Allergi hos spädbarn och svärmor med katter?
Hej!
I april ska jag och min sambo förhoppningsvis bli föräldrar för första gången. Det är också min mammas och min svärmors första barnbarn.
Till problemet. Både jag och sambon är kattallergiker. Jag har svår kattallergi. Sambon har även astma och jag tror jag har lite astma jag med även om det aldrig diagnostiserats.
Sambons mamma har tre katter i sin lilla lägenhet. Hur ska vi göra med besök med den lilla bebisen? Drabbas spädbarn av allergi/astma som större barn och vuxna? Vad är i så fall tecknen på det? Hur stor risk finns det att bebisen blir väldigt dålig om vi åker dit?
Till situationen hör ju förståss läget med svärmor. Som är att svärmor ständigt gnäller över att vi inte träffar henne tillräckligt ofta, och nu är mycket upphetsad över bebisen. Samtidigt tror jag inte svärmor kommer vilja besöka oss. För hon åker aldrig någonstans utan sina två döttrar i nedre tonåren, och den ena av dem sitter i rullstol, det är två trappor till vår lägenhet. Svärmor har inte varit här sedan vi flyttade in.
Sen är det också värsta pollensäsongen för björkpollen när bebisen ska komma, jag själv har väldigt svår pollenallergi. Hur hanterar man det?