• Lavish

Allergi hos spädbarn och svärmor med katter?

Hej!

I april ska jag och min sambo förhoppningsvis bli föräldrar för första gången. Det är också min mammas och min svärmors första barnbarn.

Till problemet. Både jag och sambon är kattallergiker. Jag har svår kattallergi. Sambon har även astma och jag tror jag har lite astma jag med även om det aldrig diagnostiserats.
    Sambons mamma har tre katter i sin lilla lägenhet. Hur ska vi göra med besök med den lilla bebisen? Drabbas spädbarn av allergi/astma som större barn och vuxna? Vad är i så fall tecknen på det? Hur stor risk finns det att bebisen blir väldigt dålig om vi åker dit?

Till situationen hör ju förståss läget med svärmor. Som är att svärmor ständigt gnäller över att vi inte träffar henne tillräckligt ofta, och nu är mycket upphetsad över bebisen. Samtidigt tror jag inte svärmor kommer vilja besöka oss. För hon åker aldrig någonstans utan sina två döttrar i nedre tonåren, och den ena av dem sitter i rullstol, det är  två trappor till vår lägenhet. Svärmor har inte varit här sedan vi flyttade in.

Sen är det också värsta pollensäsongen för björkpollen när bebisen ska komma, jag själv har väldigt svår pollenallergi. Hur hanterar man det?

• Svar på tråden Allergi hos spädbarn och svärmor med katter?
  • ica

Har din sambo astma så har din svärmor ett val. Ha katter eller träffa sin son. Med andra ord har hon redan gjort det svårt för din sambo. Ert barn kommer att ha en ökat allergibenägenhet men ni kan inte veta vad det blir för allergi om det blir.
    Om din pollenallergi ska du prat med barnmorskan din som antagligen skickar dig till din läkare.

Grattis i förskott!

• Alexi

Men är ni så allergiska är ni väl aldrig hos svärmor ändå??

• Lavish
    ica skrev 2010-12-14 17:24:35 följande:
    Har din sambo astma så har din svärmor ett val. Ha katter eller träffa sin son. Med andra ord har hon redan gjort det svårt för din sambo. Ert barn kommer att ha en ökat allergibenägenhet men ni kan inte veta vad det blir för allergi om det blir.
    Om din pollenallergi ska du prat med barnmorskan din som antagligen skickar dig till din läkare.

Grattis i förskott!
    Nå men katterna fanns långt innan sambon flyttade hemifrån. Vad jag vet fick han inga utbrott av astman men däremot var han konstant allergisk och snorig i flera år. Han älskar katterna och var delaktig i den förstas införskaffande.

Jo jag förstår ju att jag får prata med en läkare om bebisens eventuella allergier. Det jag tänkte var väl om någon har erfarenhet av symptomen hos ett spädbarn, om det finns mediciner, får man gå ut osv.
  • Lavish
    Alexi skrev 2010-12-14 17:27:42 följande:
    Men är ni så allergiska är ni väl aldrig hos svärmor ändå??
    Vi är där ibland, men inte så ofta som hon skulle vilja.
  • ica
    Lavish skrev 2010-12-14 17:35:21 följande:
    Nå men katterna fanns långt innan sambon flyttade hemifrån. Vad jag vet fick han inga utbrott av astman men däremot var han konstant allergisk och snorig i flera år. Han älskar katterna och var delaktig i den förstas införskaffande.

Jo jag förstår ju att jag får prata med en läkare om bebisens eventuella allergier. Det jag tänkte var väl om någon har erfarenhet av symptomen hos ett spädbarn, om det finns mediciner, får man gå ut osv.
    Min fabror är världens djurälskare men med en allergisk svärson så valde han sin dotter med familj. Det vart inga djur där längre. Man får välja vad som är viktigast. Astma är en lömsk sjukdom som måste skötas. Där har man inga vettiga alternativ.
  • Lindreas

Jag har ingen aning om hur allergi yttrar sig hos spädbarn, men rent spontant tycker jag att ni ska undvika besöka svärmor... Särskilt som det finns mycket pollen i luften när bebisen föds också, det kan nog vara vettigt att utsätta barnet för så få allergener som möjligt.

• lillaknas

Min dotter fick sin astma vid 2.5 månaders ålder. Vi fick genast göra oss av med hundarna.

