Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Kronprinsessan GRAVID!!!

Ellaria skrev 2010-12-11 17:20:08 följande:
    Stod i kvällsposten, hon drack inte vin igår på nobelfesten och hade en klar kula under klänningen.
    haha stackars Victoria. Hon led ju av ätstörningar? Hur fan ska hon nu må när varje gång hon är något annat än supersmal kommer alla säga att hon är gravid.

Det här tror jag när jag hör det från hovet. Inte expressen.
  • Lavish

Kan ju vara så att hon väljer bort alkohol för att hon går på antibiotika eller annan medecin...

• Lavish
    Tecken skrev 2011-02-22 15:22:29 följande:
    Och tänk om de inte vill ha barn. Snopet.
    Haha tror knappast de får fatta ett sånt beslut. Kronprinsessan väljer att inte lämna sin titel och det betyder nog också att hon väljer att anpassa sitt liv ganska mycket efter vad den kräver... babies.
  • Lavish
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-22 17:39:28 följande:
    Det  finns ingen regel som säger att kronprinsessan måste ha barn för att
    få vara tronföljare och sedan regent. Drottning Kristina och Karl XII var både ogifta och barnlösa.
    Ulrika Eleonora var  regent en tid men barnlös. Det går alltså att vara det, men då efterträds man
    förståss inte av sitt eget barn utan av någon annan. Victoria skulle tex kunna efterträdas av Carl Philip
    eller av ett barn till honom.
    Ja och både Kristina och Karl XII var satta under stor press pga det. Kan defintivt vara en avgörande orsak till att Kristina abdikerade. Och efter Karl XII dog, dog nästan monarkin med honom. Djup kris.

Jag har tvärtemot dig fått intrycket att det visst finns en regel om att man ska skaffa barn som tronföljare. Oskriven, eller ja, inte i våra dagar. Det är väl bara att titta i vilket ex som helst av Svensk damtidning. Finns det något som verkligen förväntas av tronföljaren så är det att yngla av sig. Således tror jag att om Victoria inte planerade att uppfylla de mest grundläggande förväntningarna på tronföljaren skulle hon ha avsagt sig titeln.
  • Lavish
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-02 08:25:44 följande:
    Du har nog rätt i att hon någon gång vill bli mor, men den press som finns hos
    folket (tex rubriken "nämen Victoria, är det dags nu" efter Nobelfesten) är nog större
    än inom hovet o kungafamiljen själv.

Att Kristina abddikerade hade väl att göra med att hon övergick till katolicismen och därmed
    enligt svensk författning inte kunde vara regent (och därmed överhuvud över svenska kyrkan
    som då var en statskyrka). Om detta med barnlöshet spelat in så avgöande vet jag inte.
    Ja men folkets förväntningar är väl minst lika viktiga som hovet/kungafamiljens.

Varför Kristina abdikerade går ju inte annat än att spekulera om. Allt man kan säga i frågan är att det INTE var något allmänt godkänt och accepterat att hon valde att inte gifta sig och därmed inte få barn.
  • Lavish
    mosterYster skrev 2011-03-04 11:12:40 följande:
    Håller med om allt.

Jag fattade inte heller något av SEJ:s inlägg.
    Nej, tro har inget med saken att göra.
    Och HAHA sjääääälvklart har jag rätt!
    Han ville väl såga uttrycket "var och en blir salig på sin tro" helt enkelt?
Svar på tråden Kronprinsessan GRAVID!!!