• Garderoben

Arbetsminnesträning!

Minneslek junior & Robomemo är väl de alternativen som finns för arbetsminnesträning. 

Nu när jag surfar runt verkar det vara både blä och bra för båda programmen.

Har ditt/dina barn kört något av ovanstående program och vad tyckte ni??

Vill gärna ha kommentarer från de som har erfarenhet av båda programmen (tex pedagoger el liknande)....

Är i valet och kvalet om man öht ska beställa något av dessa.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-26 22:04
    Programmet är beställt och träningen påbörjas om vi hinner den 27 december.

Kommer uppdatera löpande i tråden med hur det går. Kanske inte varje dag men då blir det en större uppdatering när jag väl skriver. Jag kommer att skriva ner lite anteckningar från varje dag så tar jag det som kan vara intressant här =))

Tänker att jag ville läsa lite mer från någon som faktiskt använt programmet på sitt barn och få personliga erfarenheter. Detta har jag inte lyckats med och vill därför delge er de erfarenheterna jag/vi har av programmet.

• Svar på tråden Arbetsminnesträning!
  • Little Ms Chatterbox

Min son har gjort minnesträning. Vi har inga siffror eller på annat sätt mätt före och efter han gjorde det. Men hans resurs på skolan, som var den som höll i det hela, tyckte att det gick bra för honom. Det var skolan, skolhälsovården som hade köpt in det och stod för licensen. Så innan du beslutar dig för köpa det så kolla om du inte kan få låna det genom skolans försorg.

• Mamma till tre kottar

Vi har provat minneslek för några år sedan, men var tvugna att avbryta efter ungefär halvtid. Sonen upplevde det som att programmet "skrek att han var dålig". Han brukar annars tycka att han är bra på allt
    problemen var att  han sällan ens klarade lägsta nivå och han inte fick ändra till rätt om han gjorde fel.

Annars har vi jobbat med ett brittiskt arbetssätt utformat för barn med Downs syndrom perodivis ganska mycket, men vet inte om det haft någon större effekt. Han blir bättre, men det kan lika gärna vara läsningen som gör det...

• anne h

Vad är det för program ni haft?
    Kan ju lika gärna köpa in sånt själv, här lär inte skolan göra det. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • kaffemamma

jag hänger på här. Vet inget om detta, men är intresserad av Robomemo jr till sonen, men osäker på om nivån är för hög. Någon som testat det och kan berätta lite så blir jag glad!
    Sonens arbetsminne verkar vara extremt kort. Vi har precis introducerat Kims lek i hans träning, och det är svårt men går framåt. Även att spela lotto - som han kan - med fler än två personer blir ju lite arbetesminnesträning.

• Garderoben

Har pratat med HAB, logoped samt skolan. Varken HAB el logoped kan förskriva det och skolan har det inte. 

Beställde RoboMemo igår då jag läst massa positivt om det + att det känns som att det ger bättre resultat än Minneslek (inbillar jag mig, kan ha fel).  

Scannade in beställningen (efter samtal med Cogmed) och de skickar idag så jag hoppas jag har det imorgon om posten sköter sig så jag kan skriva ut träningshandboken eftersom vi åker till Egypten på torsdag morgon.

Tänkte läsa igenom den och sätta igång med träningen direkt när vi kommer hem efter resan och julfirande hos min familj (27 dec) och på så sätt får vi 2 veckors träning under jullovet och sen bara 3 v när skolan börjar igen. 

• kaffemamma

spännande - berätta gärna hur det går! Jag ska höra av mig till företaget och försöka få en bild av om det skulle funka för min pojkes ganska låga nivå.

• Garderoben

Hallojs =) Förhoppningsvis kommer vi igång imorgon (måndag) med träningen. 

Jag rapporterar =) 

Har inte förberett ngt ännu, måste läsa träningshandboken (vilket jag trott att jag skulle hinna med men inte då).

Tror att man ska ordna någon form av belöningssystem och det lär sättas ihop innan han börjar träna med.

Jaja, hur som helst så kommer jag uppdatera här i tråden med hur det går för honom =))  

• sophiie

Stångas med sonens skola för att han ska få göra RoboMemo där. Förhoppningsvis kommer det igång under februari månad.
    Så jag kommer vänta spänning på vad ni tycker om RoboMemo!

• Garderoben
    sophiie skrev 2010-12-26 22:04:37 följande:
    Stångas med sonens skola för att han ska få göra RoboMemo där. Förhoppningsvis kommer det igång under februari månad.
    Så jag kommer vänta spänning på vad ni tycker om RoboMemo!
    Jag orkar inte bråka med skolan ang det. De tyckte vi skulle köra minneslek men jag ville hellre köra detta och jag tar hellre kostnaden för det. 
  • Garderoben

Sådärja =) Första träningsdagen avklarad. Hände lite annat som var viktigare att ta itu med än att köra igång träningen. 

Det tog 55 minuter idag (ska ta 30-45 min) men blev lite småpauser emellan i princip varje övning då herrn var lite för på och ville köra på för fort vilket gav slarv och att han inte tänkte efter ordentligt.

Det verkar vara ett bra program och kan nog ge en hel del vartefter tiden går.

Framöver ska jag ge några exempel på övningar (vill dock inte dra för många så Cogmed blir arga på mig ;) ).

Svar på tråden Arbetsminnesträning!