Hon hade varit snorig, rinnande  ögon och öron och utslag.
    Sen fick hon torrhosta som inte gav med sig.

• Lavish

Ja spontant känner jag mig obekväm med att åka dit med ett nyfött barn. Samtidigt känner jag inte att jag kan kräva att dom gör sig av med katterna, speciellt inte innan vi VET att barnet faktiskt är allergiskt. Kan man göra tester på BVC för att få reda på hur det ligger till?

För min egen del går det bra att vara där någon timme eller så, sen börjar jag bli allt snorigare. Men jag vet ju inte när gränsen går och hur det fungerar med en liten.

Samtidigt vill jag ju inte skada relationen till svärmor och mellan min sambo och henne. Hon verkar ju å sin sida tycka att vi "valt bort" deras familj genom att flytta till ett hus utan hiss. Som sagt tror jag inte hon kommer hit, och ärligt talat känner jag mig ju lite skyldig över den saken. (Vi hade inte ekonomisk möjlighet att köpa en lämplig lägenhet med hiss)

• ica
    Lavish skrev 2010-12-15 16:43:33 följande:
    Ja spontant känner jag mig obekväm med att åka dit med ett nyfött barn. Samtidigt känner jag inte att jag kan kräva att dom gör sig av med katterna, speciellt inte innan vi VET att barnet faktiskt är allergiskt. Kan man göra tester på BVC för att få reda på hur det ligger till?

För min egen del går det bra att vara där någon timme eller så, sen börjar jag bli allt snorigare. Men jag vet ju inte när gränsen går och hur det fungerar med en liten.

Samtidigt vill jag ju inte skada relationen till svärmor och mellan min sambo och henne. Hon verkar ju å sin sida tycka att vi "valt bort" deras familj genom att flytta till ett hus utan hiss. Som sagt tror jag inte hon kommer hit, och ärligt talat känner jag mig ju lite skyldig över den saken. (Vi hade inte ekonomisk möjlighet att köpa en lämplig lägenhet med hiss)
    I och med att hon har pälsdjur som varken du eller din sambo inte tål är det hon som valt bort er. Att ni inte har råd att köpa lägenhet där det finns hiss kan hon ju inte lasta er för. Vill hon umgås med er och ert barn så får hon nog välja bort katterna. Bollen är hennes men det verkar som hon vill att det är ni som ska kompromissa helt. Så att hon får som hon vill.
  • lillaknas
    Lavish skrev 2010-12-15 16:43:33 följande:

Nej finns inga bra tester för spädbarn.
    Dom kan ta prick eller lapptest, men dom visar oftast negativt.
    Min dotter får utslag och andningssvårigheter runt djur, men visar inget på pricktest.
    Proverna visar bäst efter 2 års åldern säger våra läkare
  • mamsett

Jag har en son och jag har allergi o astma som under graviditeten o en bra tid efter yttra sig som hyperallergisk mot katt. Alla på min sida i stort sett har allergi o/eller satma: föräldrar, syskon o syskonbarn o det fanns även på pappans sida. Så jag var inställd på att sonen skulle drabbas av nått. Fick som 3-månads bebis mjölk o äggallergi och astma. Nu har han björk, gräs, hasselnöt, lite hund, men det han hade innan är borta eller mycket bättre.

Då jag inte tålde katt valde vi att inte gå hem till någon som hade katt, de fick komma till oss med nyduchade o nytvättade kläder. Under graviditeten o amningsperiod kunde jag inte ta akutmediciner o hade redan max dos av Symbicort. De som inte acceptera det fick oturen att inte träffa oss, de var deras val (var dock ingen som gjorde så).

Jag har inte undanhållit sonen att umgås m djur. Idag har vi vänner o släckt m hund o katt. Hans allergi mot hund finns men ej utvecklad o läkarna tycker inte han ska hållas från det, det kan vara bra för honom att träffa hundar.

Nu vet jag inte hur svår er kattallergi är, men hade jag haft svår kattallergi  o varit tvungen att åka till nån m katt hade jag inte tagit in vagnen (då det är vårt att sanera o katterna kanske lägger sig i den)  dessutom hade jag direkt när jag kommer hem duchat o bytat kläder.

Lycka till!

Svar på tråden Allergi hos spädbarn och svärmor med katter?