Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Tips inför flytt med kanin

När jag hade kaninhanar kastrerade jag dem vid behov, så de kastrerades vid olika åldrar. En kaninhane var i över 1 år när den kastrerades. En nedsövning innbär alltid en risk, men man får värdera den med vilka alternativ det annars finns. Om man har en kaninhane som markerar mycket, och som är fertil, kan alternativet bli att den inte kan vara lös så mycket, eller på sikt avlivas, beroende på hur urinen luktar. Att kastrera kaninen är då ett alternativ som gör att man kan ha kvar kaninen/kaninen kan vara mycket lös i bostaden.

• Fanny b
    Liten men Klok skrev 2010-12-18 18:11:51 följande:
    nu är det så att han inte har markerat något och jag vet inte om han kommer börja göra det i och med flytten till helt nytt ställe. Jag undrar bara om man kan göra något för att motverka att han kan få för sig att börja när vi kommer till nya lägenheten där inget luktar som det gör här hemma nu (alltså en blanding av mina lukter och hans)
    En idé är att jag väntar att flytta honom tills jag kommit iordning och jag har alla mina saker i lägenheten så han känner att det är min lukt.. kan det vara en bra idé?
    Vi bor med mina föräldrar nu så därför finns den möjligheten
    Det kan vara en bra idé att göra som du beskriver, flytta kaninen efter du flyttat alla dina saker.  Jag tror inte att risken att din hane börjar markera är så stor, detta med tanke på hans ålder, men det är ju ingen nackdel i att försöka förhindra detta genom att göra som du beskrev.

Kaniner är ju individer, men min erfarenhet av kaninhanar är att man ser relativit snabbt om deras könsmognad innebär markeringar. Själv har jag haft 2 kaninhanar, som kastrerades sent. Den sista av dessa kastrerades enbart för att han skulle dela bur med min, kastrerade, kaninhona. Men för att han inte skulle bli stressad och ändå para henne, valde jag att låta kastrera honom.
Svar på tråden Tips inför flytt med kanin