• Garderoben

Arbetsminnesträning!

Minneslek junior & Robomemo är väl de alternativen som finns för arbetsminnesträning. 

Nu när jag surfar runt verkar det vara både blä och bra för båda programmen.

Har ditt/dina barn kört något av ovanstående program och vad tyckte ni??

Vill gärna ha kommentarer från de som har erfarenhet av båda programmen (tex pedagoger el liknande)....

Är i valet och kvalet om man öht ska beställa något av dessa.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-26 22:04
    Programmet är beställt och träningen påbörjas om vi hinner den 27 december.

Kommer uppdatera löpande i tråden med hur det går. Kanske inte varje dag men då blir det en större uppdatering när jag väl skriver. Jag kommer att skriva ner lite anteckningar från varje dag så tar jag det som kan vara intressant här =))

Tänker att jag ville läsa lite mer från någon som faktiskt använt programmet på sitt barn och få personliga erfarenheter. Detta har jag inte lyckats med och vill därför delge er de erfarenheterna jag/vi har av programmet.

• Svar på tråden Arbetsminnesträning!
  • Garderoben
    kaffemamma skrev 2011-01-04 14:09:20 följande:
    Tack för informationen! Jättebra! För min (sonens) del är det RoboMemo JR som eventuellt är aktuellt:
    www.cogmed.se/cogmed/articles/se/324_Cogmed_J... 
    Jag ringde Cog Med för att fråga lite om hur hög utvecklingsnivå barnet ska ha för att klara av det och de ska skicka hem en demo.
    Kanon =) Håller tummarna för att det ska vara intressant för er =) 
  • Garderoben

Idag körde vi träningen betydligt tidigare än innan vilket innebar en betydligt piggare kille. 

Det märktes också på resultatet som var mkt bättre än tidigare dagar, han var riktigt glad och tyckte det var roligt idag.

När skolan börjar nästa vecka kör vi typ halva träningen på morgonen (el så långt vi hinner innan det är dags att gå ner till taxin) och resterande när han kommer hem vid 13 tiden (efter mellanmål).  

• plura

Tack Garderoben -kopierade det utifall att fl trilskas och tar bort det.
    Ska läsa igenom det sen. Mina stora är 11 och strax 9 så det skulle kanske passa dem då =) 

• Little Ms Chatterbox

Kul att läsa hur det går för er.
    Jag tänkte komma med lite tips som min son och hans resurs kom på under hans träning. Innan de började träningen så såg man till att han hade varit på toa. En full blåsa kan störa mycket. Sen så skulle man kunna säga att en del med tex ADHD blir fysiskt ansträngda av att tänka så om man tänker på att byta om till kortärmad tröja eller t.o.m. tar av sig på överkroppen så kan man tänka bättre.
    Sen är jag bara så där allmänt nyfiken Vad har ni valt ut för belöning? Vi valde att han fick räkmacka, bestämma lördagens middag, bestämma söndagsefterrätten och Grand Finale, All pant i skåpet! (Jag och sambon dricker var sin 1½ L PET varje helg, efter någon månad är det pant för ca 40 kr där.)

zzZMMMMMMMMMMMMMNWMMMMMMMMMMMMMMMMMM<MNGBTRÖÖÖÖÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ NM
    ZBNMÄÅTMETTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTPPPPPPPPPPPPPPÖMCCCCCCCCCCCCCCCCC CCCCCCCCCCCCÖÖÖVNMKLÖÄÅAAAAAAAAAAAAACCMMMMVBVCKXZÄÄÄ<<<<<<<GravidMinusFörvånadFoten i munnenÄppleBabyNalleFlört

Förlåt, jag fick minsann inte radera det dom skrev.
    Jo, Z. gillar inte riktigt att gå till affären så vi tog det som övning att han fick panten på villkor att han följde med att panta själv.

