• Anonym (undrande)

Uppehållstillstånd på falsk identitet - kan man ändra sedan?

Jag hjälper en ung människa som kommit hit till Sverige som tonåring.
    Hon kom först hit med sinmamma och de hade då falska identiteter. De fick avslag på sin ansökan och utvisningsbeslut. Mamman försvann, och flickan fick ensamkommande status, och straxt därpå uppeh.tillst på det falska namnet. Hon uppgav även sitt riktiga namn, och polisen gjorde en brottsutredning med anledning av urkundsförfalskning. Brottsmålet lades ned då uppsåt inte kunde styrkas eftersom det var mamman som lämnat de felaktiga uppgifterna.
    Flickan har nu permanent UT. Mamman kom tillbaka till landet, med sitt riktiga ID och fick perm UT på anhörigskäl som mamma till flickan.
    Flickan har ändrat i skatteverket tillbaka till sitt riktiga förnamn, men de vill inte låta henne ändra sitt efternamn. När hon sedan vill ha ID-kort, så får hon inte det pga att hon har oklar identitet...
    Utan ID-kort, inget konto,  kan inte få sin lön, kan inte skriva på lägenhetskontrakt mm mm så det är ett STORT problem.

Nu undrar jag om någon VET vad som händer om hon nu lyckas få ett ID-kort på sitt falska namn? Kommer det då för all framtid bli svårt för henne att resa till hemlandet? En person med det namn och de uppgifter hon har, existerar ju inte i deras folkbokföring...
    Eller finns det någon annan väg att lyckas ändra uppgifter i det svenska systemet? Ambassaden har redan sagt nej till att hjälpa till med någonting alls.

Hoppas nu på att det finnes någon här på FL som har egen erfarenhet av detta problem, eller som i sitt yrke har ingående kunskap i området.

• Svar på tråden Uppehållstillstånd på falsk identitet - kan man ändra sedan?
  • Carl Lundström

Säg till henne att resa hem till sitt eget land och ta med sin mamma. I hemlandet skall de plocka fram sina pass eller ansöka om nya. (jag antar att de har slängt sina gamla pass, som alla asylbedragare)

Därifrån skall de, ifall de vill bo i Sverige, ansöka via ambassaden om att få flytta hit. Om de sedan får nej skall de stannar i sitt eget land eller flytta någonstans dit de i laglig och demokratisk ordning är välkomna.

Ifall Du hjälper dem med något slags urkundsförfalskning för att hjälpa Dina klienter lura sig förbi de ytterst släpphänta och generösa invandringslagar som svenska folket i demokratisk ordning har låtit stifta, hoppas jag att Du blir upptäckt och får ett bra straff för detta. 

• Queenie70
    Anonym (undrande) skrev 2010-12-13 16:52:41 följande:
    Jag hjälper en ung människa som kommit hit till Sverige som tonåring.
    Hon kom först hit med sinmamma och de hade då falska identiteter. De fick avslag på sin ansökan och utvisningsbeslut. Mamman försvann, och flickan fick ensamkommande status, och straxt därpå uppeh.tillst på det falska namnet. Hon uppgav även sitt riktiga namn, och polisen gjorde en brottsutredning med anledning av urkundsförfalskning. Brottsmålet lades ned då uppsåt inte kunde styrkas eftersom det var mamman som lämnat de felaktiga uppgifterna.
    Flickan har nu permanent UT. Mamman kom tillbaka till landet, med sitt riktiga ID och fick perm UT på anhörigskäl som mamma till flickan.
    Flickan har ändrat i skatteverket tillbaka till sitt riktiga förnamn, men de vill inte låta henne ändra sitt efternamn. När hon sedan vill ha ID-kort, så får hon inte det pga att hon har oklar identitet...
    Utan ID-kort, inget konto,  kan inte få sin lön, kan inte skriva på lägenhetskontrakt mm mm så det är ett STORT problem.

Nu undrar jag om någon VET vad som händer om hon nu lyckas få ett ID-kort på sitt falska namn? Kommer det då för all framtid bli svårt för henne att resa till hemlandet? En person med det namn och de uppgifter hon har, existerar ju inte i deras folkbokföring...
    Eller finns det någon annan väg att lyckas ändra uppgifter i det svenska systemet? Ambassaden har redan sagt nej till att hjälpa till med någonting alls.

Hoppas nu på att det finnes någon här på FL som har egen erfarenhet av detta problem, eller som i sitt yrke har ingående kunskap i området.
    Vad tråkigt det är för dig att du verkar ha allvarliga problem med läsförståelsen? Läs sakta TS igen, så kanske du begriper vad vederbörande säger, annars kanske du kan be nån anhörig förklara för dig.....
  • Carl Lundström

drottningen1970: Förklara hellre själv, om det är något som Du tror att jag inte har förstått.

