• Fluffskalle

Bonusmamma?

Javisst känner jag igen mig. Jag tycker också att det är hemskt att alla utgår ifrån att jag är ragatan i förhållandet, trots att jag gjort så oerhört mycket för mitt styvbarn.

"Det visste du innan" kommentareren är väldigt jobbig. Det kan man ju säga till föräldrarna som skilde sig också. Det är inte bara en persons fel att det är svårt ibland, men ofta får man ta så mycket negativt från omgivningen.

Som jag skrev i en annan tråd. I början av förhållandet försökte jag påverka min man att be att få gå tillbaka till sitt ex för att inte deras barn skulle behöva bo växelvist boende då hon inte mådde bra av det. Jag älskar dem så högt men hon hade ändå varit viktigast. Gick inte, kan jag väl tillägga på gott och ont:)

Senare när han var oärlig mot mig och jag i normala fall skulle ha lämnat en karl så stannade jag för att barnet inte skulle behöva uppleva ännu en separation då hon och jag tycker om varandra mycket.

Så jag tycker att jag hanterar allt väldigt osjälviskt, om jag får säga det själv. Ändå ser släktingar osv mig som någon bitch som de antar är ute efter att förstöra. Varje gång jag ber om något så får jag bara skit tillbaka.

Även styvmamman är en människa med känslor och behov.

• Fluffskalle
    Finduss skrev 2010-12-21 08:10:40 följande:
    Molly1: grattis till den lill* som ska komma :) förstår att det kan bli jobbigt i ha bonusen där! Jag hade nog gjort precis som du! Att vara förstföderska är inte lätt! Det e mycket nya vanor o annat som man ska komma underfund med.
    tjejkompisen som har en liten nu på fyra månader har fortfarande inte kommit in i allt.
    Jag tycker du gjorde rätt där och sa ifrån :)

Själv sitter jag här hemma o bara läängtar efter den dagen jag får ett plus :)
    Sambon längtar väll inte lika mycket eftersom han redan har sin lille. Så han kan ju vänta lite längre än mig... Förstår honom på det , men han förstår inte mig :(
    "men vi har juh redan en liten och det räcker väll i ngra år till?" är någon liknande kommentar jag brukar få....
    Bara det att den lille är juh hans egentligen, inte min. Jag tycker verkligen om min lille bonus jätte mycket men vill ha en egen med.

Hur resonerade era sambos/pojkvänner/flickvänner om det med en till liten?
    Min man var t o m den som föreslog men nu när det har gått ett bra tag och fertilitetsutredning väntar i början av nästa år och jag hela tiden får höra om hur roligt det är när flickan får syskon på andra sidan och hur kul det är  (mamman och styvpappan får gemensamma barn under tiden vi fortfarande försöker få till ett plus) ja då svider det nog mer för mig än för honom.'

Han har ju redan barn. Jag kanske aldrig kommer att få barn. Jag är väldigt glad åt att åtminstone han får uppleva det, att vara förälder, men det känns väldigt ensamt.

Jag älskar också mitt styvbarn men en annans barn är inte mitt barn, så enkelt är det. Jag älskar henne och tar hand om henne när hon är hos oss men enligt mammas och pappas regler. Jag lånar henne bara. Hon kommer aldrig att bli mitt barn.
  • Fluffskalle
    Finduss skrev 2010-12-23 09:30:03 följande:
    Fluffskalle: usch va jobbigt. Men jag håller tummarna för dig!
    Ja exakt vi "lånar" ju bara typ bonusen. Älskar min bonus med o pysslar om honom när han e sjuk och leker med honom när han vill leka, men det är ändå inte samma sak.
    Ibland känns det som att det är en kompis barn jag typ passar.

Du är inte helt ensam, vi här på denna tråden finns här :) hoppas det ger lite tröst! Men ja man behöver även ngn att luta huvudet emot irl oxå. Sänder en stor varm kram!!
    Tack:) ja, det ska nog lösa sig. Är lite extra emotionell såhär vid jul när jag inte kan vara med mina föräldrar och släkt detta år pga resvägen och dessutom PMS samtidigt... Vilken fin tråd här när folk stöttar och inte kastar skit.

Vill gärna ändå lägga till att jag är glad för styvdotterns skull att hon får syskon i andra familjen, bättre det än inga alls för henne, eller hur? Men vill bara också bli mamma.

Tack för dina värmande ord!
  • Fluffskalle

litesollitemoln: Känner igen mig lite i din bonusdotter när du skriver. Det med örsnibbarna kan man operera rätt smärtfritt, bara så du vet, men visst ser det vedervärdigt ut...Kan jag hålla med om. Kan ju vara så att föräldrarna också backar en del angående rökning mm för att hon mår dåligt med ätstörningar och skär sig. Har själv hållit mycket på med sådant. Det med sminket förstår jag inte riktigt varför det inte vore bra för det låter ju som ett ganska kul intresse (var själv sminkös en gång i tiden, utbildad, och det var ju roligt!)

Förstår att du oroar dig för att de inte tar itu med sådant som rökning, men de kanske inte känner att det är läge med alla problem hon haft. Men med en tonåring som mår dåligt är det förstås kanske aldrig läge...Men visst förstår jag dina känslor, lite tror jag iaf.

• Fluffskalle
    Finduss skrev 2010-12-23 14:50:58 följande:
    Fluffskalle: haha jaa denna PMS:en e skit ibland! :)
    Varför kan du inte fira med familj?
    Här hos oss kommer vi fira tre ggr :) extra mycket mat :p

Ojj nu e rasten slut på jobbet... Måste springa in till dom andra o butiken :)
    Kram kram
    De bor flera hundra mil bort (på riktigt, jag överdriver inte) och hade inte möjlighet att åka hem i år...:( Men snart kommer min man och imorgon hans dotter så jag blir inte helt ensam! Har varit mysigt hittills ändå!

God jul till alla här!
Svar på tråden Bonusmamma?