• Garderoben
    plura skrev 2011-01-04 15:33:14 följande:
    Tack Garderoben -kopierade det utifall att fl trilskas och tar bort det.
    Ska läsa igenom det sen. Mina stora är 11 och strax 9 så det skulle kanske passa dem då =) 
    Det kan det nog göra när de är i den åldern =)) 
  • Garderoben
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-04 17:59:49 följande:
    Kul att läsa hur det går för er.
    Jag tänkte komma med lite tips som min son och hans resurs kom på under hans träning. Innan de började träningen så såg man till att han hade varit på toa. En full blåsa kan störa mycket. Sen så skulle man kunna säga att en del med tex ADHD blir fysiskt ansträngda av att tänka så om man tänker på att byta om till kortärmad tröja eller t.o.m. tar av sig på överkroppen så kan man tänka bättre.
    Sen är jag bara så där allmänt nyfiken Vad har ni valt ut för belöning? Vi valde att han fick räkmacka, bestämma lördagens middag, bestämma söndagsefterrätten och Grand Finale, All pant i skåpet! (Jag och sambon dricker var sin 1½ L PET varje helg, efter någon månad är det pant för ca 40 kr där.)

zzZMMMMMMMMMMMMMNWMMMMMMMMMMMMMMMMMM<MNGBTRÖÖÖÖ ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ NM
    ZBNMÄÅTMETTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTPPPPPPPPPPPPPP ÖMCCCCCCCCCCCCCCCCC CCCCCCCCCCCCÖÖÖVNMKLÖÄÅAAAAAAAAAAAAACCMMMMVBVCKXZÄ ÄÄ<<<<<<<GravidMinusFörvånadFoten i munnenÄppleBabyNalleFlört

Förlåt, jag fick minsann inte radera det dom skrev.
    Jo, Z. gillar inte riktigt att gå till affären så vi tog det som övning att han fick panten på villkor att han följde med att panta själv.
    Toa går han på innan (tror han försöker med typ det för att komma ifrån en stund när det blir jobbigt, för idag var det inget sånt trams).
    Ang tröja så är det ett bra tips (nu har vi ju varit hemma när han kört så det har blivit pyjamas vilket är lite svalare än vanliga kläder). 
    Belöningar ja...här har han valt 1 paket pokemonkort, den sista blir en överraskning. Sen håller han ff på att fundera på belöning nr 2-3-4...men jag ska ta panten som förslag där. Jag är Coladrickare och det går runt 1 l per dag vilket ju blir en del i slutändan. Då var det bara 2 belöningar kvar att komma på ;) Ska ta och påminna honom nu samt berätta om panten som belöning (den kommer han ta utan tvekan). Tack för tipset...=))

Klart du inte får radera det de skrivit...hehe...

2 flugor i en smäll med pant och övning i affär =))  
  • Little Ms Chatterbox

Z. gillar inte överaskningar. Då är han hellre utan sak än att inte veta. Behöver ju inte alls vara så för din son, jag bara kommenterade det.
    Åka och bada eller annan upplevelse kan ju vara bra när det är stora belöningar.
    Z. älskar böcker så han hade gillat att få en bok.
    Lego har små gubbar i påsar, ca 25 kr. Finns 2 olika serier. Har vi som belöning till Z. när vi har tränat något eller bara behöver uppmuntran. tex att komma upp på morgonen utan allt för mycket gnäll.

• Garderoben

Han gillar det om vi kör på ngt som han sagt tidigare att han vill ha, annars är det inge bra tycker han. 

Han tyckte pantgrejjen var bra + att han ville bestämma middag (både jag o maken sa tyst så bara vi hörde att han lär säga tacos) och det var precis det han gjorde.

Ja vi kör också mkt med belöningar faktiskt. Oftast är det smågrejjer men när han skött vissa saker (utan att vi sagt ngt) så kan det bli en belöning också utan att han vetat om det. Fungerar jättebra =))  

• deac

Hej,

Jag vill komma med ett tips för de som är nyfikna på Cogmed.

När jag hittade denna tråden så blev jag intresserad av det här programmet och googlade på namnet. Hittade en sida som heter gratis i skolan   http://gratisiskolan.se/hem/ och där kan man beställa en gratis testversion spelen. Jag arbetar på förskola så jag beställde dem ( Cogmed JM och Cogmed Robomemo) till mitt jobb. Kom med posten efter några dagar. Idag har jag installerat det och låtit sonen testa. Verkar roligt. Om det inte går att beställa som privatperson så hör med förskolan/skolan om inte någon lärare kan beställa åt er. 

• Garderoben

Nu har jag inte skrivit på några dagar. 

Det går framåt med träningen, övningarna byts ut ibland så det kommer nya. Kom 2 nya igår tex + en för några dagar sedan.

Det tar dock betydligt längre tid varje dag än det borde göra. Men hellre det än att ingenting görs.

• Garderoben

Och ytterligare en uppdatering nu. 

Vi har pausat efter diskussion med cogmed. Sonen var inne i en period som var jobbig för honom så vi la ner, när vi väl återupptar det kommer vi köpa till 5 dagar för att på så sätt få några dagar till med träning.

