• gosensgos

HLHS, min lill* i magen har ett hjärtfel... :-(

Hej,

Normalt sett skriver jag i andra trådar. Roligare trådar, fyllda av förväntan, glädje och spänning.
    Här skriver jag också med förväntan, glädje och spänning, men också med stor djup sorg och rädsla.

På vårt RUL i  måndags den 6/12 så uppdagades det att vår lilla pärla har ett ovanligt och allvarligt hjärtfel.
    Opereras inte barnet (i flera olika steg) första op under första levnadsveckan så dör barnet av syrebrist.
    Hjärtfelet heter HLHS, enkammarhjärta.
    Det föds mellan 10-15 barn per år med HLHS.

Vill gärna komma i kontakt med flera som har/haft barn med den diagnosen.
    Någon?? 

• Svar på tråden HLHS, min lill* i magen har ett hjärtfel... :-(
  • kodoktorn

Oj vad jobbigt, jag har ingen erfarenhet av det men jag vet att jag läste på en tavla på barnhjärtmottagningen på NUS här i Umeå om en pojke med enkammarhjärta som nu mår bara bra några år efter födelsen och ett flertal operationer. Hoppas att det går bra för er.

• First time

Vet tyvärr inget om det heller... Hoppas att det går bra och ordnar sig för er.

• Nanu

Hej

Jag har en kille 8 år med HLHS. Idag har han ett väl fungerande enkammarhjärta. Han har utvecklats normalt och går nu i tvåan. Imorgon ska han spela åsna på julavslutningen. .
    Numera går vi på kontroll en gång om året. Medicineringen idag är en trombyl om dagen.

Simning i simhallen är det som varit lite besvärligt, lite för kallt ibland. Nu har han en våtdräkt för simundervisningen, som han älskar. Gymnastiken deltar han i som vanligt. (Han är nog inte den snabbaste trots allt)

Jag vill gärna tipsa om Hjärtebarnsföreningens Hemsida. Här hittar du mycket bra information.

Operationen till ett enkammarhjärta genomförs mycket riktigt i tre steg. Min pojkes operationer :  första operationen var tuffast  (Vi upptäckte inte hjärtfelet förrän efter födseln så han var rätt så medtagen). Både andra och tredje operationen genomfördes utan komplikationer. Jag minns att efter första operationen var vi hemma en tid innan jul, (f. 8/11). Andra operationen var vi hemma igen inom en vecka, och sista operationen inom fjorton dagar.

Han är en glad kille med ett ärr på bröstet.

God Jul,

• gosensgos
    Nanu skrev 2010-12-21 13:06:33 följande:
    Hej

Jag har en kille 8 år med HLHS. Idag har han ett väl fungerande enkammarhjärta. Han har utvecklats normalt och går nu i tvåan. Imorgon ska han spela åsna på julavslutningen. .
    Numera går vi på kontroll en gång om året. Medicineringen idag är en trombyl om dagen.

Simning i simhallen är det som varit lite besvärligt, lite för kallt ibland. Nu har han en våtdräkt för simundervisningen, som han älskar. Gymnastiken deltar han i som vanligt. (Han är nog inte den snabbaste trots allt)

Jag vill gärna tipsa om Hjärtebarnsföreningens Hemsida. Här hittar du mycket bra information.

Operationen till ett enkammarhjärta genomförs mycket riktigt i tre steg. Min pojkes operationer :  första operationen var tuffast  (Vi upptäckte inte hjärtfelet förrän efter födseln så han var rätt så medtagen). Både andra och tredje operationen genomfördes utan komplikationer. Jag minns att efter första operationen var vi hemma en tid innan jul, (f. 8/11). Andra operationen var vi hemma igen inom en vecka, och sista operationen inom fjorton dagar.

Han är en glad kille med ett ärr på bröstet.

God Jul,
    Tack för svar!
    Känns skönt att veta/höra att det faktiskt går bra också.  Annars är det ju många dystra kommentarer.  Jag har förstått att det kan komma att bli/vara riktigt tungt men också att det kan bli/vara riktigt bra.

Har din son haft några problem med att äta och så?
    Immunförsvarsproblem? 
    JAg vet att det är irrelevanta frågor egentligen eftersom varje barn är unikt och har sina  ev svårigheter/problem.  Men jag är nyfiken och frågor nog alla jag komme i kontakt med som hjar barn som lever med ett enkammarhjärta.

Återigen, stort tack!!!
  • Maj

Vårat barn som kommer den 3 november 2011 kan ha detta hjärtfel men vi vet inte mer fören vi varit på UL i Lund.

• Liios Familj

Hejsan! jag har en pojke på tio månader med ett komplext hjärtfel, han har gjort två operationer redan och väntar på den sista som ska ske i början på nästa år. Då ska han få ett enkammarhjärta.   www.varathjartegull.blogg.se

• Liios Familj

men jösses såg nu att det är du Ima :) 

Svar på tråden HLHS, min lill* i magen har ett hjärtfel... :-(