Syskonfråga!
Hej!
Jag har ett barn från en världsdel och väntar barn 2 från en annan. Det var inte en medveten strategi, utan ad-världen förde oss dit. Från början var vi helt inställda på syskon från samma land för att underlätta för återresor och identitetsskapande osv och vi funderade mycket innan vi tog beslutet.
Men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll. När jag pratade med några vuxna adopterade visade det sig att de och deras adopterade syskon (från samma land) hade helt olika intresse för sin bakgrund. En grubblade mycket, systern inte alls. En annan tyckte att det inte hade spelat någon roll om syskonet hade kommit från ett annat land, men att det hade varit jobbigt om föräldrarna fått ett biologiskt barn. Man kan inte veta i förväg hur barnen kommer tänka och känna kring detta och det skiljer sig nog mycket från individ till individ.
Så länge ni som föräldrar behandlar barnen och deras ursprungsländer lika tror jag det blir bra. Olika ursprungländer kanske berikar och stärker familjekänslan?? Om jag som föräldrar kan ta till mig ett barn av hela mitt hjärta fast det är olikt mig, tror jag även syskon kan det. Vi berättar för vårt barn nu att lillasyster/bror kommer se ut på ett annat sätt, men att de kommer att ringa en dag och att vi får flyga och hämta och att han /hon väntar på oss. Där är historien densamma för båda barnen.
Gå efter vad hjärtat säger er! Jag tror inte urpsungsland är avgörande för familjekänslan, men det är viktigt att ni känner att ert beslut är rätt oavsett vad ni väljer.