• korvhöna

Mollusker

Min dotter på 4,5år har mollusker, innan hon gick på sommarlov från dagis i somras hade hon
    två-tre st i ena armvecket..
    Nu har hon massor över hela kroppen, och en hel del är så stora o sitter på
    så tokiga ställen att hon ibland råkar riva sönder dem om hon kommer åt ngt.

Har läst att det kan dröja upp till tre år innan de försvinner,
    och det är ett virus.. och man gör sällan ngt åt dem på barn just för att
    det kan orsaka läkarskräck.
    Somliga påstår att de använt sig av aloe vera och andra mirakelkrämer
    som fått bort dem.
    Men det kan ju lika gärna vara slump.. nån med tips?

• Svar på tråden Mollusker
  • Trulles mamma

Hej,
    Har 2 döttrar som är 3, och båda har mollusker. Den ena har ganska många fler än den andra. De är mest på magen, men även några på benen nu.

Till mig har de sagt att det brukar ta ca 1 år innan de försvinner, och att de "sprids" när de rive hål på dem. Därför försöker jag sätta på plåster så fort det går, om de river hål. Läkaren rekommenderade dessutom att smörja in ofta med mjukgörande kräm.

Tycker inte alls det ser trevligt ut med dessa mollusker, men de är ju iallafall ofarliga ...
    /Trullesmamma

• Birgitta2

Min dotter hade på insidan av låren. Det skrapades bort på sjukhus och de kom aldrig tillbaka. Nån läkarskräck har hon inte utvecklat och hon var också runt 4 år.

• korvhöna
    Birgitta2 skrev 2010-12-13 16:13:45 följande:
    Min dotter hade på insidan av låren. Det skrapades bort på sjukhus och de kom aldrig tillbaka. Nån läkarskräck har hon inte utvecklat och hon var också runt 4 år.
    vad får de för bedövning o hur skrapar dem bort molluskerna?
  • Knastroll82

Mollusker orsakas av samma typ av virus som vårtor, papilom virus.
    Molluskerna kan skrapas bort (avlägsnas med en skalpell) med emlabedövning, i utslaget finns en "boll" som plockas ut försiktigt.
    Papilom är väldigt smittsamt, därför är det av yttersta vikt att ingreppet sker kontrollerat då det annars kan orsaka ännu mer utbrott av mollusker.
    Det man ska tänka på dock är att en mollusk som får läka ut själv inte lämnar några märken, men en mollusk som tömts ofta kan bli ett fult ärr.

• Elena f

Min dotter som är 7år har oxå mollusker!!! eftersom man inte får klämma så brukar jag vänta ut dem, man kan oftast se när "mollusken" är på väg ut :) ser ut som en "färdig" finne :) klämmer ut kärnan och duttar på lite kaliumpermanganat, som man löser ut i vatten. En sak att tänka på är att använda en ny tops för varje "mollusk" eftersom det smittar. 

• Samuel B

Jag vill meddela att Emelies Mollusker försvann på två veckor!!! Vi hade kämpat i nästan ett år med andra medel och varit två gånger på vårdscentralen, men inget hjälpte. Vår tjej är lycklig över att kunna leka med kompisarna utan att skämmas.

• korvhöna

Allt är borta, och det inom loppet av en vecka.

Hon fick eksem och blev irriterad i armvecket, jag lindade för att hon skulle låta molluskerna vara..
    sen var hon hos mormor.. som spritade och lade om, eftersom jag inte visste det bytte jag inte bandaget på ett dygn.. det hade då hunnit bli kalas för nå bakterier som kommit in, sårvätska och jätteinfekterat. Sved och kliade.
    Hon fick antibiotika mot det, sen var alla mollusker borta från hela kroppen.. förbannat oflyt med omläggningen
    då hon hade så känslig hud, men otroligt tacksam för att utgången blev som den blev.

• Änglahår74

Vad härligt att det har blivit bra. Instämmer med fröken Julie. Aloe vera hjälper annars väldigt bra.

• Jeaney71

Det finns ett naturmedel som heter Thuja occidentalis, som hjälper mot vårtor och som många använder mot mollusker på barn också. Det finns både små piller och en lösning som man tydligen i det här fallet ska badda molluskerna med. Vi använde detta på vår dotter - funkade inte - men jag har sett många kommentarer från folk som anser sig hjälpta av detta medel. Googla på namnet!

• mwesterlund

Min dotter hade 30 tal på insidan lår. Efter mycket om och men så fick vi hjälp på hudmottagningen. Där testa det att frysa dom men något vårtmedel. Dagen efter behandlingen så började dom ramla bort. Men det tog 2,5 år innan vi fick hjälp.

Svar på tråden Mollusker