Syskonfråga!
Det där är en så svår fråga... Principiellt tycker jag inte att varken land, världsdel eller sättet man får barn på spelar roll. Barnen blir lika mycket syskon ändå. Nu blev det samma land för vår del i alla fall men det var faktiskt för att vi ville tillbaka dit Och att det då var möjligt inom rimliga gränser.
Jag kan se fördelar med att barnen har samma födelseland och liknar varandra utseendemässigt. En del saker blir nog lite lättare. Att prata om Etiopien, barnhemmet, flygresan hem, viktiga människor omkring etc är lätt. Båda barnens historier tillhör dem båda två på det viset. Storebror har närmat sig sin egen bakgrundshistoria genom att fråga om lillebrors. Fast, det hade han säkert på sätt och vis kunnat göra även om lillebror varit född i ett annat land eller i en annan världsdel.
Barnen liknar varandra, vilket jag kan tycka är en trygghet för dem. De är lika lika som deras kusiner är lika varandra. De har ofta problem när de ser på bebis- och småbarnskort att se vem som är vem, och fnissar mycker över det. Så jag tror att det är en trygghet. Precis som det var en trygghet ett tag för äldsta sonen att vi alla i familjen har bruna ögon, att vi är lika på det. Fast, det är väl inte svårare än att man får hitta nåt annat man är lik på.
När vi är på förskolan bland andra föräldrar, barn och personal som inte känner oss, så tar de flesta för givet att lillebror också är min son och storebrors lillebror. Med det sagt så har de flesta ändå väldigt öppna sinnen. Jag har fått frågan om alltifrån barn med asiatiska utseenden som blonda och blögda (vilket jag inte heller är) också är mina barn, så vad vet jag
Jag grubblade mycket över det här innan lillebror. För samtidigt är det ju så att man kan adoptera barn från vitt skilda världsdelar och ändå få barn som är nästan löjligt lika varandra och som har likadan bakgrund - medan man från samma land kan få barn som är jätteolika varandra med helt olika bakgrunder. Så, jag tänker att man får det barn man ska ha och det föds där det ska födas. Så får man ta det därifrån
Vad kul att ni är på G för syskon!!