Bonusmamma?
Lustigt att jag sprang på en sådan här tråd just ikväll. Sitter i sovrummet och är missnöjd med kvällen - igen. När sambon kom hem från jobbet ger han min bonusdotter 100% uppmärksamhet tills hon går och lägger sig, vilket nu när jag är gravid är ungefär när jag går och lägger mig. Man FÅR inte känna svartsjuka gentemot barn, jag inser ju det och att jag är vuxen och borde veta bättre... Men vad jag vill säga till honom är att då kan väl du hämta ditt barn från skolan och umgås med henne på eftermiddagen, så att det finns NÅGON tid kvar till mig ibland? Jag undrar hur det kommer bli för vårt gemensamma barn. Kommer han vara en bra pappa? Eller kommer det första barnet - som det är så SYND om som är skilsmässobarn - att prioriteras?
Det är så sant som TS skriver, man kan inte veta hur livet i en styvfamilj är innan man ger sig in i det. Man kan inte veta vilka känslor som väcks - och inte väcks. Man kan inte beklaga sig för då stöter man genast på patrull, folk längtar efter att fördöma en och avskriva en som en dålig människa istället för att ge konstruktiva råd. Det tåls att upprepas: NI SOM INTE LEVER I EN STYVFAMILJ VET INTE HUR DET KÄNNS. Självklart önskar man att allt vore perfekt och att alla älskar alla lika mycket men så ser det inte ut.
Jag kommer bra överens med min bonusdotter och gör allt för att hon ska få en så bra och trygg uppväxt som möjligt, men jag har insett att den där villkorslösa kärleken som gör det till ett självändamål att hon ska vara glad, inte kommer att infinna sig. Jag tycker att "barnsemestrar" där man hela tiden gör barnaktiviteter för att det inte ska gnällas är jättetråkiga, jag vill också (som Lexis9 skrev ovan) kunna bre mig en macka utan att behöva göra till alla, jag tycker inte att det är särskilt kul att titta på luciatåg i skolan, jag tycker att det är drygt att göra läxor med barnet, etc etc. Jag gör allt det där och mycket mer. Men jag misstänker - för jag har inga egna barn ännu men ett på väg - att jag kommer känna annorlunda när det är mitt eget barn.
Jag vet inte hur mycket man vågar prata med pappan om. Jag har försökt lite men det blir så jobbigt, han blir ledsen och besviken och man känner sig som en ÄNNU sämre människa än när man höll det för sig själv. Och det här med att säga till barnet... Som det som ptq skrev. Min bonusdotter lånar saker av mig och har sedan ingen ANING om var de är... Eller när hon inte hjälper till hemma alls, eller stökar ner, eller inte tvättar sig... Det är så satans mycket känsligare när det inte är ens eget barn.
Jag har världens bästa sambo som verkligen gör sitt bästa för att allt ska funka för alla, men ibland räcker det ju inte till.