• Grynet09

Starwars-film i julklapp till fyraåring?

Sambons bror tycker att vi kan köpa en av Starwars-filmerna i julklapp till hans son, om vi inte kommer på nåt annat. För han "tycker ju om lasersvärden och sånt". Jag tycker det känns rätt fel. Killen 4 och ett halvt!
    Ni hör ju att vi behöver lite andra förslag på julklappar. Han har redan i princip allt man kan önska sig, så vi vet verkligen inte alls vad vi ska hitta på. Eller är det ok med filmen?

Hjälp!

• Svar på tråden Starwars-film i julklapp till fyraåring?
  • Birgitta2

Vad är det för fel på "skönheten och odjuret"? Eller "lilla sjöjungfrun"? Jösses - starwarsfilmerna är väl inget för en fyraåring? Pippi-filmerna är ju också oerhört populära!

• Tinnys

Min fyraåring leker med starwars svärd och tycker de är coola.... men jag tänker inte låta honom se filmen, den är från 11 år. De förstår inget och det finns ju en anledning till att de har åldersgräns, den är lite otäck. Köp hellre lego till honom,

• MajaVira

Det finns väl en tecknad Star Wars serie? Inte för att den egentligen är lämplig för en 4-åring heller, men är nog bättre än de riktiga filmerna.

Andra filmer då? Toy Story 3, Shrek 4, Lego (kom en film i våras), Draktränaren etc.

Om det är Star Wars som gäller, köp såna leksaker! Eller en Darth Vader kostym. "Lego Star Wars" spel (finns som PC, xbox etc)? Star Wars Lego?

• Miss Lau

Filmerna har väl 11-årsgräns? För mig säger det allt och jag tycker inte det är lämpliga filmer för en 4-åring.

Men om ni vill köpa filmer finns det ju hur många som helst som är roliga och anpassade för en 4-åring.

• tessan27

dessutom är väl dem filmerna på engelska... min 5 åring skulle aldrig få se StarWars filmerna... hon är alldeles för liten, här tittar vi på spöket Laban, Pippi, Disney filmer mm...

• agpath

Småkillar bryr sig inte om vilket språk filmen är på. Min älste grabb (9) såg filmerna när han var 7 för första gången och då hade han spelat Lego Star Wars ett bra tag och kände till handlingen. Problemet är när det finns småsyskon. De äldsta barnen måste ju kunna få se sina favoritfilmer även fast de yngre "riskerar" att få se dem.
    11 år betyder att de är från 7 i sällskap av en vuxen! Sen är det faktiskt upp till varje förälder att avgöra vad ett barn är moget att se på.
    Sluta tramsa om filmer och ålder. Testa att se filmer tillsammans med barnen istället, då spelar inte åldersgränsen så stor roll.
    Vi håller på att beta av de HP-filmer som har svenskt tal med 7-åringa tjejen hemma (de äldre har sett dem till leda redan) och de yngre verkar inte bry sig då de ändå inte fattar något och då vill de inte titta.
    7-åringen är jättefascinerad, men samtidigt lite skrämd, så tittandet får kombineras med lite kramkalas och det fungerar utmärkt.
    5-åriga killen som råkade få syn på storebrorsans SW Episode III, blev jätteimpad och ville se mer, men det blev inget med det just då. Däremot har han (den yngre) sett både Transformers och Pirates tillsammans med mig och tycker att det är jättekul!
    Vi pappor vill gärna dela med oss av vår lust och glädje till att se dessa tramsiga actionfilmer tillsammans med våra barn. Så för guds skull: Sluta fåna er och köp filmen till grabben och njut av den TILLSAMMANS!!

• salta katten

Jag skulle inte ge bort Star Wars filmer i present till en fyraåring.
    Som tidigare skrivits, de har en 11-års gräns, alternativt från 7 år med en vuxen.

Om han har allt, så brukar vanliga spel vara uppskattade. Det  finns t ex ett "tjuv och polis" för mindre barn, råttfällan, Fia med knuff, Lusen, Barbapapa.

• agpath
    salta katten skrev 2010-12-13 20:34:52 följande:
    Jag skulle inte ge bort Star Wars filmer i present till en fyraåring.
    Som tidigare skrivits, de har en 11-års gräns, alternativt från 7 år med en vuxen.

Om han har allt, så brukar vanliga spel vara uppskattade. Det  finns t ex ett "tjuv och polis" för mindre barn, råttfällan, Fia med knuff, Lusen, Barbapapa.
    Kanske inte framgick, men jag skulle inte ge en 11-årsfilm till en 4-åring, men när det ändå finns sådana filmer i huset så är det sällan något problem att de ser den, enligt mitt resonemang ovan.

För övrigt förodar jag Lego till i princip alla barn. Särskilt Duplo upp till ca 5, därfirfån fixar de "vanligt" lego.
    Finns hur mycket som helst att välja på, i alla prisklasser. Även billigt beg finns det gott om. :)
  • Grynet09

Tack för era tips och synpunkter. Sambons bror tyckte inte att våra protester spelade så stor roll, dom kunde ju sitta med när sonen såg på filmen. Jag är inne på att om de tycker filmen är ok så får de köpa den själva. Vad gäller äldre syskon så finns det en sexårig storasyster som nog inte vill titta på Starwars-filmer.
    Får nog bli lego eller nåt sånt, även om han redan har det i mängder.

• augustisten
    Grynet09 skrev 2010-12-14 14:31:32 följande:
    Tack för era tips och synpunkter. Sambons bror tyckte inte att våra protester spelade så stor roll, dom kunde ju sitta med när sonen såg på filmen. Jag är inne på att om de tycker filmen är ok så får de köpa den själva. Vad gäller äldre syskon så finns det en sexårig storasyster som nog inte vill titta på Starwars-filmer.
    Får nog bli lego eller nåt sånt, även om han redan har det i mängder.
    Jag tycker också att de kan köpa den själva i så fall.

Jag har varit jättearg på mina svärföräldrar för att de lät min kille som inte ens är fyra än se på första HP-filmen när den gick på TV (på engelska så att han inte ens förstod - och jag kan gissa attde inte kunde förklara så bra eftersom de inte känner till handlingen och nog inte tittade så aktivt även om de satt med).

Han hade massor av mardrömmar sedan och det slutade med att vi fick hyra filmen och se den med honom på svenska för att han skulle förstå handlingen. Innan pratade han väldigt fragmentariskt om lösa huvuden osynlighetsmantlar och stora stenhästar som kan döda människor. Vilket språk det var på spelade stor roll för honom.
Svar på tråden Starwars-film i julklapp till fyraåring?