Ge mig receptet på din godaste nudelwok
De enda kraven jag har är:
-att det ska vara ett recept, alltså inte "ta lite peppar" utan jag måste veta hur mycket,
-att det inte är kokosmjölk i
-och att den inte är stark.
De enda kraven jag har är:
-att det ska vara ett recept, alltså inte "ta lite peppar" utan jag måste veta hur mycket,
-att det inte är kokosmjölk i
-och att den inte är stark.
Haha här kommer ett "ta lite sånt" :)
Jag skär 1 kg kycklingfileér i strimlor eller bitar
Sen så steker jag det, kryddar med salt, peppar, wokkrydda
Steker sedan 1 påse med wokgrönsaker
Sen blandar jag ihop det och häller på Sweet and Chili Sauce. (hmm kanske 1/3 - 1/2 dl)
Sen kokar jag nudlar till det, blir mycket gott och enkelt :)
(blir mycket över så du kan ju ta halva receptet om ni inte är så många eller inte behöver matlåda)
Men hallåå-åå, detdär kan jag inte göra ju! Jag har ingen aning om vad wokkrydda är och så är det just kryddningen jag behöver mer hjälp med än så. Men tack för försöket af
Jag ska försöka ge dig ett recept av hur jag gör när jag gör kycklingwok. Vissa saker är ju en smaksak hur mycket man vill ha i eller om man ite vill ha i det alls.
600-800g kyckling
1-2 röda chilifrukter (spansk peppar)
1 tumbit färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
2-3 msk soja
3-4 msk vatten
Ev. ngra droppar fisksås eller några matskedar färdig woksås
Skär kycklingen i strimlor och stek i lite olja på stark värme när kycklingen år brynt runt om och börjar bli färdig lägger du i hackad chili (utan kärnor), riven ingefära och krossad vitlök. Fräs runt utan att vitlöken bränns. Blanda soja och vatten (och fisksås), häll på kycklingen, rör runt och tag sedan och häll allt i en skål med lock/folie på och låt stå medans du förbereder grönsaker och nudlar!
1-0,75 paket nudlar (typ Icas äggnudlar där det ligger som fyra bitar i)
Koka nudlarna och spola dem sedan i kallt vatten
exempel på grönsaker:
Vitkål ca 100-200gram
Sockerärtor ett paket (!?)
2 morötter i "slantar"
½-1 burk med groddar
1 Brocolli
1-2 gula lökar
Skär grönsakerna i "ätbitar", Fräs grönsakerna i lite olja, de ska inte få färg. Salta! Ibland vattnar sig grönsakerna lite och ångkokas lite, annars häller jag på ngra msk vatten. När du tycker att grönsakerna har rätt konsistens (provsmaka) är det färdigt att blandas ihop i varm panna/gryta! Börja med grönsaker och nudlar, blanda ordentligt och ta sedan kycklingen.
Förhoppningsvis har kycklingen "vattnat sig och du har fått lite sås att hälla över grönsakerna och nudlarna! Smaka av och salta!
Om du tycker att det verkar torrt så gör du med av soja/vatten/fisksås-blandningen och håller över.
Lycka till! Och som sagt så gör jag ju på känn, men detta är nog rimliga mängder att börja med, sen kan du ju justera lite själv till nästa gång!
Paprika kan man ha i också ju! Glömde det!
Tack, va bra! den ska jag testa (och justera själv är tyvärr inte aktuellt,).
Jag kände att mina recept passar inte riktigt in här, men jag kikade efter vad jag hade skrivit under nudelwok och det receptet var ganska precist, förutom att det står salt o peppar. Men jag skulle gissa att du kan salta med ½ tsk och om du nu inte vill ha starkt så ta 1/3 tsk svartpeppar (eller vitpeppar om du har det hemma).
http://mammamandala.wordpress.com/2009/10/14/mandala%c2%b4s-nudelwok-med-gronsaker-och-biff/
Rackarns, jag skulle göra Caysas nudelwok nu till middag och har köpt alla ingridienser men så läste jag receptet igen ocxh jag vet ju inte vad en tumbit ingefära är. Någon som vet så kan jag göra den imorrn?
Du ska skära av en bit av färsk ingefära och den ska vara stor som en tumme = tumbit
En Åsa! Börja experimentera i köket! Det är ofta inte så noga om man inte har en viss ingrediens hemma; saknas paprika - pröva någonting annat istället. Vissa kryddor kan man inte slarva med då det ger en viss smak. Till en wok kan du ha vilka grönsaker, svamp eller vad du vill i. Pröva dig fram. Vad kan gå fel?
Nu har jag gjort Caysas wok, jääääklar va god den blev! tack!!