• Eldsjäl

Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-14 20:50
    Tänkte bara uppdatera att alternativen kommer från en riktig diskussion ;) Såg att några undrade över alt. 2 och det finns många som faktiskt tycker så

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?
  • Rödaskor

Hmm, förstår inte frågan helt riktigt. Skaffar man inte barn får man väl skylla sig själv om man sedan är barnlös. Väntar man tills man är 40 får man väl vara bered att det inte kommer vara lika lätt som för en 20 åring att bli gravid.

Jag tycker lite att när kroppen börjar stänga ner, då får man acceptera det. Då menar jag att man inte blir gravid längre för att man är för gammal. Alla vet att framför allt kvinnor har ett bäst före datum, vill man ha barn får man se till skaffa dom innan man passerat det.

• Kokomo

Det beror väl på vad man klassar som äldre. Ett par på 55 år får väl skylla sig själva men om man tycker att 30+ är "äldre" så tycker jag inte det.

• Mariohn

Vem fan har röstat att folk över 30 inte ska få skaffa barn? Jag bröt ihop av skratt. 

• enlitenbitkaka

Beror väl på vad du menar med barnlös? Om man skjutit upp att skaffa barn och sen inte KAN, ja då får man skylla sig själv. Men om man vill men inte kan pga komplikationer är det ju en annan femma.
    Och självklart får man skaffa barn som 30+

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • MMM01

Nej, det känns starkt att tycka att de får skylla sig själva. Man vet ju aldrig vilka orsaker det finns för att vissa får barn sent i livet. Kan ju vara att de inte kanske har haft någon ATT skaffa barn med tidigare. Men har man en partner och väntar tills efter 40 så har jag däremot svårt att förstå valet. Men det är bara att beklaga om de blir barnlösa om de vill ha barn.

• annbom
    Mariohn skrev 2010-12-14 20:01:31 följande:
    Vem fan har röstat att folk över 30 inte ska få skaffa barn? Jag bröt ihop av skratt. 
    Någon som tror att livet är slut efter 30
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Fru U

Det är värre ju äldre man blir eftersom drömmen har ett bäst-före-datum

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Pimpinellan

Om man väntat frivilligt tills efter 40 med att ens börja försöka i tron att det ska gå lika lätt som för en 20-åring så kan jag tycka litegrann att de får skylla sig själva. Men jag har aldrig stött på nån sån faktiskt. De allra flesta barnlösa över 40 började försöka långt innan 40,men har svårt att få barn. Hur ska vi kunna beskyllas för vår egen barnlöshet då? Eller tycker ni kanske vi borde varit förutseende och hoppat i säng med precis vem som helst när vi var unga i hopp om barn och med en garanterat frånvarande pappa till det eventella barnet också? Jag anser att man börjar försöka få barn när man har en stabil relation till någon man som också vill ha barn och som man själv anser skulle bli en bra pappa och när det infaller är olika för oss alla.

• Mariohn
    Pimpinellan skrev 2010-12-14 20:06:57 följande:
    Om man väntat frivilligt tills efter 40 med att ens börja försöka i tron att det ska gå lika lätt som för en 20-åring så kan jag tycka litegrann att de får skylla sig själva. Men jag har aldrig stött på nån sån faktiskt. De allra flesta barnlösa över 40 började försöka långt innan 40,men har svårt att få barn. Hur ska vi kunna beskyllas för vår egen barnlöshet då? Eller tycker ni kanske vi borde varit förutseende och hoppat i säng med precis vem som helst när vi var unga i hopp om barn och med en garanterat frånvarande pappa till det eventella barnet också? Jag anser att man börjar försöka få barn när man har en stabil relation till någon man som också vill ha barn och som man själv anser skulle bli en bra pappa och när det infaller är olika för oss alla.
    "I tron att" ...det är det väl ingen som gör? Man har väl gått i grundskolan och vet hur hela grejen funkar?  Men om man är 41 och för första gången träffar sitt livs största kärlek ser jag inget fel alls i att skaffa barn. Man är 60 när barnet är 20. Vad är problemet med det? Mitt X föräldrar var 65 när han var 20. Världens bästa och han hade en underbar uppväxt...och hör och häpna, en två år yngre bror! 
  • Bottis

En svår fråga att besvara egentligen. Man kan ju inte säga att "Det är ditt fel att du inte träffade den rätta innan du blev 38 så pilutta dig för att du inte fick barn.". Det är ju många faktorer som spelar in och kan vara orsaken. Så en klurig fråga. Finns inget svart eller vitt.

Jag svarade iaf alternativ 4.

Blir för övrigt mörkrädd när jag ser att folk väljer alternativ 2. Galet. 

Svar på tråden Får äldre skylla sig själva för att de är barnlösa?