Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Det är en Hen

älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:42:34 följande:
    Var kanske inte riktigt så jag menade heller. Mer att jag vill kunna klä upp mig, jag vill visa min kvinnliga sida, sminka mig snyggt etc. Jag vill att det ska vara viss skillnad så tillvida att kvinnor har kjol/klänning och män kostym t.ex.
    Har du funderat över varför de kläder som ses som kvinnliga är figurnära, tajta och ofta avslöjande och att "kvinnliga" skor såsom högklackat ger ryggont vid långvarig användning och inte är särskilt snälla mot kroppen?
    Har du funderat på varför "manliga" kläder som kostym är så konforma och ger lite utrymme för personlighet och egen smak?
    Och har du reflekterat över hur detta speglar kvinnans och männens roll i samhället och deras sociala begränsningar?
  • snedtak
    Tow2Mater skrev 2010-12-15 16:38:10 följande:
    Svensk utbildning kommer att falla ytterligare i internationell status om denna genuscertifiering utvidgas.

"Att Feynman-diagrammen (en beräkningsmetod inom kvantfältteorin) ska avskaffas eller döpas om då upphovsmannen Richard Feynman är en man? Kanske att en kvinna (möjligtvis hon själv?) ska utveckla alternativa lösningsmetoder för differentialekvationer och sedan skriva en bok som ska ersätta ordinarie kurslitteratur (som enligt målsättningen till varje pris måste vara skriven till hälften av kvinnor, det skulle nämligen ge ett ”kvinnligt perspektiv” inom ämnet. Projektgruppen får gärna utveckla denna fascinerande teori för mig vad gäller matematiken). Och hur kommer det för övrigt att bli med biologin? Skrämmande tanke!"
    tanjabergkvist.wordpress.com/2009/02/14/genus.../
    Nu tycker jag att det verkar som att man tar i lite väl mycket. Givetvist ska Feynman ha credit för sitt utmärkta arbete. Men det förhindrar väl inte att man kan reflektera över varför tex. Emily Noethers arbete inte alls uppmärksammas till samma grad trots att hon var en lysande matematiker?
    Dessutom kan man ju diskutera på vilket sätt kvinnor och män behandlas olika i olika situationer inom akademin utan att behöva leta långsökta kopplinagr om oändligt långa ledare som fallossymboler.
    Exempelvis kan flickor ha lättare att komma undan vid muntliga presentationer om de blir nervösa för flickor brukar ju vara duktiga och har ju mycket svårare att prata inför en grupp, men vi vet ju att de ändå kan.
    Medan män kanske lättare antas till en doktorandtjänst för att ansvariga på instutionen är ju också män och kan lättare identifiera sig med den sökande. Sedan är ju män mer pålitliga och briljerar oftare.

(Märk väl att detta är personliga reflektioner från en mansdominerad del av den akademiska världen.)
  • snedtak
    älskarlivet81 skrev 2010-12-15 18:55:57 följande:
    Jag har inte direkt tajta kläder, min kroppsform tillåter inte det. Använder inte heller superhöga klackskor.. Skulle dock inte känna mig bekväm i kostym, det är inte jag.

JAg anser inte att kvinnans och mannens roll i samhället sitter i kläderna. 
    Men även om du kanske inte väljer en figurnära klänning ser du väl att de flesta klänningar och kjolor är tajta? Vad tror du att det beror på? Hur tror du att det komemr sig att "män bär kostym" i ett mörkt tyg och inte tex shorts i glada färger enligt alla traditioner? Hur kommer det sig att modet ser ut som det gör tror du? Och påverkar det vår syns på rollerna i samhället?
  • snedtak
    KattenKorven skrev 2010-12-15 19:03:44 följande:
    Har bara läst TS men jag skulle ta illa upp om någon i min närhet valde att göra så. Det är ju ett direkt underkännande av min förmåga att se bortom kön. Föräldrarna gör ju så för att man inte litar på att omgivningen ska kunna bete sig schysst. Och det skulle göra mig ledsen.
    Det var den vettigaste anledningen jag läst hittills. Skulle du förstå varför man valde att göra så?
Svar på tråden Det är en Hen