• Anonym
    Carl Lundström skrev 2010-12-14 22:53:37 följande:
    drottningen1970: Förklara hellre själv, om det är något som Du tror att jag inte har förstått.
    tjejen och mamman har redan UT fast på fel identitet...detta va känt när först flickan fick UT och det gjordes en undersökning pga urkundsförfalskning men eftersom de va mamman som uppgett falskt namn så blev det inget med det...nu har även mamman UT pga anhörig med flickan
  • Queenie70
    Carl Lundström skrev 2010-12-14 22:53:37 följande:
    Nej, jag har annat för mig än att agera dadda åt hatiska människor.
  • Anonym

Var höll flickan till när mamman gick under jorden? Hur gammal är hon idag och hur gammal var hon när dom kom till Sverige?
    I många länder så är det inte 18 år som gäller för myndiga personer utan betydligt yngre, flickan borde redan innan hon fick UT påtalat att mamman uppgett falska identiteter, då hade hon inte suttit i den sits hon är i nu.
    Det hon kan göra är att ansöka om nytt pass genom sitt hemlands ambasad och använda det som legitimationshandling, dessvärre så existerar ju inte denna person i Sverige och har då heller inte ett giltigt UT.

• Anonym (undrande)
    Carl Lundström skrev 2010-12-14 22:02:53 följande:
    Säg till henne att resa hem till sitt eget land och ta med sin mamma. I hemlandet skall de plocka fram sina pass eller ansöka om nya. (jag antar att de har slängt sina gamla pass, som alla asylbedragare)

Därifrån skall de, ifall de vill bo i Sverige, ansöka via ambassaden om att få flytta hit. Om de sedan får nej skall de stannar i sitt eget land eller flytta någonstans dit de i laglig och demokratisk ordning är välkomna.

Ifall Du hjälper dem med något slags urkundsförfalskning för att hjälpa Dina klienter lura sig förbi de ytterst släpphänta och generösa invandringslagar som svenska folket i demokratisk ordning har låtit stifta, hoppas jag att Du blir upptäckt och får ett bra straff för detta. 
    Jag gör absolut inget olagligt vill jag bara understryka! Däremot använder jag mina kunskaper i svenska språket för att försöka undersöka vad de kan göra åt sin situation. Det finns nog andra trådar som ägnar sig åt att uppröras över alla invandrare. Adjö.
  • Anonym (undrande)

Hon är 18+ nu, och det påtalades som sagt att mamman hade uppgett falsk identitet från första början. Polisen utredde de båda identiterna, men kom fram till att den RIKTIGA vad den FALSKA... Och vid detta laget var flickan ensam och minderårig, och hennes "Goda man" var klantig och fattade inte vilka konsekvenser detta skulle få.
    Just då var de bara gladda över att hon fick UT alls, och sket liksom lite i att det blev i fel namn. Men båda namnen och hela historien var ju uppgiven till Migrationsverk o polis under den tid då hon sökte som ensamkommande.
    Hon har fått ett främlingspass från ambassaden, men där står det inskrivet att identiteten inte är styrkt. Detta gör att hon ju inte kan använda detta pass för att få svenskt ID-kort.
    Hon skulle ev kunna få använda främlingspasset till en hemresa för att söka upp myndigheterna där och få fram nya dokument, men då har vi ju dethär problemet att det faktiskt finns en hotbild.
    (jag lämnar inte ut alla detaljer här av förklariga skäl) Delar av familjen är mördade, och det finns en mycket stor hotbild mot framförallt mamman, men även stor risk att flickan tvingas till tvångsäktenskap om hon reser dit.
    Ambassaden har sagt att de inte kan hjälpa henne att beställa dokumenten från hemlandet.

Nu ser det ev ut som att skatteverket kanske kan ge med sig och låta henne få ett ID-kort på det namn hon nu har beviljats UT i (det falska) för att hon alls ska kunna få öppna konto, få sin lön utbetalad, kunna ta emot CSN...
    MEN, då undrar ju jag som är orolig för hennes framtid, om hon tackar ja till detta, då kommer det väl ev bli problem för henne för resten av livet att resa? För då kan hon ju aldrig få ett riktigt pass utfärdat???

• Anonym

Risken är nog stor för det

• Anonym (undrande)

Men om man då vill att hon skall ha sitt riktiga namn, för det vore ju det bästa för amtliga inblandade.
    HUR kan man göra?
    Skall man vända sig till polisen och be dem att undersöka de olika ID-papprena igen? eller kan en advokat hjälpa henne att beställa ID-papper från hemlandet?
    Migrationsverk o ambassad har ju sagt attde inget kan göra, vilket låter lite slappt i mina öron. Det borde ju vara i allas intresse (inklusive personer som herr Lundström) att man fick ordning på falska identiter.

Svar på tråden Uppehållstillstånd på falsk identitet - kan man ändra sedan?