• Anonym (orolig mor)

Bebis med knöl i nacken?! snälla svara

För nån timme sen vaknade lilleman (8 månader) och var ledsen. Jag tog upp han o hade han i mitt knä. Strök han med handen och masserade lite lätt ryggen. Kände då som en liten ärta precis där skallbenet börjar på höger sida en bra bit in från örat. Den är i storlek som en ärta, han reagerar inte när man trycker på den och den förflyttar sig.

Jag fick panik, mitt hjärta stannade! Han är inte förkyld, han har inte varit det dock så tror vi att han har tänder på G. Min son har sånna körtlar fast dom sitter mer på halsen på vardera sida. Denna lilla knöl sitter på huvudet där bak och bara på ena sidan

• Svar på tråden Bebis med knöl i nacken?! snälla svara
  • Boomtown

Min tös hade sådana som kom och gick i perioder. Exakt så som du beskriver. Min BVC sköterska sa att det var HELT ofarligt. Det var körtlar eller vad det kan heta. Samma som på halsen, om jag inte missförstod. Och de kan bli lite förstorade ibland. Kanske pga en förkylning på gång, tänder.

• Anonym (inte orolig)

MIn äldsta son har en sådan "knöl" som du beskriver.
    Han har haft sin i flera år.
    Läkare har tittat på den och sagt att det bara är en körtel som är förstorad.
    De kan få det och de kan fortsätta vara förstorade länge.

Så jag tror inte att du behöver vara speciellt orolig.
    Men be bvc eller någon annan att kolla, bara för säkerhets skull.

• Anonym (orolig mor)
    Boomtown skrev 2010-12-12 00:30:33 följande:
    Min tös hade sådana som kom och gick i perioder. Exakt så som du beskriver. Min BVC sköterska sa att det var HELT ofarligt. Det var körtlar eller vad det kan heta. Samma som på halsen, om jag inte missförstod. Och de kan bli lite förstorade ibland. Kanske pga en förkylning på gång, tänder.
    Satt dom också nära skallbenet där bak?! Precis vid rundningen på ena sidan?!
  • Boomtown
    Anonym (orolig mor) skrev 2010-12-12 00:38:31 följande:
    Satt dom också nära skallbenet där bak?! Precis vid rundningen på ena sidan?!
    Exakt där satt de
  • Anonym (orolig mor)
    Boomtown skrev 2010-12-12 00:42:33 följande:
    Exakt där satt de
    Om du tittar på en bild jag länkar till så sitter knölen på min son ungefär vid den vita pilen på höger sida.
  • MrsSn0w

Låter som att det är körtlarna i nacken.. Så jag tror inte du behöver vara orolig. Jag märker dom på min son och på mig själv när vi är på väg att bli sjuka. Men om den inte försvinner så bör du be någn kolla på det.

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
  • Anonym (orolig mor)
    MrsSn0w skrev 2010-12-12 01:00:52 följande:
    Låter som att det är körtlarna i nacken.. Så jag tror inte du behöver vara orolig. Jag märker dom på min son och på mig själv när vi är på väg att bli sjuka. Men om den inte försvinner så bör du be någn kolla på det.
    Jag ska ringa direkt efter helgen. Vad jag kan se på han så håller han inte på att bli förkyld men han har nog tänder på G. Han har inga tänder ännu...
  • MrsSn0w
    Anonym (orolig mor) skrev 2010-12-12 01:13:44 följande:
    Jag ska ringa direkt efter helgen. Vad jag kan se på han så håller han inte på att bli förkyld men han har nog tänder på G. Han har inga tänder ännu...
    Kan även bli så när tänder är på G. Men som sagt är du orolig så ringer du självklart. Men tror inte du beöver oroa dig..

Lycka till iaf =)
    ~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
  • Anonym (orolig mor)
    MrsSn0w skrev 2010-12-12 13:55:39 följande:
    Kan även bli så när tänder är på G. Men som sagt är du orolig så ringer du självklart. Men tror inte du beöver oroa dig..

Lycka till iaf =)
    Tack! Har hittat en på halsen också lite nerför örat och det är samma storlek och samma rörliga ärtliknande knöl. Min stora pojk har haft en sådan och på han är det fullt synlig när han vrider på sig, den har blivit undersökt och är ingen farlig. Hoppas det är samma för det verkar vara vanligt.
  • MajaVira

Det är nog lymfkörtlarna. De blir förstorade när barnet är sjukt och det kan ta rätt länge innan de minskar i storlek.

• Anonym (orolig mor)
    MajaVira skrev 2010-12-12 19:11:51 följande:
    Det är nog lymfkörtlarna. De blir förstorade när barnet är sjukt och det kan ta rätt länge innan de minskar i storlek.
    Han är inte sjuk och har inte varit sjuk, dock misstänker vi tänder...
  • Anonym (ofarligt)

Det låter absolut som en svullen körtel. Håll koll på den så ska du se att den försvinner om några dagar/en vecka.

Känner dock en familj vars dotter hade en knöl bakom örat (lite större än en ärta). Det visade sig vara cancer och tyvärr överlevde inte flickan. Så självklart bör man vara uppmärksam, precis som du är.

Men jag tror absolut att det är ofarligt, dessa små knölar är väldigt vanliga. 

• bebisgalen

Min dotter hade precis likadnt på samma ställe som du beskriver och är helt ofarlig. Man ska inte röra där allt för mycket föt då irriterar det och kan bli mer svullen.

• Anonym (orolig mor)
    Dragonfly skrev 2010-12-19 12:35:19 följande:
    Hur har det gått ts?
    Jag har ringt o pratat med bvc, vi har ju tid den 10/1 men hon lugnade mig lite via telefon. Som ni alla sa så verkar det vara en svullen körtel.
Svar på tråden Bebis med knöl i nacken?! snälla svara