ggr att det var helt omöjligt för honom att bli biologisk pappa, men skam den som ger sig! Chansen är mindre (men inte så liten som många säger) och man kommer behöva hjälp, men det går! Viktigt är dock att mannen inte får testosteron-tillskott när det är dags för försök, till oss sa dom att det bästa är om man inte hunnit börja med tillskotten alls, har man börjat behöver man vara utan tillskott åtminstone 6 månader efter senaste sprutan för att ge den eventuella spermieproduktionen en chans att komma igång (3månader att "bli av med testo-tillskottet, 3månader för spermiecykeln att komma igång). Tillskott av testosteron stimulerar kroppens egna "negativa-feedback system" och stänger därmed ner den eventuella spermieproduktion som finns. Vi har på remiss fått hjälp av Carlanderska kliniken (fertilitetscentrum) i Gtbrg, med bra resultat! Jag är nu gravid med vårt gemensamma barn.
För mer info, ta kontakt med:
http://www.fertilitetscentrum.se/index.php?id=1
och Klinefelter-föreningen som är under återuppstart:
http://www.klinefelter.se/
Här går det komma i kontakt med andra med Klinefelter:
http://www.kanalen.org/mailinglistorutanmedlem.php?frame=1#xxy
En släkting till mig har det och enligt läkarna kan han inte få barn alls, de har fått barn med donator. Han får också testosteron och tycker att det har gjort hans minne bättre men inte så mycket mer. Han fick veta att han hade Klinefelter när de gjorde utredning för barnlöshet. En del med Klinefelter ser inte så maskulina ut vad jag har förstått men han ser ut som en 'vanlig' man men har klen skäggväxt. Hans bror som har tre bar 'naturligt' har också klen skäggväxt så det var inget man reagerade på. Jag utgår från att han lever ett lika normalt liv som alla andra men jag vet att det var svårt för dem att få reda på att de inte kunde få barn annat än med donator.
men va lång tid det verkar ta Jag har för mig att vi fick besked direkt efter andra spermieprovet.
Fast under tiden man väntar känns dagarna & veckorna såååå långa.
Hoppas det gick bra för dig igår =)
Idag ringde jag sjukan ang. pojkvännens utredning på Klinefelter.. Läkaren har nu kollat svaren, så vi fick en tid dit för att prata om de.. Den 10 februari kl 9 ska vi vara där.. då kommer vi få svaren om han har sjukdomen eller inte.. o sen kunna boka tid för utredning :)