Bonusmamma?
hmmm, har nu läst genom alla inlägg och jag känner igen mig. Har nu en snart ett och etthalvt åring med min sambo och han har två barn sen tidigare. Jag har varit bonusmamma sen de barnen var 7 och 12 år gamla (idag 15 och 21). jag har intagit en kompisroll som dock med tiden mer har gått in i mammaroll. Men en mammaroll som jag inte visat åt barnen utan visat mot min sambo. På så sätt att jag har sagt till honom, vad jag tycker om uppfostran (läggningstider etc). Och han har, han tycker ju samma sak, men har svårare för att faktiskt "säga till", sedan agerat. Men det är ingen bra lösning kan jag erkänna. Jag har varit rädd för att ses som en bitchig styvmamma, men blir tjatig på min sambo istället.
Men eftersom jag själv även ville ha barn så kunde jag inte sitta tyst då det uppstod "problem", jag måste ju se vilken man jag är tillsammans med, att vår uppfattning om barns uppväxt var någosånär lika. En förklaring på mitt beteende.
Så nu har vi ett barn och jag känner den där besvikelsen ett tidigare inlägg beskrev, då man var gravid och han säger, - jag vet jag har varit med förut etc. Jag har alltid haft en kanske fånig dröm, men att pappan till mitt barn ska rita en glad gubbe på magen och prata gulligt in till babyn som ligger där, men ingen sånt prat till magen var under graviditeten, den där nyfikenheten som måste finnas vid första barnet fanns inte kvar, då han varit med om det förut.
Även utanförskapet att man alltid är anpassad in i en familj som varit, och alltid kommer finnas där. Jag drömde om att då vi får vårt barn så skulle jag känna mig mer med i "gamet", att nu var mina band lika viktiga och starka. Men i samband med att jag var gravid brakade helvetet loss och nu är familjen splittrad. Hans barn kom inte ens till BB för att se på sitt syskon, det är som att de inte räknas som deras syskon.
Jag blir så ledsen för min familj är inte så stor, har en bror som inte är i närheten av att skaffa barn och min sambo har ingen släkt alls i Sverige. Jag vill även ha fler barn och min klocka tickar, men eftersom min sambo redan har två, nu nästan vuxna barn och han tycker det är jobbigt att han nu börjat om igen så är inte chansen stor att han kan tänka sig ett barn till, samtidigt som de andra barnen bråkar så mycket nu.
Det är även en sak, all min egen tid efter förlossningen har tankarna gått till min sambos 15åring, jag har gråtit i 8 månader och går nu hos en kognitiv teraput. Men det är mycket svårt att få rätsida på allt. Mitt första år med min lilla är nästan helt raderat ur mitt huvud för det var/är så jobbigt. Egentligen är min sambos f.d nog en rätt bra person (var iallafall), men det finns en spärr som gör att man blir som tidigare inlägg skrev, obekväm. Men nu när deras 15åring har bott hos mamman i ca 1,5 år börjar jag undra på vem hon egentligen är. Det är det där med vad man får och inte får. För mig och sambon är det inte ok att en 15åring, piercar sig själv, gör det på andra, förstör hela året med att tokfärga var tredje vecka, gör extension i öronen, röker och åker på festival och super. Så vad gör man när de biologiska föräldrarna inte uppfostrar alls/alt. har olika uppfostringsett och man själv ser och får ångest. Ska man lägga sig i?
Vet inte mer vad jag ska skriva, har försökt lufta mina tankar förut, särskilt med den sista meninegn och frågan men inte fått så många inlägg. Har någon ett tips, skulle ni kontakta mamman och fråga varför hon inte sätter ned foten?