• Anonym

Blöjbyte på pojke

dum fråga kanske... men hur gör man när man byter blöja på en pojke? altså när dom bajsat!?
    föder snart en pojke och jag har funderat på det jätte länge nu.. har velat fråga på mvc men inte vågat.
    det jag är så "rädd" för är att jag inte vet vad jag skulle göra om han bajsar och hela snoppen blir full av bajs.. altså om det skulle komma in bakom förhuden, gör det de? eller altså finns de risk för de?
    guud vad dumt de låter...

• Svar på tråden Blöjbyte på pojke
  • Anonym (? :-))

Jag har en son och jag har alltid upplevt att det är mycket lättare att byta på pojkar - inte alls lika många veck och skrymslen som på en flicka..

Bajs under  förhud har aldrig förekommit här var jag vet. Möjligen runt pungen, men det är ju inga problem.

• MajaVira

Det är bara att torka bort bajset så gott det går. Man ska aldrig rengöra inuti förhuden.

• Gustie

Hmmm...tror aldrig att jag varit med om det.

Bajset hamnar ju där bak, snoppen har inte blivit nerbajsad någon gång så jag tror inte det är ett problem.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Anonym (pojkar)

Jag har två grabbar och det enda jag kan säga är att du inte behöver oroa dig. Men jag kan ju säga att ibland när jag byter en bajsblöja så står jag och funderar över hur jag hade fått ungen ren om han hade varit en tös.

• Madame Mom

Hej hej...  Det kommer inte in bajs innanför förhuden.. Den är ganska så trång när barnet är så litet. Min pojke är 2½ nu och han har ännu inte lyckats få dit bajs... :)
    Har dom bajsat så är det bara att torka som vanligt. En liten pojkbebis är inte alls lika känslig som större pojkar och män. Skulle det vara svårt att få rent så skölj under kranen är mitt tips. Jag tror det kommer lösa sig av sig själv när du väl har din bebis. Det är ju såå mycket lättare med pojkbebisar än med flickbebisar, för där hamnar det precis överallt..  Både utanför och i om man säger så..   Lycka till!

• Mammisen

Det faller naturligt sen när barnet kommit. De visar dig på BB :) Man torkar snoppen tills den blir ren. Lätt som en plätt. Får lyfta och torka under osv. Man ska aldrig dra tillbaka förhuden på små pojkar så det behöver du inte oroa dig för. Kommer inte in bajs där. Det är vanligt att pluttepojkarna får stånd när du byter på dem så du är förberedd. Min kille får det ibland men bryr sig inte om det. Det är ju inte sexuellt menat :)

Lycka till 

• Jesspa80

Ta det lugnt, kommer gå fint. Bara torka rumpan. Inget mer än så... bajs innanför förhuden behöver du inte oroa dig för.

• 6 Små Älsklingar

Som sagt här ovan så är det mycket lättare att byta bajsblöja på en pojke än en flicka.
    Det är bara torka bort allt bajs du ser, det kan inte gömma sig någonstans

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Anonym (? :-))
    Mammisen skrev 2010-12-14 20:27:50 följande:
    Det faller naturligt sen när barnet kommit. De visar dig på BB :) Man torkar snoppen tills den blir ren. Lätt som en plätt. Får lyfta och torka under osv. Man ska aldrig dra tillbaka förhuden på små pojkar så det behöver du inte oroa dig för. Kommer inte in bajs där. Det är vanligt att pluttepojkarna får stånd när du byter på dem så du är förberedd. Min kille får det ibland men bryr sig inte om det. Det är ju inte sexuellt menat :)

Lycka till 
    Haha, ja... Det hade vi ingen aning om förrän efter förlossningen.... Vi blev rätt chockade!
    (Och min syster som bara har tjejer tror fortfarande inte på att nyfödda kan få stånd )
  • Maria222

Det är jättelätt, paketet är ju framme så att säga.
    En flicka däremot, det verkar riktigt lurigt.

Grattis till den kommande bebisen!

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Anonym

Tack för alla svar! okej då vet jag de, inget tvättande bakom förhuden.

• Anonym

Jag har en pojke och flicka, det är mycket lättare att få en pojke ren än en flicka!

Svar på tråden Blöjbyte på pojke