Bonusmamma?
jag hoppar också in. Har en 6 månaders och är bonus till en 5 åring. För er som ska få bebis snart gör ni HELT rätt som får lite lugn och ro efter förlossningen. Jag var dum nog att inte fatta detta, vågade inte ta upp det just eftersom jag var rädd att uppfattas som ego. Hade överhuvudtaget inte tänkt på mig själv eller bebisen innan av rädsla att det skulle bli dåligt för bonus. Allt var inriktat på att det skulle bli bra för bonus. resultatet blev att min sambo åkte från BB mindre än ett dygn efter för att hämta bonus och jag blev ensam kvar. Sen hade vi bonus veckan efter vilket var ett helvete. Jag kunde inte dra gränser, kände mig trängd och så stressad att jag fick förlossningsdepression som fortfarande sitter i men som lågsamt blir bättre.
Min sambo är fantastisk men en ängslig förälder som har skuldkänslor mot bonus och lätt blir stressad. Mitt problem är att jag är dålig på att prata och ställa krav. Och precis som ni skriver om man ställer krav så uppfattas man direkt som den "elaka styvmodern".
Jättebra att ni inte gör som jag utan ser att det är skillnad att vara förstföderska, skillnad på egna och andras barn och att ni behöver lite lugn och ro med nya bebisen.
Supertråd förresten. Jag har massa behov att ventilera tusen funderingar...