• Eldsjäl

Är det okej att låta en självmordsbombare dö när den uppenbart skulle överleva?

Vi säger att ni ser en självmordsbombare spränger sig själv och ett par andra i luften. Några dör men självmordsbombaren ligger på marken och andas. Skulle du hjälpa personen att överleva?

• Svar på tråden Är det okej att låta en självmordsbombare dö när den uppenbart skulle överleva?
  • Grus grus

Nej. Självmordsbombaren vill ju dö, varför skulle det annars kallas självmordsbombare? Troligtvis bättre för den själv än att bli räddad och sitta i fängelse resten av sitt liv. Men den största anledningen till att jag inte skulle hjälpa denna person, är för att jag skulle vara rädd för att det fanns någon bomb kvar på denna person som inte detonerat. Jag riskerar inte mitt eget liv i detta läget.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Significant
    Eldsjäl skrev 2010-12-14 18:38:21 följande:
    Vi säger att ni ser en självmordsbombare spränger sig själv och ett par andra i luften. Några dör men självmordsbombaren ligger på marken och andas. Skulle du hjälpa personen att överleva?
    Med tanke på vilket lidande och död denne utsätter andra för så känner jag att; Nej...h*n skulle få ligga halvsprängd där....jag har inget till övers för dom!
  • Eldsjäl

Tror ni att ert samveta skulle säga samma sak om ni väl står där sen?
    Hade ni räddat någon som skulle hoppa från en bro?

• Significant

Om det är en självmordsbombare som kan döda 100 tals oskyldiga...japp, han skulle få ligga!

• SaiintAnger

Skulle låta honom ligga, utav tvekan!!

• Mariohn

Jag skulle gjort allt som stod i min makt för att rädda fanskapet. Det skulle kännas skönt att snuva honom på paradiset han inbillar sig att han var på väg till. 

• Eldsjäl
    Mariohn skrev 2010-12-14 19:08:02 följande:
    Jag skulle gjort allt som stod i min makt för att rädda fanskapet. Det skulle kännas skönt att snuva honom på paradiset han inbillar sig att han var på väg till. 
    Ha ha!
  • Significant
    Mariohn skrev 2010-12-14 19:08:02 följande:
  • Mariohn

Men för att svara seriöst på frågan: Jag hade inte sprungit fram till någon som precis sprängt sig själv i luften. Det finns ingenting som garanterar eller ens antyder att han inte har fler sprängladdningar i arslet. Gå inte fram till en raket som inte skjutits av. Kom ihåg det nyårsfirare! 

• Eldsjäl

Om ett litet barn ligger bredvid då? Skulle ni hjälpa barnet trots att det precis varit en rejäl smäll?

Svar på tråden Är det okej att låta en självmordsbombare dö när den uppenbart skulle överleva?