• Thessiss

Skäller på folk...

Hejsan.

Jag har problem med min ena hund. Han är ca 2 år gammal och skäller så fort det går någon förbi ute på gatan..
    Spelar ingen roll om det är barn,vuxna,pensionärer.  Om de går el cyklar spelar ingen roll heller..

Försöker säga till honom när han skäller men de hjälper inte...
    Detta beteende började efter att en j*vla unge på cykel åkte förbi 5-6 ggr och plingade på ringklockan enbart för att reta honom...Efter detta är han helt tokig när det går förbi folk...

Har någon något tips på hur jag kan träna bort detta??

Folk börjar bli griniga på oss för att han skäller så mycket..

Får snart inte ha honom i trädgården längre =(

• Svar på tråden Skäller på folk...
  • dezibel

Jag kör med blomspruta när min gaphals blir totalt blockerad. Ett snällt men effektivt sätt som inte skrämmer hunden.

• Impega

Ta hjälp av nån i din närhet som kan hundar som kan titta på honom när han skäller. Om han skäller för att han vaktar, är osäker, rädd eller nåt annat. Sen får du utgå från det när du ska träna bort skällandet.

Att t.ex skälla på en hund som skäller pga av osäkerhet gör bara hunden mer osäker och du "bekräftar" hans osäkerhet och det hela gör bara att han skäller mer. 

• hmcc

Att skylla på ungar när man inte har någon pli på sin hund är klassiskt.

Det är aldrig andras fel att den egna hunden är ouppfostrad.

Du får helt enkelt ta hjälp av någon kunnig som kan titta på hunden.

• Impega

Min hund "moffar" när det är ungar utanför som härjar. Det är givetvis ungarnas fel. Min hund är perfekt.

• hmcc

Får mig att tänka på en collieägare.

Ständigt sur.

Hon kunde inte förstå varför bussarna var tvungna att "pysa" när dom öppnade dörrana.

Hon var förbannad på alla mopeder för att dom lät som dom gjorde osv osv, den listan kunde göras hur lång som helst.

Detta var en hund som var rädd för ALLT och hon var sur på allt som kunde utlösa rädslan.

• qenzo

Kan DU avbryta beteendet om du går fram till hunden och korrigerar? Eller gormar han på ändå?

• Joico

Det bästa är om du kan avleda INNAN han börjar skälla. Kalla på honom och säg "tack, lägg dig", beröm och belöna. Om han redan börjat skälla så gör samma sak men säg kanske "det räcker, lägg dig" (alltid lugn och vänlig röst, inget skrik och tjat)
    eller
    var snabb som tusan och beröm och belöna när han är tyst, för nån sekund emellanåt måste han väl vara tyst. Lättast för denna metod är att använda den effektiva klickern

Att spruta vatten på en hund är inte "skonsamt" eller "snällt". För en hund är det ungefär samma sak som att få en smäll.

• Blygdläppen

Tycker inte att du ska gå ute bland folk med hunden så länge den beter sig sådär, ta promenaderna i någon enslig skog istället. Det är förjävligt med hundar som skäller bara för att man går förbi dem. Speciellt om man är rädd för hundar, som jag är. Jag kan inte ens gå ut från mitt eget hus utan att grannarnas blodtörstiga enorma hund springer blixtsnabbt mot staketet, hoppar upp och skäller ursinnigt på mig. Bara för att jag vill hämta in posten. Det är förjävligt med sådana hundar. Andra människor ska inte behöva lida för att någon valt att skaffa sig en hund de inte har pli på.

• Joico
    Joico skrev 2010-12-14 11:49:21 följande:
    Det bästa är om du kan avleda INNAN han börjar skälla. Kalla på honom och säg "tack, lägg dig", beröm och belöna. Om han redan börjat skälla så gör samma sak men säg kanske "det räcker, lägg dig" (alltid lugn och vänlig röst, inget skrik och tjat)
    eller
    var snabb som tusan och beröm och belöna när han är tyst, för nån sekund emellanåt måste han väl vara tyst. Lättast för denna metod är att använda den effektiva klickern

Att spruta vatten på en hund är inte "skonsamt" eller "snällt". För en hund är det ungefär samma sak som att få en smäll.
    För att spinna vidare lite på det jag skrev.. skäller han bara inne? Eller ute på promenader också? Kan han öht kommandon som "tyst" eller vad det nu är du använder? Annars kan du ju likagärna säga "ostmacka" om han inte har en aning om vad som menas med ordet "tyst" .

Och ang. att spruta vatten så kan man läsa här http://www.dogma.nu/artiklar/ska-ett-rop-pa-hjalp-tystas-med-obehag, mycket läsvärt. Hundars beteende har (nästan) alltid en förklaring. Hans skall beror troligen antingen på osäkerhet, rädsla, att han varnar osv. Varför straffa han för något som honom är naturligt och självklart? Visa på ett vänligt sätt vad ni istället vill att han gör, läs det jag skrev i mitt första inlägg.

Det är vad jag tycker. Lycka till!
  • Impega
    Joico skrev 2010-12-14 12:08:29 följande:
    För att spinna vidare lite på det jag skrev.. skäller han bara inne? Eller ute på promenader också? Kan han öht kommandon som "tyst" eller vad det nu är du använder? Annars kan du ju likagärna säga "ostmacka" om han inte har en aning om vad som menas med ordet "tyst" .

Och ang. att spruta vatten så kan man läsa här www.dogma.nu/artiklar/ska-ett-rop-pa-hjalp-ty..., mycket läsvärt. Hundars beteende har (nästan) alltid en förklaring. Hans skall beror troligen antingen på osäkerhet, rädsla, att han varnar osv. Varför straffa han för något som honom är naturligt och självklart? Visa på ett vänligt sätt vad ni istället vill att han gör, läs det jag skrev i mitt första inlägg.

Det är vad jag tycker. Lycka till!
    Exakt. Han har tagit sig en uppgift. O det är ert jobb (TS alltså) att ta tillbaka den uppgiften och visa att hon har kontrollen.
Svar på tråden Skäller på folk...