Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Kronprinsessan GRAVID!!!

Lavish skrev 2011-03-01 23:03:37 följande:
    Ja och både Kristina och Karl XII var satta under stor press pga det. Kan defintivt vara en avgörande orsak till att Kristina abdikerade. Och efter Karl XII dog, dog nästan monarkin med honom. Djup kris.

Jag har tvärtemot dig fått intrycket att det visst finns en regel om att man ska skaffa barn som tronföljare. Oskriven, eller ja, inte i våra dagar. Det är väl bara att titta i vilket ex som helst av Svensk damtidning. Finns det något som verkligen förväntas av tronföljaren så är det att yngla av sig. Således tror jag att om Victoria inte planerade att uppfylla de mest grundläggande förväntningarna på tronföljaren skulle hon ha avsagt sig titeln.
    Du har nog rätt i att hon någon gång vill bli mor, men den press som finns hos
    folket (tex rubriken "nämen Victoria, är det dags nu" efter Nobelfesten) är nog större
    än inom hovet o kungafamiljen själv.

Att Kristina abddikerade hade väl att göra med att hon övergick till katolicismen och därmed
    enligt svensk författning inte kunde vara regent (och därmed överhuvud över svenska kyrkan
    som då var en statskyrka). Om detta med barnlöshet spelat in så avgöande vet jag inte.
  • Sven Erik Johansson
    ingensignatur skrev 2011-03-02 16:59:26 följande:
    En fråga : Om de inte kan få barn och adopterar, blir det adopterade barnet ny tronarvinge då?
    FAKTA :

Jag vet inte om det automatiskt blir så, men det har ju HÄNT EN GÅNG FÖRUT
    i Sverige. Karl XIII som blev kung (efter att brorsonen Gustav IV Adolf störtades
    i en militärkupp 1809) var då gammal och hade inget överlevande barn inom
    äktenskapet. Han adopterade marskalk Jean Bernadotte som blev kronprins 1810 och
    kung som Carl XIV Johan 1818.

Därmed kom en ny ätt på tronen (Bernadotte) MEN nästan alla Bernadottekungar har
    sedan varit gifta med ättlingar till gamla svenska kungahus, så Carl XVI Gustaf har
    biologiska rötter  i gamla svenska kungahus som till exempel   Ynglingaätten,
    Folkungaätten, Erikska ätten, Sverkerska ätten och Vasaätten
    (tex .91 härstammningsvägar tfrån Gustav Vasa).

I Norge har INTE Mette Marits son som var född innan hon gifte sig med kronprinsen blivit tronföljare,
    och han har ju inget historiskt samband  med norska tronen som motiverar att han skulle ha den titeln
    heller som jag ser det.

Jag HOPPAS INTE att ett eventuellt adoperat barn blir tronföljare, för jag ser det som att
    kungafamiljen har en historie/traditionsbärande roll som är viktig och jag tycker tronföljaren
    skall ha starka historiska kopplingar till tronen.Den historiska kontinuiteten kan brytas
    med en adopterad tronarvinge. Om Victoria inte får barn hoppas jag
    tronen kan övertas av tex ett syskonbarn en gång i framtiden.

DÄREMOT hoppas jag förståss att ett eventuellt adopterat barn får mycket kärlek
    av sina föräldrar , även om han/hon inte blir tronföljare.
  • Sven Erik Johansson
    Ljusna skrev 2011-03-03 15:47:47 följande:

Ja, var och en blir salig på sin tro.

Det jag ville ha sagt var att hon inte nödvändigtvis måste vara gravid bara för att hon inte dricker vin. Det är ju som mosterYster säger en lite annan påpassning på henne än andra som inte är fullt så mycket i blickfånget.

OFF TOPIC visserligen(och jag menar INTE att starta en diskussion om det här),
     men det där uttrycket om "var o en salig på sin tro"
    var väl ungefär vad Fredrik II av Preussen (också här en kunglig anknytning)
    sade angående religionsfrihet i hans land på 1700-talet: "i mitt land får var
    o en bli salig på sin tro". Dock tror jag inte det  stämmer, tror inte det är så enkelt.
    Den bästa tron måste ju vara den som bäst stämmer med verkligheten om
    våra existensiella villkor. Själv är jag tex troende kristen, men låt oss för skojs skull anta
    att jag har fel och att ateismen är sann. då skulle jag vara bättre orienterad i tillvaron
    om jag övergick till ateismen osv.Om det jag tror på inte är faktiskt sant blir jag inte
    salig på det i längden. Men detta är bara ett hypotetiskt exempel. Jag är som sagt
    troende kristen.
  • Sven Erik Johansson

Om det står något i enstaka veckotidningar så är det inte bekräftat, för i så fall skulle det stå i alla större tidningar.
    Kronprinsessa själv lider av allt skvaller o ryktesspridning. Låt kronprinsessan och prinsen vara i fred med sitt privata och skriv i stället om deras oficiella uppdrag.

• Sven Erik Johansson
    mosterYster skrev 2011-04-19 17:26:55 följande:
    Känner du kronprinsessparet eller? Drömmer
    Nej, men jag är varm rojalist och önskar att pressen skriver om kungafamiljens oficiella uppdrag och slutar skriva om deas privatliv. Dessutom vet jag att om det fanns en bekräftad graviditet så skulle det stå i alla större tidningar, på löpsedalar osv. Därför är det inte trovärdigt när en eller två veckotidningar skriver att kronprinsessan är gravid. Jag har också läst att hon själv tycker att det är väldigt jobbigt med skriverierna.
  • Sven Erik Johansson

Jag skriver samma sak här som i en annan tråd med namnförslag.

