• Jessie Foxx

Hjälp med trappgrind

Hej!
    Jag skulle vilja ha tips & ideér om hur vi på smartast sätt skall sätta upp vår trappgrind. Vi har en 11 månaders hemma som precis nyligen har börjat visa intresse för trappklättring så nu måste vi sätta upp grinden.

Som ni ser på bilderna så finns det ingen direkt plats på högersidan av trappan att fästa grinden på.  Finns det någon som sitter på något tips som inte kostar skjortan om hur man skall sätta upp grinden på smartast sätt?

Tack :)
    Olivia 100117
  • Svar på tråden Hjälp med trappgrind
  • Alexi

Vi har något liknande och satte upp en skiva (typ ett vitt hyllplan, ganska kraftig som vi köpte i rätt bredd på k-rauta) rakt ut från väggen (dvs, skivan står på golvet på höjden, vriden så att den breda delen är åt det håll grinden ska vara) och sen skruvades grinden fast i den skivan. inte särskilt krångligt när vi väl fått koll på alla mått. Ni kan väl ännu enklare skruva fast en stolpe eller skiva längst ned på trappan och sen fästa grinden i det.

• Alexi

Ev måste ni nog ta bort en bit av trappräcket också, beroende på grind.

• Miss Lau

Ett alternativ är att köpa något annat än just en trappgrind. Finns tex "grindar" att ställa runt öppna spisar och likande som borde fungera.

• JWM

bygg ett eget av 2 st elementskydd och fötter
    sätt skydden i vinkel som trappen o på med fötterna!

denna modell har vi haft hos farmor länge o fungerar bra!

lätt för vuxen att flytta men svårt för barn att komma förbi
    skulle barnet ändå visa intresse för att komma emellan sätt i en hasp
    på insidan o "lås" fast

• icelolly

Ja, jag skulle nog kolla på Flex 3 från Baby Dan, de säljs i många barnbutiker. Hyfsat dyra med praktiska. Vi har en Flex 5 runt vår braskamin och det käcka var att det gick att såga av sektionerna som går in i väggfästena så att vi fick exakt rätt mått. Ni skulle kunna kapa av en Flex 3 i båda ändar och sätta den i 90 graders vinkel med grinden i mitten, går också att köpa till lösa sektioner om man behöver någon eller några extra decimeter.

Hyfsat dyr som sagt men snygg, stadig och flexibel, ingen avancerad montering.

• Lantani

Jag säger också att kika på en babydan, en sådan med 3 sektioner. Vi har den med 5 runt vår braskamin, suoerbra.
    Vet att babyrpoffsen har deras egen flexgrind, som är lite billigare än vad babydan är, men om jag förstått det rätt, precis samma funktion.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Jessie Foxx

Tack så hemskt mycket för alla svar, nu blir det till att bolla alla ideérna när mannen kommer hem Solig

Olivia 100117
  • Dr Mupp

Sätt grinden lite högre upp. Väggen tar ju vid sen och då är det inga problem att fästa grinden i väggen. De få trappsteg som då blir nedanför grinden är ju såpass få att det inte är farligt och det är perfekt för bebisen att träna att krypa och gå i trappan på ett säkert sätt.

Så jade mina föräldrar när mina småsyskon var barn och det fungerade hur bra som helst.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lunaluna

Hej TS, hur har det gått med grinden?
    Jag hittade din tråd när jag sökte inspiration för vår trapp som liknar er. Det skulle vara jätteroligt om du ville uppdatera med er lösning.
    Vänligen LunaLuna

• YokohamaNr2
    Dr Mupp skrev 2010-12-14 11:05:52 följande:
    Sätt grinden lite högre upp. Väggen tar ju vid sen och då är det inga problem att fästa grinden i väggen. De få trappsteg som då blir nedanför grinden är ju såpass få att det inte är farligt och det är perfekt för bebisen att träna att krypa och gå i trappan på ett säkert sätt.

Så jade mina föräldrar när mina småsyskon var barn och det fungerade hur bra som helst.
    Så hade vi också och det har funkat jättebra faktiskt, förutom när lillen står och skakar i grinden och gör en tokig
Svar på tråden Hjälp med trappgrind