• kaveldun

10-månaders som inte tar sig fram - var är ni andra som har barn som har tagit lite tid på sig med den motoriska utvecklingen?

Har en liten tjej som är drygt 10 månader och som inte har varit jättesnabb med sin motoriska utveckling. Hon har också vuxit lite dåligt och har varit på barnmottagningen för koll både av utveckling och tillväxt, men förmodligen är allt som det ska. Hon tillhör antagligen bara de barn som tar lite mer tid på sig.

Hon kan:
    vända från rygg till mage
    vända från mage till rygg (fast väldigt sällan, hon ligger oftast kvar på mage och skriker)
    sitta
    sitta och sträcka sig efter saker
    dra sig fram en liten bit om hon når till exempel ett stolsben när hon sitter
    stå om man håller henne i händerna

Hon kan inte:
    hasa eller krypa
    hasa sig fram på rumpan
    sätta sig upp
    lägga sig ner (men hon är på g)
    plocka med pincettgrepp (men kanske snart)
    vinka
    klappa händer
    resa sig mot saker

Ni andra med barn som varit lite sena, har de fortsatt att vara det eller har de kommit "ikapp"? Har de fortsatt att ta utvecklingen i lugn takt eller har allt kommit på en gång sen?

Jag vet att man inte kan jämföra, men det kan ju vara intressant att höra hur det varit för andra. Det är ju verkligen skillnad, hennes storebror var tidig med det mesta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 21:25
    Åla eller krypa ska det stå i den första punkten under "kan inte"

• Svar på tråden 10-månaders som inte tar sig fram - var är ni andra som har barn som har tagit lite tid på sig med den motoriska utvecklingen?
  • Lumo

Har ni testat gåstol? Kanske motiverar det henne att upptäcka världen? I övrigt uppmunta till övningslekar. Sitt framför henne o locka, jubla o ropa. Visa hur man krälar/kryper o så småningom går. Visa henne hur man gör o jubla massor. Gör detta gärna flera ggr om dagen o ha kul.

Min kompis son var supersen. Han var nog 1.5 år innan första stegen o då sprang redan min. Men alla barn satsar på olika saker i utvecklingen. Min son är otroligt fysisk o motoriskt tidig med allt, men pratar knappt vid 2 års ålder. Och det ska ju tydligen vara sent. Men sålänge de utvecklas så tycker inte jag man ska oroa sig nämnvärt, bara uppmuntra o heja på o träna. En dag blir du förvånad hur. Snabbt det gått.

• lerumstessan

min dotter kröp inte förrän hon var 11 mån och gick/sprang vid 13 mån. Så det gick fort när hon väl började!

~¤~Ally 090617 + lillebror i magen BF 110223~¤~
  • kaveldun

Tack för ditt svar!

Jodå, gåstolen skulle hon nog gärna åka omkring i hela dagarna, men hon behöver vara på golvet och öva lite. Jag tror nog inte att man kan träna dem så mycket, de lär sig när de är redo, men det skulle vara kul att höra lite hur utvecklingen har fortsatt för andra.

• kaveldun
    lerumstessan skrev 2010-12-13 21:42:59 följande:
    min dotter kröp inte förrän hon var 11 mån och gick/sprang vid 13 mån. Så det gick fort när hon väl började!
    Ja det var det jag funderade på, om det kan vara så att allt går i raketfart när det väl kommer igång. Min dotter har varit förkyld i flera månader och jag tycker att det har hänt en hel del de senaste två veckorna när hon äntligen börjat bli ordentligt pigg.
  • Karin J

Min äldsta var väldigt sen, han lärde sig ganska fort att hasa på rumpan, men jag kommer inte riktigt ihåg när. Men han var inte specielt tidig.
    Han gick inte förrän han var strax efter två år. Han har varit ganska sen i utvecklingen i det mesta, men så har han varit sjuk väldigt mycket också.
    Nu när han varit frisk en längre tid så har utvecklingen tagit riktig fart, och han pratar mer, fler ordsmeningar med mera. Han är i dag 3½ år.
    Men visst ligger han efter sina jämnåriga kompisar.
    Men från att stått mer eller mindre still en lång tid i utvecklingen så har den verkligen tagit fart nu.

