Syskonfråga!
Hoppas att det är OK att jag svarar trots att bara vårt ena barn är adopterat. När vi började fundera på syskon så hade det blivit väldigt svårt att adoptera från vår dotters ursprungsland Ukraina. Det gick rykten om att det snart inte skulle vara möjligt för svenskar att adoptera därifrån. Vi riktade därför in oss på ett helt annat land, till och med en annan världsdel. Vi var lite oroliga för att det kanske inte skulle vara bra för barnen att ha så olika ursprung. För säkerhets skull kontaktade jag alla jag kunde komma på; Adoptionsrådgivarna, AC, vuxna adopterade jag kände, adoptivfamiljer med lite äldre barn. Några få sa att man så långt det är möjligt bör välja samma land och att vi i vår situation åtminstone borde satsa på exempelvis Ryssland eller Polen, för att vara kvar i samma del av världen, men de flesta, inklusive AC och adoptionsrådgivarna, sa tvärtom. Enligt dem är det sällan viktigt för barnen att de kommer från samma land. Många gånger kan det kännas bra för barnen att ha ett syskon med samma typ av bakgrund, alltså adopterad, men landet är mindre viktigt. Enligt adoptionsrådgivarna är det ovanligt att de barn/ungdomar som engagerar sig mycket i sitt ursprungsland gör det tillsammans med sina syskon. De brukar istället söka sig till en landsförening och hitta likasinnade där, detta oavsett om syskonen kommer från samma land och till och med samma barnhem.
I vårt fall löste ju naturen hela dilemmat. Det blev syskon från magen istället och vi fick ställa in syskonutredningen. Men jag skulle inte ha tvekat att ta emot ett barn från ett annat land än Ukraina efter den information jag fick. Däremot kan jag idag undra om det är rätt mot vår dotter att hon "bara" ska ha ett syskon som är fött in i vår familj, men det är en annan fråga.