• sweetlina

Hur pratar ni med era barn om donatorn?

Vi brukar parta om dotterns donator med henne, hon är bara 2år men hon är väl medveten om att hon har två mammor och ingen pappa, runt året pratade hon väldigt mycket om en pappa, men vi tror att det är min bror ohn pratar om då han är pappa till dotterns kusiner och hon säger emellanåt fortfarande att det är x´s pappa. Men vi säger ofta till henne att hon inte har någon pappa utan att det finns en donator.

• sweetlina

det är jättegulligt me besbisfrön men på en kompis barns förskola när pojken där berättade om bebisfrön så fråga barnen om han o hans syster blivit till i en blomkruka :(

• sweetlina
    När text och illustrationer  är klara så ska vi trycka den på www.solentro.se
    Varför just den sidan?? äre nåt speciellt med den?

har länge oxå tänkte göra en bok t o om L men inte kommit till skott än men under hennes första år och innan hon föddes så skrev vi ner massor som vi har i en bok så det finns dokumenterat, kanske man skulle ta tagi det snart nu börjar hon ju bli så stor att hon förstår allt :)
  • sweetlina
    Gaytjej skrev 2011-01-02 10:31:54 följande:
    När jag letade efter ställen som man kunde göra egna böcker hos så var det Solentro som bäst passade mina behov - men denna research gjorde jag för ca ett halvår sedan och marknaden har säkert ändrat sig sedan dess.. så känner du (el ngn annan) till ett annat 'tryckeri' som verkar bra så tipsa gärna om det!

de finns ju många "ställen2 där man kan göra fotoböcker me text ju:)
  • sweetlina
    Egalia skrev 2011-01-20 22:53:07 följande:
    Vår dotter är 2,5 och hon vet att  eftersom vi är mammor så har vi  ju bara ägg och att vi därför fick åka till ett sjukhus och få en spermie av en doktor där. Och hon vet att ett ägg och en spermie behöver blandas för att det ska bli en bebis i magen. Det var lite roligt när vi var på dagis och en pappa kom in " Det där är X pappa, han har särmier" sa vår dotter glatt - hon har stenkoll. Så hon har även kopplat att killar har spermier och att de har lämnat sådana på sjukhuset för att hjälpa mammorna. 

Anledningen till att vi valde att berätta så rakt på är att vi fick "Familjeboken" av några vänner och vår dotter älskar att läsa på sidan med de två mammorna hos doktorn. Vi kör ju en någon förenklad version men ja...Vi tar frågorna från vår dotter som de kommer, jag tror inte att hon har börjat fundera över att det finns någon donator eller okänd kille bakom hennes ursprung ännu men det kommer nog längre fram. Hon är numera mest bekymrad över sina dagiskompisar som inte har två mammor utan bara en...
    Den boken måste köpas på momangen:)
Svar på tråden Hur pratar ni med era barn om donatorn?