• Boomtown

Ge mig ert recept på er godaste cheesecake!

Är det ett resept med pepparkakor, digestive, med apelsin eller saffran, det spelar ingen roll. Alltid kul med något nytt eller klassiskt. Jag har aldrig gjort cheesecake förut.

• Svar på tråden Ge mig ert recept på er godaste cheesecake!
  • IsDimma

Jag hade ett som sen tappades bort så jag vill gärna ha nya jag med.

• Bluemint

Det här är en frusen cheesecake som är lite av min paradefterrätt

4-5 Digestivekex
    3 dl vispgrädde
    1 tsk vanillinsocker
    3 äggvitor
    2 äggulor
    2 dl strösocker
    60-70 g Philadelphiaost

Vispa grädden och vaniljsockret. Vispa ihop äggvitorna hårt. Rör ihop strösocker och Philadelphiaosten, tillsätt de två äggulorna. Blanda ostsmeten och grädden. Rör sen försiktigt ner de vispade äggvitorna. Rör inte runt för mycket, men se till att äggvitorna blandas ner. Smörj en rund form, strö på smulade Digestivekex. Häll i smeten och strö även kexsmulor över. Frys i minst 3-4 timmar. Tas fram ca 15-30 min före servering. God att äta som den är, men funkar jättebra tillsammans med tex hallon eller blåbär.

• Boomtown

Oj, vad annorlunda! Låter helfräscht. Vilken inspirerande blogg du har! Kan man förbereda dessa cheesecakes? För vad jag förstod så ska dessa inte frysas, bara kylas.

• Tinkerbelle
    Boomtown skrev 2010-12-12 19:57:01 följande:
    Oj, vad annorlunda! Låter helfräscht. Vilken inspirerande blogg du har! Kan man förbereda dessa cheesecakes? För vad jag förstod så ska dessa inte frysas, bara kylas.
    Tackar

Jag har faktiskt fryst flera av mina cheesecakes och det går jättebra. Inte just polkagrisen, men andra (tex snickers och en blåbärs) som jag bakar enligt samma grundidé så jag skulle säga att det går bra att frysa om man vill förbereda i förväg. Ta bara ut i god tid innan och låt den helst tina i kylskåp
  • Boomtown
    Tinkerbelle skrev 2010-12-13 11:01:05 följande:
    Glömde... Cheesecaken håller ett ju ett bra tag även i kylskåp och bör ju stå några eller någon dag för att "mogna".
    Aha, men det låter ju bra. Så kan man förbereda. Mums! Fast vilken ska man börja med?
  • tesmik

Tinkerbell- Jättefin blogg!! Åkte direkt bland mina favoriter, många goda recept, nu ska det bakas! :)

• Tullemi

Tinkerbell: Menar du att man kan frysa de cheesecake's som enligt recept ska in i ugn? Jag gjorde en pepparkaks-cheesecake häromdagen som säkert hade varit urgod fryst, men den blev apläbbig i ugn. Iofs så tycker jag illa om alla ugnsbakade cheesecake's så..... Vet inte varför jag gjorde den då  

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tinkerbelle
    Tullemi skrev 2010-12-14 15:50:13 följande:
    Tinkerbell: Menar du att man kan frysa de cheesecake's som enligt recept ska in i ugn? Jag gjorde en pepparkaks-cheesecake häromdagen som säkert hade varit urgod fryst, men den blev apläbbig i ugn. Iofs så tycker jag illa om alla ugnsbakade cheesecake's så..... Vet inte varför jag gjorde den då  
    Nu kommer mitt svar iof sent Men jag menar att man först ska baka av cheesecaken i ugn, enligt recept. Efter detta går det bra att frysa in om man tex inte orkar äta hela på en gång. Har aldrig testat att göra fryst cheesecake efter ett "vanligt" recept utan bara gjort frysta som innehåller vispad grädde. Har en känsla av att de inte blir riktigt så bra som man skulle önska om man tar ett recept för ugnsbakad cheesecake och gör fryst istället.
Svar på tråden Ge mig ert recept på er godaste cheesecake!