• hoppfull 2010

barnvagn och hundbur

Hej På er!

hur har ni gjort/hur tänker ni som har hund och ska få plats med hundbur och barnvagn i bilen?

vi har en flatcoated retriver och har en bra bur nu...men känner att de kommer inte funka med den bur vi har nu och få in en barnvagn oxå..:)

Vad har ni för hundar? Hur har ni gjort? Vad har ni för bil?

Börjat fundera nu att ge sig ut i barnvagnsjungeln..:)

// Sandra

• Svar på tråden barnvagn och hundbur
  • Mille11

Vi har två hundar, båda goldenblandisar så i ungefär samma storlek som din kan jag tänka mig. Vi har inte någon bur utan bara ett lastgaller.
    Har nyligen köpt en V70 (inte senaste modellen) och även ett galler som delar av bagagen. Vi har testat och vi kommer inte sätta det direkt i mitten utan så det blir en stor sida och en lite mindre, så ska hundarna vara i den stora och vagnen i den lilla. Kommer nog bli bra tror vi. :)
    Kan tillägga att vi har köpt en Crescent Comfort Duo, som alltså inte är jätteliten.. :)

• hoppfull 2010
    Mille11 skrev 2010-12-12 16:09:39 följande:
    Vi har två hundar, båda goldenblandisar så i ungefär samma storlek som din kan jag tänka mig. Vi har inte någon bur utan bara ett lastgaller.
    Har nyligen köpt en V70 (inte senaste modellen) och även ett galler som delar av bagagen. Vi har testat och vi kommer inte sätta det direkt i mitten utan så det blir en stor sida och en lite mindre, så ska hundarna vara i den stora och vagnen i den lilla. Kommer nog bli bra tror vi. :)
    Kan tillägga att vi har köpt en Crescent Comfort Duo, som alltså inte är jätteliten.. :)
    ah....tack för ditt svar...de kan ju vara en idé att kolla upp..:) vad bra de är att få lite tips och råd från andra..
  • Mille11
    hoppfull 2010 skrev 2010-12-12 17:49:27 följande:
    ah....tack för ditt svar...de kan ju vara en idé att kolla upp..:) vad bra de är att få lite tips och råd från andra..
    Ja det är kinte lätt det där. Men vi är nöjda så. Vill ju såklart ha en nyare bil, men det känns rätt onödigt också, blir ju ganska skitigt.. :)
  • kirsty

Vi kör också lastgaller och grindar med mellanvägg. När alla hundarna (3 st) åker i bilen får barnvagnen vara i baksätet eller möjligen om vi ska köpa takbox.

• Zeran

Hmm vi har en V70 (den nya modellen) o två vovvar en schäfer o en boxer, alltså har vi en dubbelbur som tar upp hela bagagen... Så ja än så länge har hundarna fått vara hemma när vi ska ha med barnvagnen...
    Ska hundarna med så får vagnen bli hemma o vice versa tyvärr. kan tillägga att vi har en Emmaljunga vagn. Det hjälper ju inte att fälla sätet heller för då får vi ju inte plats allihopa...

• Zelmilainen

nu har jag inga barn än, men planerar och försöker och är vagntokig hundägare... vi har en ford focus kombi -05 och vi har bara galler mellan bagagen och baksätet (mim-galler), sen har vi tänkt köpa en vagn som går in på längden på högkant (emmaljunga nitro går in i vår bil, nån annan sa att emmaljunga citycross går in med på det sättet). sen spänner man fast vagnen mot ena sidan av bilen (det finns några krokar på sidan) så får hundarna va i det som blir kvar.

nehepp...
  • Mille11
    Zelmilainen skrev 2010-12-12 18:30:21 följande:
    nu har jag inga barn än, men planerar och försöker och är vagntokig hundägare... vi har en ford focus kombi -05 och vi har bara galler mellan bagagen och baksätet (mim-galler), sen har vi tänkt köpa en vagn som går in på längden på högkant (emmaljunga nitro går in i vår bil, nån annan sa att emmaljunga citycross går in med på det sättet). sen spänner man fast vagnen mot ena sidan av bilen (det finns några krokar på sidan) så får hundarna va i det som blir kvar.
    Så kommer vi också ha det bara att vi har ett galler mellan istället. Liggkorgen på vagnen får vara i baksätet. (eller den kanske får plats ovanpå chassit.. har inte provat men bilen är ju galet stor, hehe!)
  • Zelmilainen
    Mille11 skrev 2010-12-12 18:42:45 följande:
    Så kommer vi också ha det bara att vi har ett galler mellan istället. Liggkorgen på vagnen får vara i baksätet. (eller den kanske får plats ovanpå chassit.. har inte provat men bilen är ju galet stor, hehe!)
    då är vi inte helt ensamna om iden då hehe.
    nehepp...
  • Mille11
    Zelmilainen skrev 2010-12-12 18:48:19 följande:
    då är vi inte helt ensamna om iden då hehe.
    Haha, nej skönt det! :)
  • hoppfull 2010

va bra att man får höra hur folk gör...så lätt att man stirrar sig blind när man inte vart i situationen förut. Och de är ju så mycket man ska tänka på första gången man ska få barn..:)

• Nafi83

Hunden sitter säkrast i bur och jag tycker inte att hundens säkerhet ska behöva minska för att man väljer att få tillökning i familjen. Vår stora tjej sitter i en bur som tar upp nästan hela bagaget (vi har en Honda Civic, kombi). När vi skulle köpa vagn, valde vi en av de minsta på marknaden och kommer att få fälla baksätet då vagnen ska med i bilen. Vi har, precis som någon annan ovan, också funderat på takbox (till vagnen alltså, inte hunden...;)) men en sådan kostar ju lika mycket som en vagn nästan. Man kan plocka av hjulen på vår vagn och då går chassit in om vi fäller baksätet. Citykorgen kommer att få stå i baksätet.

• Zofian

Vi har en passat och en bur till vår mellanpudel som tar upp 60% av utrymmet bak. Men vi hade planer på en till hund när vi köpte buren så därför är den väl rymlig är en hund. Men vagnen vad det än blir får stå på högkant bak och liggdelen får vara i baksätet. Det är nog bästa lösningen. Har kollat på mindre burar men ska dom vara smala så blir det tyvärr alldeles för liten tycker jag. Vill att han ska kunna ligga bekvämt om man åker långt.

• LabLover

VI har en 7-sitsig bil. I stället för stolarna längst bak har vi en hundbur som tar upp 2/3 av utrymmet och då får barnvagnen plats på högkant vid sidan.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Cincy

Jag kan rekommendera Jeppes grindar med mellanvägg. Då räcker det att du har en grind på och mellanväggen för hunden och så har du andra halvan av bagageutrymmet till barnvagn. Vi har en Peugeot 307 kombi och den lösningen. Vår Kronanvagn har gått in utan att ta av hjulen då vi hade liggdelen, men med sittdelen får man ta av hjulen. 

Nu när vi skall ha syskon kommer vi få uppdatera bil.  

• Erka

Vi har en Passat kombi, ett stycke rottis och en ankommande liten grabb. Vi har bur till hunden och den tar upp lite mer än halva bagaget, men vi vill ha kvar buren för allas säkerhet om olyckan skulle vara framme. Därför väljer vi att ställa chassit på högkant bredvid buren och liggdelen till vagnen får ligga i baksätet (Emmaljunga Duo Edge). Har inte provat att lägga liggdelen på chassit, kan kanske också funka - men lite meck blir det oavsett. Glad

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
Svar på tråden barnvagn och hundbur