Men som det verkar så dröjer det ett tag...hur länge vet jag inte.  

• kaffemamma

tack för uppdateringarna, det uppskattas! Pratar med skolan om det blir de eller vi som ska köra detta.

• Garderoben

Kaffemamma, kämpa på med skolan och försök få till det med de. 

Har idag fått avslag på att ha det som merkostnad, men jag ska undersöka det då det står lite luddigt ang merkostnader i socialförsäkringsbalken.  

• andromeda

Hej alla! Jag körde minneslek med sonen i somras. Alltid svårt att veta vad som är vad när en förbättring inträffar, men när han började skolan igen i höstas exploderade läsinlärningen och han blev mycket lugnare. Hans lärare ringde och frågade vad vi gjort med honom för han var så himla duktig

Jag jobbar på skola och har sett andra resultat. Beror nog på vilket grundproblem barnet har. Några vänner till oss köpte robomemo, och deras son som har ett uselt arbetsminne (enligt utredning) surfade lätt genom robomemo - utan någon effekt på hans andra koncentrationsproblem. En flicka på min skola med dyslexi (de barnen har ofta dåligt arbetsminne) körde minneslek över sommaren och hon har utvecklats massor!

Olika barn - olika resultat. Tror dock att det är bra att jobba över loven - det blir för mycket för barnen med både skola och minnesträning. Om nu inte skolan ställer upp och fixar. Vi kör just nu uppföljning 3 veckor och denna gång har skolan tagit på sig träningen (min son går på en AS skola). Så vi får se om de kan se någon förändring denna gång.

Lite rörigt inlägg. ..... men jag tror verkligen att minnesträning är värt besväret för vissa barn! Bara man inte lägger på dem för mycket stress. Kul att höra hur ni andra upplever det. Jag följer tråden.

LYCKA TILL!!

• Garderoben
    andromeda skrev 2011-02-02 09:07:33 följande:
    Hej alla! Jag körde minneslek med sonen i somras. Alltid svårt att veta vad som är vad när en förbättring inträffar, men när han började skolan igen i höstas exploderade läsinlärningen och han blev mycket lugnare. Hans lärare ringde och frågade vad vi gjort med honom för han var så himla duktig

Jag jobbar på skola och har sett andra resultat. Beror nog på vilket grundproblem barnet har. Några vänner till oss köpte robomemo, och deras son som har ett uselt arbetsminne (enligt utredning) surfade lätt genom robomemo - utan någon effekt på hans andra koncentrationsproblem. En flicka på min skola med dyslexi (de barnen har ofta dåligt arbetsminne) körde minneslek över sommaren och hon har utvecklats massor!

Olika barn - olika resultat. Tror dock att det är bra att jobba över loven - det blir för mycket för barnen med både skola och minnesträning. Om nu inte skolan ställer upp och fixar. Vi kör just nu uppföljning 3 veckor och denna gång har skolan tagit på sig träningen (min son går på en AS skola). Så vi får se om de kan se någon förändring denna gång.

Lite rörigt inlägg. ..... men jag tror verkligen att minnesträning är värt besväret för vissa barn! Bara man inte lägger på dem för mycket stress. Kul att höra hur ni andra upplever det. Jag följer tråden.

LYCKA TILL!!
    Klart att det blir olika resultat för olika barn. 
    Något som jag definitivt håller med om är att det bör göras under sommaren om inte skolan ställer upp. Det är jobbigt för barnet...

• andromeda
    Garderoben skrev 2011-02-03 15:46:06 följande:
    Klart att det blir olika resultat för olika barn. 
    Något som jag definitivt håller med om är att det bör göras under sommaren om inte skolan ställer upp. Det är jobbigt för barnet...

Klart att det blir olika resultat för olika barn.... ville bara dela med mig lite historier som kanske var intressanta för andra som kämpar med minnesträningen. Var inte meningen att komma med själklarheter
  • Garderoben
    andromeda skrev 2011-02-04 09:00:10 följande:
    Klart att det blir olika resultat för olika barn.... ville bara dela med mig lite historier som kanske var intressanta för andra som kämpar med minnesträningen. Var inte meningen att komma med själklarheter
    Ber om ursäkt också ;) Klart man ska komma med självklarheter, allt är inte självklarheter för alla =) 

Jag uttryckte mig inte på något sätt som visade att jag menade det i positivt syfte ;) (Var lite snabbt svarat bara) 
Svar på tråden Arbetsminnesträning!