Han har också en lillebror som är två år yngre,  och han har varit mer normal, han är då 1½ år och börja gå i början av november, sent förstås men tidigare än sin bror.
    Han klättrar upp på stolar osv, det börja inte storebror göra förrän någonstans efter han gick.
    Gör ljud äldsta killen knappt kan göra i dag osv.

Om äldsta killen hinner ikapp sina jämnåriga kamrater återstår o se, men så länge jag märker att han utvecklas så känner jag mig ganska lugn. Vi har förstås varit på många många utredningar om både sjukdomsbild och uveckling.
    Men beröma alla små små framsteg tror jag hjälper lite.

• Karin J

Ska säga också att äldsta hade gåstol och yngsta hade det inte, tror inte det hade spelat någon roll om var tvärtom.

• kaveldun

Tack för era svar! Finns det inte fler med "sena" barn?

• k girl

Finmotoriskt var min kille ganska tidig, men grovmotoriken kom på halt sedan han lärt sig sitta. Han började gå med stöd av att hålla i händerna när han var nio månader och då var det precis som om allting lossnade. Vid sidan om att klappa händer och ta pincettgrepp har han lärt sig allt det som finns på din "kan inte"-lista inom loppet av två månader. Krypa började han göra vid 11 månaders ålder. Jag skulle vilja säga att han har varit lite försenad, men inte direkt sen, eftersom han har tagit igen allt det där och till och med gått om vissa barn som kom igång med grovmotoriken lite tidigare.

Sina första steg tog han på ettårsdagen.

• kaveldun
    k girl skrev 2010-12-14 19:20:05 följande:
    Finmotoriskt var min kille ganska tidig, men grovmotoriken kom på halt sedan han lärt sig sitta. Han började gå med stöd av att hålla i händerna när han var nio månader och då var det precis som om allting lossnade. Vid sidan om att klappa händer och ta pincettgrepp har han lärt sig allt det som finns på din "kan inte"-lista inom loppet av två månader. Krypa började han göra vid 11 månaders ålder. Jag skulle vilja säga att han har varit lite försenad, men inte direkt sen, eftersom han har tagit igen allt det där och till och med gått om vissa barn som kom igång med grovmotoriken lite tidigare.

Sina första steg tog han på ettårsdagen.
    Det är intressant att höra hur det är för andra även om det ju egentligen inte säger något om hur det kommer att bli för vår dotter. Men det är nog inte omöjligt att det blir lite lika med vår dotter, det har hänt ganska mycket de senaste två veckorna och innan det har hon varit sjuk i flera omgångar hela hösten så det kan ju vara så enkelt som att hon inte riktigt har haft ork till utvecklingen.
  • Minimimoon

Krypa kunde inte sonen förrän precis innan han började gå. Gå började han göra när han var 17 månader. Men han kunde förflytta sig fram genom att hoppa fram på rumpan från han var ca 9 månader. Men det var lite påfrestande ett tag när alla andra gick och min hade inte ens börjat krypa. 

Hans bästa vän som vi träffar flera gånger i veckan är nån månad yngre. Den killen kröp vid när han var ca 9 månader och tog sina första steg när han var under 1 år. Men så fort min son började så gick han t om om sin vän. Han kunde gå längre sträckor utan att ramla och han kunde ställa sig upp helt själv utan stöd. Nu är pojkarna ganska jämlika när det gäller motoriken men man märker att min son klarar av mer saker (vilket är förståeligt då han är lite äldre).

Svar på tråden 10-månaders som inte tar sig fram - var är ni andra som har barn som har tagit lite tid på sig med den motoriska utvecklingen?