Inlägg från: miism |Visa alla inlägg
  • miism

Kramiiis vänner

Många stora kramar till dig Krammis. Julstress är pyton och det är så himla lätt att bli sura på varandra kring julklappar och firande. Hoppas kvällen blir bättre än dagen varit. KRAM!

• miism

Nu har vi sagt hejdå till våra underbara grannar, deras tid här nere är slut och de får äntligen åka hem tillsammans. Vi kommer att sakna dem otroligt mycket för de har verkligen varit guld värda, samtidigt är vi så himla glada för deras skull, de fick trots en massa strul på slutet, faktiskt komma hem och fira en vit jul tillsammans i Sverige. Men nu är det en tom kväll här nere, alla var sådär små ledsna som man blir när man säger hejdå till någon man börjat tycka mycket om och träffat så gott som dagligen i många månader, i vårt fall drygt 4, och för vissa av familjerna närmre 5 månader. Imorgon ska vi ta itu med julstöket igen, pepparkaksbak står på agendan så då hoppas jag julkänslan kommer fram. På tisdag ska jag och en av de andra grannarna åka ner till ett lite större köpcentrum, handla de sista klapparna och gå och få manikyr och pedikyr :) vissa fördelar att bo i ett land där sånt är billigt.
    Hoppas ni allihop har en bra kväll, och var rädda om varandra!

• miism

Godmiddag på er i tråden!
    Här har vi just avslutat pepparkaksbaket tillsammans med en av de andra svenska familjerna här nere.
    De hade med sig glögg också, SÅ gott! Nu är det slappedags här ett par timmar innan vi ska gå ut och äta vid 16 snåret. Söndagmiddag på restaurang är en trevlig tradition :) Gick dock värre för våra grannar som vi vinkade av igår, de kom inte iväg. Amsterdam ville inte ha in fler strandade resenärer, så de är nu inkvarterade på hotell här i Nairobi och vi håller tummarna HÅRT HÅRT att de kommer iväg ikväll istället. Fy sjutton, när man väl har åkt härifrån så vill man ju HEM. Inser att det finns vissa fördelar med att vi antagligen kommer hem först i april/maj, mindre risk för snökaos iallafall. Nu ska jag mumsa på en pepparkaka till och lyssna på lite mer julmusik innan vi beger oss ut i solen :) Ha en bra söndag allihop!

• miism

Vad tyst det var i tråden idag då! Har ni fullt upp med julstöket?
    Hur har helgen varit Kramiis? Har du överlevt något sånär?

Jag skriver just nu handlingslista till julafton, ska handla allt som går att frysa redan nu, för sen vet man aldrig när det tar slut här nere. Inser hur annorlunda matlagningen blir här nere, går liksom inte att gå att köpa rödbetssallad utan man får göra egen. Och för att kunna göra det så får man först lägga in rödbetorna, så det ska vi göra imorgon.
    Samma sak med julgodis, finns inget sådant i affärerna, så här gör vi allt från grunden. Så snart är min lista med recept färdig, så får jag se vilka godissorter jag hittar ingredienser till imorgon. Det är det som är charmen här nere, bara för att något fanns i förra veckan, så är det inte säkert att det finns denna veckan. Men matlagningskunskaperna har helt klart fått ett lyft de senaste månaderna. Nästa projekt blir att försöka få tag på något ris som kan gå som grötris, så att vi kanske kan få något som åtminstone liknar risgrynsgröt på julafton.

Hoppas allt går bra för er i julstöket och att ni inte stressar FÖR mycket. Glöm inte stanna upp och njuta av all snön också.

• miism

Kramiis: Dum chef! Chefer ska vara bra, annars ska de inte vara chefer!

Nu ska jag åka iväg och bli ompysslad en stund, ska få manikyr och pedikyr är planen och bara njuta av livet en stund. Ikväll står julgodis på agendan, det SKA bli jul här nere också!

Kram på er allihop! Hjärta

• miism

Kramiis: klart du ska ha barn vännen! Det bara SKA du! Hjärta Ser fram emot fika med dig till våren!

Här är det väldigt lugnt idag, eller lugnt och lugnt, jag är hyfsat irriterad. Maken åkte iväg på morning bird watch halv 8, och jag min nöt utgick ju ifrån att det var just MORGON aktivitet, och inte heldags. NU är han på väg hem klockan är halv två... Vi hade liiite annat att göra idag också, som typ julshoppa lite (som typ skinka och lax), nu får vi liksom välja, antingen blir det ingen ute lek idag (vilket inte finns på kartan att vi tar bort) eller så blir det ingen shopping. Makens alternativ var att han kunde gå själv och handla, ja men tjo, jag vill säkert vara själv här hela eftermiddagen också...grrr... han lovade att vara hemma vid 11 idag, svarade inte i telefon, och svarade NU att han var på väg hem.... SUCK! nåja, det blir väl bra, han skulle handla fika med sig hem, så med lite tur blir det lunch innan det är dags för middag... ibland är det suck att vara i afrika långt bort från familj och vänner där hemma. och idag är en sådan dag.

Hoppas ni andra har en bättre dag och inte fryser allt för mycket i kylan!

• miism

Stor KRAM till er allihop och speciellt till Krammis och små räkorna.
    Hoppas ni på något sätt får en hyfsad jul iallafall.

Här är humöret bättre igen, tack för att jag fick kräka av mig lite :)
    Har nyss kommit in från en eftermiddagstur vid poolen, vi har planerat lite mer kring julen med våra trevliga grannar, och snackat allmänt skit :) Mycket bra. Ikväll ska den här julfanatikern göra bountybollar och lyssna på lite mer julmusik, till makens stora suckande. Imorgon är det lillejulafton och jag får för första gången inte fira med min familj och släkt, känns helmysko, men ska nog kunna bli en hyfsad dag trots allt.

KRAAAAAAM

• miism

Godförmiddag kära tråd!
    Idag är livet bara bra :) och jag hoppas ni allihop får en helt helt underbar julafton!
    Jag ligger nu i soffan och mumsar fudge (alla bitar fick faktiskt inte plats i burken) och dricker Cola. Ska snart vila middag lite grand är planen. Imorse fick vi sms av en av våra grannfamiljer (de som är klara och ska åka hem om 3 veckor) att vi skulle titta förbi dem innan vi gick och handlade idag. Sagt och gjort, och vet ni vad de hade gjort!? De hade fått moster på besök igårkväll och hon hade med sig en hel julkorg till oss och den andra svenska familjen som är här över jul. Med skinka, vörtbröd, sill, ischoklad, skumtomtar, julmust, ja hur mycket gott som helst! Att man kan bli så lycklig över svensk mat :) och att de hade tänkt på oss och att hennes syster tagit med det till oss... Jag är bara så glad att jag fått lära känna dessa underbara människor. Gick upp och visade korgen för den andra familjen och de blev lika rörda dem, så där stod vi och snyftade i trapphuset. Så imorgon blir det svenskt julbord här nere, och ikväll ska vi griljera skinka och imorgonbitti ska vi grilla revben. NU är det JUL även för oss som har 30 grader varmt och Sol ;)

Hoppas ni andra inte är alltför insnöade och att Kramiis får en underbar resa till Egypten! och krånglar sambon, så sätt dig på ett flyg till Nairobi,  telefonnummer står på bloggen :)

KRAM och GOD JUL!

• miism

Kramiis min kära vän!
    Önskar jag fanns närmre så jag kunde hjälpa dig mer!
    Menar vad jag sagt, du ÄR välkommen ner till oss när helst du vill, lovar att skämma bort dig massor.
    KRAM!

Svar på tråden Kramiiis vänner