Syskonfråga!
Vi har barn från två olika länder och de (som är lite större), tycker det är rätt skönt med vars ett land. Det ena barnet är väldigt intresserad av sitt ursprung, det andra inte och det är bra då att det andra barnet slipper "påtvingad" info om sitt födelseland vid middagsbordet.
Jag tror det är bra att de har själva adoptionsbakgrunden gemensam och kanske också att det "syns" på båda att de är adopterade. Det syns att de är adopterade från olika länder men ändå kan ingen av dem misstas för vårt biologiska barn. Ibland blir det så klart frågor om de är "syskon på riktigt" men det hade de nog fått om de var från samma land också. Man kan ju alltid svara som det äldre barnet gjorde när hxn fick frågan om den yngre var ett "riktigt" syskon "Ja det är hxn men ibland låtsas jag att hxn inte finns så då kan man säga att hxn inte är på riktigt"
TS, om jag inte minns fel är ert barn från Indien och då borde ju Sri Lanka helt klart vara ett bra alternativ. Sn-barn från Kina är det ingen kö för, då är ni i alla fall i samma världsdel. Jag hade absolut inte väntat för att få syskon från samma land och riskerat att bli utan. Vi kommer eventuellt adoptera ett tredje barn och som det ser ut nu kan det bli från ett tredje land! Varken vi eller barnen ser något problem i det.
Lycka till!