Ved eller Loggs
Hej,
vad eldar ni i er kamin. Ved eller Loggs, eller annat. Vad är det bästa och mest effektiva för att få upp värmen?
Hej,
vad eldar ni i er kamin. Ved eller Loggs, eller annat. Vad är det bästa och mest effektiva för att få upp värmen?
Ved, och den ska vara riktigt torr. Det ska alltid finnas ett vedlager inomhus som håller rumstemperatur. Ved som ligger ute i kylan är inte alls lika bra att elda med.
Vi kör ved men det är svårt att få tag på. En säck på Statoil funkar inte att köpa. VI köpte huset i september så har inte hunnit bygga upp ett förråd med ved. Vi testade Loggs i helgen och jag gillar det men ved är mer mysfaktor.
Beror på om ni ska ha det som huvudsaklig uppvärmning eller bara lite då och då.
Loggs ger inte lika mycket energi för pengarna men tar mindre plats och är enklare att elda med. En kubik logg ger mer energi en en kubik ved men kostar mer än vad motsvarande kubik i ved skulle kosta för samma energi.
Ved ska heller inte vara FÖR torr. Då brinner den upp för fort och ger inte samma energi.
Köpte sist riktigt bra björkved för ca 350 kr / staplad kubik. Enda minuset är att vissa klabbar är liiite för stora för spisen och att vissa nätt och jämt går in. Dvs lite jobbigt att stoppa in veden. Men en klabb kan brinna i trekvart. (har Hönö insats i en tidigare murad öppenspis)
När jag hade öppenspis så körde jag med loggs. Jätte smidigt att både köpa, frakta, förvara och elda med. Gav massa värme.