• mammamaria1981

flickrum

min dotter är snart 10 år. hennes rum är fullt av DISNEY PRINCESS prylar/inredning. så alltså väldigt rosa.

hon har haft likadant sedan hon var 7 år (inrett med Disney Princess)

vill göra om det men vet inte vad som kan passa. hur ser era 10åriga döttrars rum ut?

när hon blir 13/14år (tonåring) så kommer hon ju absolut inte vilja ha rummet som hon har nu så vill ändra lite smått redan nu.

Nu ska hon även få en lillebror och dom kommer få dela rum så småningom (om ca 1år) så vet inte alls hur jag ska göra för att rummet ska matscha dom båda.
    tacksa för ideer, råd, tips m.m.

• Svar på tråden flickrum
  • JWM

vår dotter har vagt lila väggar, tapet med svagt mönster
    vitt tak o vita lister/foder

vitt skrivbord o svart stol
    rosa matta med färgglada stora blommor på samt något bi
    vit järnsäng med gulddetaljer
    inbyggda garderober
    gott om lekyta
    vit hissgardin o vit lampa

känns klassiskt o tidlös o kan hålla länge hoppas vi

hon är 7 år

--
    ska era dela gör neutralt men låt dotra ha största platsen i rummet dom hon är störst o vill ha kompisar hos sig
    lillasyskon kan ju ha en sovhörna men sedan leker ju småbarn gärna nära en så då kan ju syskonet ha en back saker i tex hall eller vardagsrum

inred deras sovhörnor med tex väggstickers o sänghimmel så att dom känner att det är deras vrå men acceptera att stora vill stänga om sig ibland
    skrivbort är också bra till stora, kanske med hyllor ovanför så inte lilla når...

• mammamaria1981
    JWM skrev 2010-12-15 12:42:56 följande:
    vår dotter har vagt lila väggar, tapet med svagt mönster
    vitt tak o vita lister/foder

vitt skrivbord o svart stol
    rosa matta med färgglada stora blommor på samt något bi
    vit järnsäng med gulddetaljer
    inbyggda garderober
    gott om lekyta
    vit hissgardin o vit lampa

känns klassiskt o tidlös o kan hålla länge hoppas vi

hon är 7 år

--
    ska era dela gör neutralt men låt dotra ha största platsen i rummet dom hon är störst o vill ha kompisar hos sig
    lillasyskon kan ju ha en sovhörna men sedan leker ju småbarn gärna nära en så då kan ju syskonet ha en back saker i tex hall eller vardagsrum

inred deras sovhörnor med tex väggstickers o sänghimmel så att dom känner att det är deras vrå men acceptera att stora vill stänga om sig ibland
    skrivbort är också bra till stora, kanske med hyllor ovanför så inte lilla når...
    låter jätte fint

tack för dina tips.
    fick massor med ideer tack vare ditt inlägg
  • m med tre stjärnor

Min äldsta dotter, snart nio, delar rum med sin 1,5 årige lillebror.
    När vi flyttade in var det rätt nytapetserat och hon tyckte att tapeterna var okej så de sitter kvar. Det är en fondvägg som är mörkt lilavinröd och tre väggar som är ljust rosa med lite tuffare form av hjärtan.
    Hon har sängen odda från ikea (med en utdragbar säng under, tidigare delade hon rum med sin sexåriga lillasyster som då bodde i den sängen, men nu är den jättebra att ha som extrasäng) Hon har även vitt skrivbord, bokhylla och garderober.
    Annars är lila hennes färg så hon har lila gardiner, lila matta och lilaprickig dyna på skrivbordsstolen samt lila lavalampa i fönstret.
    Som sängbord har vi valt en svart pall med lampa på fot som lampa. På så sätt finns det en extra stol till kompisar när de ska spela dator.

Lillebror har en så länge en växasäng vid hennes fotända. Han har några tavlor och sina gosedjur i sängen. Leksakerna har han dock i vardagsrummet (nej inte jättekul med bilmatta och leksaker där men är man trångbodd - sex personer i en fyra på 100kvm - så är man)

Annars är jag väldigt nöjd med det stora rummet som mina mellantjejer delar.
    I det rummet har vi en sån jättebokhylla expedit från ikea.
    Den ena har valt turkost som färg så hon har turkos matta och andra detaljer.
    Lillasyster har valt rosa (men det fick bli rött också) så hon har detaljer i de färgerna. Som gardin har jag valt en vit kappa med bl a rosa och turkosa prckar. Det blev jättefina rum.
    Och båda känns möjliga att bygga på för framtiden.

• mammamaria1981
    m med tre stjärnor skrev 2010-12-15 21:48:45 följande:

Min äldsta dotter, snart nio, delar rum med sin 1,5 årige lillebror.
    När vi flyttade in var det rätt nytapetserat och hon tyckte att tapeterna var okej så de sitter kvar. Det är en fondvägg som är mörkt lilavinröd och tre väggar som är ljust rosa med lite tuffare form av hjärtan.
    Hon har sängen odda från ikea (med en utdragbar säng under, tidigare delade hon rum med sin sexåriga lillasyster som då bodde i den sängen, men nu är den jättebra att ha som extrasäng) Hon har även vitt skrivbord, bokhylla och garderober.
    Annars är lila hennes färg så hon har lila gardiner, lila matta och lilaprickig dyna på skrivbordsstolen samt lila lavalampa i fönstret.
    Som sängbord har vi valt en svart pall med lampa på fot som lampa. På så sätt finns det en extra stol till kompisar när de ska spela dator.

Lillebror har en så länge en växasäng vid hennes fotända. Han har några tavlor och sina gosedjur i sängen. Leksakerna har han dock i vardagsrummet (nej inte jättekul med bilmatta och leksaker där men är man trångbodd - sex personer i en fyra på 100kvm - så är man)

Annars är jag väldigt nöjd med det stora rummet som mina mellantjejer delar.
    I det rummet har vi en sån jättebokhylla expedit från ikea.
    Den ena har valt turkost som färg så hon har turkos matta och andra detaljer.
    Lillasyster har valt rosa (men det fick bli rött också) så hon har detaljer i de färgerna. Som gardin har jag valt en vit kappa med bl a rosa och turkosa prckar. Det blev jättefina rum.
    Och båda känns möjliga att bygga på för framtiden.

låter jätte fint. och vad bra att höra att det funkar att låta en nio åring dela rum med sin bror.
    ja expetit hylla har jag också tänkt köpa, funkar ju även bra som rums avdelare.

nu det första året har jag också tänkt att lillebror ska ha det mesta i vardagsrummet. en "lekhörna" och så får han ha sängen i sovrummet.
  • TheReLe

Min 7-åring får petrolfärgade väggar, och detaljer i rött, blått och turkost. Vi har vitmålat en sekretär och sängen blir vit med lapptäcksöverkast i samma färger som ovan.. På golvet en mörkt, mörkt blå ryamatta som ska täcka ett hiskeligt fult vitt plastgolv. Bokhyllor och krokar och dylikt helvita och garderobsväggen som är inbyggd längs en vägg har också vita dörrar.

Svar på tråden flickrum