Jag föreslår namn efter någon av barnets anfäder/anmödrar i den äldre svenska historien innan
    huset Bernadotte eftersom det har mer historisk tyngd och Victorias barn härstammar ju förutom
    från sex Bernadottekungar också från de äldre svenska kungahusen genom flera abv Bernadotternas drottningar.

Här är några förslag efter några av barnets kungliga förfäder/förmödrar

ERIK efter Erik Segersäll som regerade i GAMLA UPPSALA på 900-talet

MARGARETHA-efter Gustav Vasas vackra andra hustru MARGHARETA LEIJONHUVUD

MAGNUS efter MAGNUS LADULÅS-min hemstad Jönköpings grundare

SOFIA efter SOFIA MAGDALENA-Gustav III:s kloka hustru

GUSTAV efter tex GUSTAV VASA (från vilken Vickan har 91 härstammningslinjer) och GUSTAV III
    BIRJER efter BIRJER JARL-Stockholms grundare

KATARINA-efter KARL IX:s hustru

FREDRIK -efter tex Adolf Fredrik (Gustav III:s far)

JAg ser hellre något av dessa namn än tex Carl Johan efter Carl XIV Johan eller Desireé efter hans hustru
    eller Oscar. Jag är INTE FÖR OSCAR även om detta varit ett av tipsen på vad det kan bli för namn.

• Sven Erik Johansson
    071001 skrev 2011-08-18 12:02:05 följande:
    Jag vill inte vara sån, men detta är ingen namntråd.
    Jag trodde det var en "lite allt-möjligt-tråd" i samband med kronprinsessans graviditet.
    Nu kan  tex inte finnas någon undran om i fall hon är gravid eller inte.Det är ju helt
    enkelt ett konstaterat faktum idag även om hon var långt ifrån gravid när tråden startade.

Så jag tyckte jag kunde posta en namnkommentar också.(Jag beklagar den stora press som
    graviditets-spekulationerna utsatte kronprinsessparet för allt sedan i vintras när närbilderna
    på Victorias mage florerade i pressen och någon "expert" uttalade sig om att hon var gravid-
    dock felaktigt!!!!!!!!!!!
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-29 18:22:06 följande:
    för att jag är gravid-besatt, rabiat mamma och royalist
    Jag är ju varken mamma eller gravid-besatt , men jag är glödande rojalist och tycker det är roligt
    med en  ny prins eller prinsessa.
  • Sven Erik Johansson
    Mentat skrev 2011-10-03 08:27:19 följande:
    Man behöver inte ens vara rojalist för att glädja sig, även om det hjälper, men det räcker bra med litet empati:
    Hur svårt kan det vara att inse att Victoria gärna vill ha barn och att de uppenbarligen har haft vissa problem med att lyckas eftersom det har gått ett drygt år sedan bröllopet innan en graviditet tillkännages? Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de har fått medicinsk hjälp. Man måste kunna glädjas åt att de lyckas då till slut även om man är republikan.
    Det kan jag instämma i.
  • Sven Erik Johansson
    Suck och suck skrev 2011-10-03 22:22:31 följande:
    Märk väl, när TS är skriven. 11 December 2010. Hade det stämt hade barnet kommit till världen för en månad sen. Puss såg att Viktoria skulle bli gravid i Juni. Bra gjort!
    I o för sig finns ju möjligheten att hon faktiskt var gravid då ,men fick ett missfall,men det är det juonigen av oss som vet någonting om.
  • Sven Erik Johansson
    hilah skrev 2011-10-04 07:55:20 följande:
    Visst är det så. Jag är glad för hennes skull, men för Sverige är det en stor sorg.

/En republikan Flört
    Menar du att detta barn skulle göra så stor skada?
  • Sven Erik Johansson
    hilah skrev 2011-10-04 11:32:20 följande:
    Nja, det hade varit en fördel för landet om det inte funnits någon tronföljare. Däremot är jag som sagt glad för Viktorias och Daniels skull, de har säkert längtat länge.
    Jag tror tvärtom att monarkin är en positiv del i vårt nationella kulturarv.Dessutom så  skulle det ju inte behöva bli republik om inget barn var på G för victoria och Daniel.
  • Sven Erik Johansson
    hilah skrev 2011-10-04 12:13:54 följande:
    Nä, men det hade gjort saken mer komplicerad och ja, det hade skadat monarkin. Inte att vi "vips" blivit republik, men det hade varit av fördel. Monarkin kommer aldrig att avskaffas "vips", men många bäckar små... många små kungliga misstag (och det är Carl Gustav ju bra på) och folket kommer att vakna

Men nu är det inte det ni vill diskutera i denna tråden!
    Totalt sett så menar jag att monarkin är en viktig del i vårt nationella kulturarv,Sveriges identitet som stat osv. För min del så står min lojalitet främst till monarkin som sådan och inte främst till kungen eller någon annan som privatperson.
Svar på tråden Kronprinsessan GRAVID!!!