flixflax skrev 2010-12-14 13:10:05 följande:
Och när förstår barn konsekvens?
Det är skillnad på straff och konsekvenser. Ett straff är inte kopplat till händelsen, en konsekvens är det däremot. Vi tror inte på straff överhuvudtaget, däremot så får agerande konsekvenser. Kastar barnen mat så tar vi bort den och de får hjälpa till att torka. Konsekvens inte straff.
Att överhuvudtaget ge ett barn under 5 år straff är helt meningslöst eftersom det tar minst så många år att utveckla en förståelse för vad som är rätt och fel samt att vara i stånd att rätta sig efter det.
När det gäller 3-åring tycker jag det är bra att vara förutseende. De vill gärna bestämma över sig själva och kunna själva (vilket är precis som det ska, positivt). Eftersom de ganska ofta bara har att foga sig (som exempelvis det här med medicinering) så blir ju ett sätt att ändå känna att de har lite bestämmanderätt att styra själva proceduren

. I ditt läge hade jag avvaktat till ilskan lagt sig (satt mig med argt barn i soffan eller liknande), sedan hade vi hjälpts åt att torka upp och pratat om det hela. Nästa kväll hade jag talat om vad som är nödvändigt = vi ska borsta tänder, ta på pyjamas, ta medicin etc. Vad ska vi börja med (ge två alternativ i taget om allt är för mycket för honom).
Det händer mycket i huvudet på en 3-åring........